وقتی یک باران ساده یک شهر را به زانو در می آورد
وقتی یک باران ساده یک شهر را به زانو در می آورد

روزنامه صبح کارون به مدیرمسئولی فروغی نیا، تیتر اول خود را به بررسی وضعیت شهر در بارندگی اخیر اختصاص داد.   به گزارش عصرخوزستان، در این مطلب آمده است:  فقط کافی است ده دقیقه باران معمولی در اهواز ببارد، تا موجب خشم و ناراحتی عمومی مردم شود و شیرازه ی شهر از هم بپاشد. اگر […]

روزنامه صبح کارون به مدیرمسئولی فروغی نیا، تیتر اول خود را به بررسی وضعیت شهر در بارندگی اخیر اختصاص داد.

 

به گزارش عصرخوزستان، در این مطلب آمده است:  فقط کافی است ده دقیقه باران معمولی در اهواز ببارد، تا موجب خشم و ناراحتی عمومی مردم شود و شیرازه ی شهر از هم بپاشد. اگر چه حسب قانون، جمع آوری و هدایت آب های سطحی متوجه شهرداری است ، ولی ضعف و انفعال و ناتوانی شبکه ی دفع فاضلاب و برجهیدن فاضلاب به هنگام کمترین بارش نزولات آسمانی در سطح خیابان ها و پیاده روها و ایجاد انبوه مشکلات بهداشتی و تنفسی و دشوارسازی رفت و آمد و تردد خودروها و تعطیلی مدارس و ادارات و قفل شدن چرخ های شهر، بدون شک بخش اعظمش متوجه مدیریت ناتوان و ناشی و خنثای آبفای اهواز است.

در خصوص عملکرد بهنام مریدی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز تقریباً موردی نیست که در افکار عمومی و در رسانه های استان خوزستان پنهان و یا مغفول مانده باشد.

بهنام مریدی سابقه حضور چندانی در بدنه و ساختار آب و فاضلاب به عنوان یک صنعت ندارد همه سوابق وی به میانه های دهه ۷۰ و طی سال های ۷۵ و ۷۶ بعنوان کارشناس محدود می شود؛ و پس از آن طی سال های متمادی از این حوزه فاصله گرفت و در ثبت احوال مشغول به کار شد که این حضور نیز با برکناری وی به خاتمه رسید. ولی ناگهان با اتفاقات عجیب و غریبی که بصورت توفانی در شرکت آب و فاضلاب اهواز در واقع از بهمن ماه ۹۷ و با دخالت مستقیم نمایندگان اهواز و تایید ضمنی استاندار خوزستان مبنی بر حذف چهره ی شاخص و توانمندی مثل فردوس کریمی که هنوز حتی دو سال از حضورش در این شرکت نمی گذشت؛ ابتدا حقیقی پور مدیرعامل آبفای استان خوزستان و پس از کش و قوس بسیار ، بهنام مریدی همراه با یار دائمی خود ( آملازاده )، مدیریت آبفای اهواز را به عهده گرفت.

بسیاری بر این باورند می که بهنام مریدی در تصمیم گیری ها و حتی امور ساده ای مانند دستورات اداری ، بدون مشورت و حضور آملازاده قادر به حرکتی نیست. و این از عجایب روزگار است که چگونه یک مدیر مجموعه و آن هم یک شرکت مهم که با سلامت و حیات شهروندان یک کلانشهر ارتباط مستقیم دارد، فاقد قوه ی تشخیص و تصمیم گیری است.

شدت محتاط بودن بهنام مریدی به قدری است که سوژه ی برخی رسانه ها و حتی پرسنل زیر مجموعه‌ی خود شده است. تا جایی که از بهنام مریدی در افکار عمومی به عنوان آدم اشتباهی یاد می شود.

اشراف و تسلط بر صنعت آب و شناخت هیدرولیک آب و آشنایی با ساختار این صنعت و گستره ی شبکه در سطح شهری وسیع مانند اهواز از حداقل ملزوماتی است که باید در انتصاب یک مدیر برای این حوزه لحاظ می شد و متاسفانه نشد. فنی بودن و متخصص بودن در حوزه ی مدیریت شرکت آب و فاضلاب دومین پیش نیازی است که باید منظور می شد و متاسفانه با رای استاندار خوزستان، این مورد نیز مورد توجه قرار نگرفت و این وقایع ، هم اکنون آبفای اهواز را تبدیل به سازمانی فروریخته و در آستانه ی فروپاشی کامل و رو به سقوط تبدیل کرده است.

تصفیه خانه شرق اهواز که در دوره ی مدیریت سابق اهواز در آستانه ی تبدیل شدن به مدرن ترین تصفیه خانه ی خوزستان می شد ؛ با برکناری فردوس کریمی که دکترای آب داشت و مسلط ترین مدیر ادوار آبفای اهواز بود ، عملا” با تعطیلی مواجه شد.

تصفیه خانه غرب اهواز با که فاینانس بین المللی گره های آن رو به گشودن بود، و در آستانه ی اجرایی شدن قرار گرفته بود، با ورود مریدی به این پروسه، به طور کامل خوابید.

ایستگاه های پمپاژ که از ضروریات شهر اهواز و به ویژه در هنگام بارندگی ها می توانست به مدد شهرداری بعنوان مسوول مستیقم جمع آوری آب های سطحی بیاید و در واقع به مردم شهر خدمت رسانی کند، باز با بی درایتی و بلاتکلیفی بهنام مریدی از ادامه ی کار باز ماند و متوقف شد.

کلکتورهای جمع کننده ی فاضلاب در شرق و غرب اهواز که در دوره ی فردوس کریمی به مرحله ی فراخوان مناقصه منجر شده بود ، هنوز بدون تصمیم گیری نهایی، بلاتکلیف و معطل مانده است.

با این اشارات مختصر ، فقط یک موضوع به ذهن متبادر می شود که نقش مدیرعامل آبفای کشور و بی توجهی به ضعف شدید مدیرعامل آبفای اهواز را نمی شود کتمان کرد. چرا که مدیرعامل آبفای کشور مسوول مستقیم سلامت همه ی شهروندان و تک تک آحاد مردم این سرزمین است. و اگر چه آقای جانباز مدیرعامل آبفای کشور می تواند بگوید تحت فشار و لابی ها تن به انتصاب بهنام مریدی داده است، ولی با این توجیه نمی تواند از پاسخگویی به مردم نجیب و شریف اهواز که بیشترین آمار مبتلایان به بیماری های عفونی و روده ای به بیمارستان های شهر را به دلیل وجود آب ناسالم و روان شدن فاضلاب در معابر در صدر رسانه های داخلی و خارجی ثبت کرده اند، فرار کند.

آقای جانباز و استاندار خوزستان باید بپذیرند که بهنام مریدی، مدیر منصوب شده توسط آنها، مرد میدان آب و فاضلاب شهری مانند اهواز نیست.