سر لیــست قوم بختیـاری در انتخابات اهــواز کیست / آرای سید شکر خدا موسوی به سبــد چه کسی ریخته می شود؟
سر لیــست قوم بختیـاری در انتخابات اهــواز کیست / آرای سید شکر خدا موسوی به سبــد چه کسی ریخته می شود؟

بــررسی ها نشان می دهد که پایگاه آرای سید شکر موسوی در انتخابات گذشته ۳۰ درصد سیاسی از نــوع اصول گرایی و ۷۰ درصد قومی است…

عصرخوزستان: طی روزهای گذشته سیـد شکر خدا موسوی با صدور بیانیه ای از دور رقـابت های انتخاباتی مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، باوی و کارون کنار رفـت. او در حالی از شرکت در انتخابات پیش رو کناره گیری کرد که با کسب ۷۹ هزار و ۵۷۶ رای در انتخابات دور گذشته مجلس شورای اسلامی جایگاه ششم آرای مردمی را به خود اختصاص داده بود و هم اکنون با حذف سید شکر خدا موسوی این ســوال در افکار عمومی مطرح می شود که آرای او ” به عنوان یکی قدیمی ترین اصول گرایان استان و چهره ای که مورد اجماع جمعیت کثیری از اقوام بختیاری است” ،  به سبــد چه کسی یا چه جریــانی ریخته می شود.

 

به گزارش عصرخوزستان، بــررسی ها نشان می دهد که پایگاه آرای سید شکر موسوی در انتخابات گذشته ۳۰ درصد سیاسی از نــوع اصول گرایی و ۷۰ درصد قومی است. او در انتخابات مجلس دهم به همراه سید شبیب جویجری و سید شریف حسیـنی در لیست “ائـتلاف اصول گرایان” قرار داشت و به احتـمال فراوان امکان عدم قرار گیری در این لیست و حذف آرای ۳۰ درصدی گذشته اش یکی از دلایل خــروج خودخواسته سید شکر خدا موسوی از این رقابت ها باشد. البته با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور، تحلیل گران بر این بــاور هستند که امکان سیاسی شدن انتخابات پیش رو شاید کمی از صــفر بالاتر باشد و به سختی می توان در این انتخابات با ارائه لیست های حزبــی به پیــروزی رسید!

از سوی دیگر از پایــگاه قومی سید شکر خدا موسوی نیــز نمی توان به راحتی گذر کرد. با نــبودن او این آرا به نفع کــدام یک از داوطلبان بخـتیاری نمایندگی مجلس یازدهم به صندوق های رای ریخته می شود. مسعود اسدی، عــلی عماد، حمید زنگنه، سید رضــا میرزاده  و یا محمد تقی زاده؟
مسعود اســدی از نــام هایی است که کمترین سود را از انصــراف سید شکر خدا موسوی می برد چرا که او یک کاندیدای فـرا طایفه ای و مرضی الطرفین اکثریت طوایف بختیاریهاست ودرنتیجه کسانی که به شکر خدا موسوی رای میدادند غالبا رای دومشان را به او میدادند . او علی رغم اینکه در بین اقشار متوسط رو به پایین خصوصا کشاورران از اقبــال بسیار خوبی برخوردار است، با احتمال بالای رد صلاحیت رو به رو است.

علی عماد معاون منابع انسانی عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان، گرچه از طیف فــکری سید شکر خدا موسوی نیست اما همشهری اوست و با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق مردم این شهر دیگر بنایی بر رای سیاسی و لیستی ندارند، ممکن است عــماد که کمترین احتمال ردصلاحیت را نیـز دارا می باشد، از خروج خودخواسته سید شکر موسوی از این انتخابات بیشترین بهره را ببرد.
حمیــد زنگنه به دلیل سابقه حضور در حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، باوی و کارون و آشنایـی با قوم  بختیاری از منتفعین دیگر این کناره گیری است و حلقه اطرافیانش امید دارند که تعداد حداکثری آرای سید شکر خدا موسوی نصیب کاندیدایشان شود.

سید رضــا میرزاده ، داوطلبی که این روزها همه او را “دیپلمات خوشنام بختیاری ها” می خوانند به دلیل مدت کم حضور در استان و فاصله زیاد جغرافیایی محل سکونتش با حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، باوی و کارون، امری که عشایر بختیاری و عرب این استان به آن حساسند، در جایگاه چهارم منتفعین آرای قــومی سید شکر خدا موسوی قرار دارد. گرچه سید رضــا میرزاده در سالهای گذشته کارنامه ارزشمند و درخشانی در خدمت به مردم استان خوزستان از خود به جای نهاده است.

محمد تقی زاده، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان خوزستان نیز پنجمین داوطلب بختیاری و شاخص حاضر در رقابت های مجلس یازدهم است که در ۷۰ درصد  آرای قــومی سید شکر خدا موسوی سهــیم است. او برای حضور در این انتخابات ۱۳ خردادماه ۹۸ از سمت خود استعفا کرد و پیش بینی می شود که آرای ریخته شده در سبدِ رایش مجموعی از آرای قوم بختیاری، فرهنگیان و برخی حامیان اصلاحات و اعتدال باشد.