عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – نماز عید سعید فطر صبح پنجشنبه در نخستین روز از ماه شوال و پس از یک ماه بندگی و عبادت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان با حضور اقشار مختلف مردم در اهواز و جمعی از مسئولان استان همزمان با دیگر نقاط استان به امامت زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان اقامه […]

عصر خوزستان:

نماز عید سعید فطر در سراسر خوزستان اقامه شد

اهواز – ایرنا – نماز عید سعید فطر صبح پنجشنبه در نخستین روز از ماه شوال و پس از یک ماه بندگی و عبادت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان با حضور اقشار مختلف مردم در اهواز و جمعی از مسئولان استان همزمان با دیگر نقاط استان به امامت زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان اقامه شد.

به گزارش ایرنا، اقامه نماز عید سعید فطر در اهواز به امامت آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری در ساعت ۷:۳۰ در خیابان مقابل مصلای مهدیه امام خمینی (ره) اهواز در فصای باز با حضور اقشار مختلف مردم اقامه شد.

همچنین پیش از اقامه نماز عید فطر دعای روح بخش ندبه قرائت شد و مومنان تعجیل در فرج امام زمان (عج) را از خداوند منان خواستار شدند.

نماز عید سعید فطر همزمان با مرکز استان در تمام شهرستان‌های استان خوزستان اقامه شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان نیز به منظور تردد آسان‌تر مومنان برای حضور در آیین نماز عید فطر محدودیت های ترافیکی را در مسیرهای منتهی به مصلای اهواز اعمال کرد.

پایگاه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان نیز صندوق‌هایی برای دریافت زکات فطره نمازگزاران و نیز در مساجد و مسیر منتهی به محل‌های اقامه نماز عید فطر مستقر کردند.

به دلیل شرایط خاص استان و خطرات ناشی از شیوع کرونا اقامه نماز عید سعید فطر در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در هفته جاری نیز جمعی از جامعه روحانیت و مسئولان استان نیز در سخنان خود خواستار پرهیز از دید و بازدیدهای عید ( معایده) برای حفظ سلامت شهروندان شدند و پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز جهت جلوگیری از مسافرت‌ها محدودیت‌های تردد در سطح استان را اعلام کرد.

معایده یکی از سنت‌های دیرینه مردم عرب خوزستان است که براساس آن پس از اقامه نماز عید سعید فطر، جمعی از اعضای طوایف گردهم جمع شده و با لباس رسمی خود به دیدار بزرگان و شیوخ می‌روند اما امسال باتوجه به شرایط کرونا و وضعیت قرمز و نارنجی استان مسئولان به ویژه آیت الله موسوی جزایری زعیم حوزه‌های علمیه استان از سران طوایف خواست که جهت حفظ سلامت خود از دید و بازدیدهای روز عید پرهیز کنند و پس از بهبود شرایط استان این سنت دیرینه را به جای بیاورند.

پیش از این دبیر شورای سلامت اهواز گفته است که در حال حاضر ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا مربوط به نشست‌های خانوادگی و دورهمی‌ها است و زمانی که دید و بازدیدها و دورهمی‌ها نباشد، عملا زنجیره کرونا قطع می‌شود.

امرالله مردانی همچنین درخصوص روند ابتلا در استان گفت: اکنون شهرهای قرمز خوزستان به سه شهر کاهش یافته و این کاهش، با همکاری مردم اتفاق افتاده اما این روند، شکننده است و اگر قرار باشد دید و بازدیدهای عید فطر انجام شوند، هر لحظه ممکن است شهرهای قرمز نیز افزایش یابند.

وی همچنین با توجه به احتمال حضور شهروندان در آرامستان‌ها در ایام عید از هماهنگی‌های لازم برای تعطیلی آرامستان‌ها در این ایام خبر داده است.

پیش از این دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز اعلام کرده بود که مبالغ شرعی فطریه و کفارات سال ۱۴۰۰ در خوزستان بر اساس اعلام دفتر رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

بر این اساس مبلغ زکات فطره بر اساس گندم، برای هر نفر معادل سه کیلوگرم یا ۲۰۰ هزار ریال است، همچنین مبلغ زکات فطره بر اساس برنج ایرانی برای هر نفر معادل یک میلیون ریال و برنج غیر ایرانی برای هر نفر ۷۵۰ هزار ریال است.

در این اطلاعیه کفاره قضای عمد روزه نیز به ازای هر یک روز سه میلیون ریال است. همچنین کفاره قضای عذر روزه به ازای هر یک روز ۵۰ هزار ریال است.

بر اساس استفتا از رهبر معظم انقلاب در خصوص زمان پرداخت فطریه، نظر معظم له به این شرح است: پس از اثبات حلول ماه شوال فرد می تواند آن را کنار بگذارد. اگر نماز عید فطر می خواند، بنا بر احتیاط واجب باید پیش از نماز زکات فطریه را پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی‌خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.

منبع: ایرنا