دختر اهوازی علت مذاکره علنی نماینده ایران و امریکا بود/ آوا ؛ دختر خوزستانی که به نماد تحریم های ظالمانه بدل شد
دختر اهوازی علت مذاکره علنی نماینده ایران و امریکا بود/ آوا ؛ دختر خوزستانی که به نماد تحریم های ظالمانه بدل شد

نماینده ایران در سازمان ملل متحد به اثر تحریم بر بیماران صعب العلاج و نادر هم اشاره کرد و گفت: در سخنرانی خود از “آوا” صحبت کردم، دختر ۲ ساله اهوازی که بیماری پروانه ای داشت. نماینده ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به برخی اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه هنوز عضو برجام […]

نماینده ایران در سازمان ملل متحد به اثر تحریم بر بیماران صعب العلاج و نادر هم اشاره کرد و گفت: در سخنرانی خود از “آوا” صحبت کردم، دختر ۲ ساله اهوازی که بیماری پروانه ای داشت.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به برخی اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه هنوز عضو برجام هستند و می توانند از فرایند شورای امنیت استفاده کنند، گفت: این استدلال هیچ پایه و اساس حقوقی ندارد چرا که آنها نمی توانند هم در برجام باشند و هم نباشند.

به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی روز جمعه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مطرح کرد.

وی افزود: در جلسه هم اشاره کردم روزی که رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد، یادداشتی به وزارت خانه‌های مختلف داد که در آن یادداشت به صراحت اعلام کرده است آمریکا عضوی از برجام نیست.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در این یادداشت از کلمه ای به “عنوان عضو” استفاده کرد که در خود برجام به کار رفته است. از این رو خودشان قبول دارند که عضو برجام نیستند و حرف آنها مبنی بر اینکه در برجام حضور دارند، از نظر حقوقی هیچ پایه و اساسی ندارد.

تخت روانچی اضافه کرد: آنها نمی توانند هم در برجام باشند و هم نباشند. اگر در برجام هستند چرا در یکسال و نیم گذشته به تعهدات خود عمل نکرده اند. بنابراین ادله بسیار بسیار ضعیف حقوقی و سیاسی دارند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا دبیرخانه سازمان ماموریتی برای تحقیق درباره حادثه آرامکو دارد و آیا این مساله به قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط می شود که در گزارش به آن اشاره شده است، گفت: ما به دبیرخانه هم گفته ایم که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ نمی توانند وارد مقولاتی شوند که خارج از حیطه کاری آنها است.

تخت روانچی افزود: حیطه کاری دبیرخانه ۲۲۳۱ بسیار روشن است و این شامل انجام تحقیقات نمی شود. البته در این موضوع به خصوص، ادعاهای مطرح شده علیه خود را رد کرده‌ایم اما به عنوان یک اصل، دبیرخانه سازمان ملل متحد نباید وارد این مقولات شود.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر هم چنین نظری دارند، ادامه داد: قطعنامه ۲۲۳۱، قطعنامه تحریمی نیست که کمیته ای داشته باشد. بنابراین وقتی کمیته تحریم وجود ندارد نمی توانند درباره اینکه تحریمی نقض شده است یا خیر تحقیقی انجام دهند. ما این موضوع را به دبیرخانه سازمان ملل متحد هم گفته‌ایم.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد به اثر تحریم بر بیماران صعب العلاج و نادر هم اشاره کرد و گفت: در سخنرانی خود از “آوا” صحبت کردم، دختر ۲ ساله اهوازی که بیماری پروانه ای داشت.

تخت روانچی افزود: توضیح دادم که این نوع بیماران این روزها در ایران در اثر تحریم های ظالمانه آمریکا چه مشکلاتی دارند و تشریح کردم فشارهای آمریکا به شرکت های خارجی اجازه نمی دهد این نوع داروها را به ایران ارسال کنند و گفتم که این دختر کوچک ۲ ساله نهایتا به دلیل نرسیدن تجهیزات درمانی لازم از دنیا رفت.

وی با بیان اینکه در نشست شورای امنیت به ارعاب حاصل از تحریم‌ها برای شرکت‌های اروپایی اشاره کرده است که از ارسال دارو به ایران خودداری می کنند، اضافه کرد: خوشبختانه اکثر داروها را خودمان تولید می کنیم اما طبیعتا همچون بسیاری از کشورها برخی داروها نیازمند واردات هستند که این تحریم ها باعث شده است تا به آن ها دسترسی نداشته باشیم.