پـایانی بر نمایندگان لیسـت امید خوزستان / روزهای پایانی همایون یوسفی، الباجی و ساری / چهره های ناشناخته اصلاح طلبان با عملکردی ضعیف
پـایانی بر نمایندگان لیسـت امید خوزستان / روزهای پایانی همایون یوسفی، الباجی و ساری / چهره های ناشناخته اصلاح طلبان با عملکردی ضعیف

عصرخوزستان: اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی با “ائـتلاف انتخاباتی” و با ارائه لیستی به نـام ” لیست امید” که در پی رد صلاحیت های گسترده با کش و قوس های فراوانی در پایتخت و استانها به جمع بندی نهایی رسید، وارد کـارزار انتخابات شدند.   به گزارش عصرخوزستان، گرچه ترکیب […]

عصرخوزستان: اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی با “ائـتلاف انتخاباتی” و با ارائه لیستی به نـام ” لیست امید” که در پی رد صلاحیت های گسترده با کش و قوس های فراوانی در پایتخت و استانها به جمع بندی نهایی رسید، وارد کـارزار انتخابات شدند.

 

به گزارش عصرخوزستان، گرچه ترکیب لیست امید توانست ۱۲۱ نماینده از سطح کشور را به مجلس دهم بفرستد و اکثریت نسبی ۴۲ درصد را به دست آورد، اما اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان توانایی این را نداشتند از این ظرفیت عظیمِ مردمی که در حمایت از کاندیداهای این ائتلاف ایجاد شد، بهره لازم را ببرند و امروز و پس از گذشت قریب به ۴ سال از رای آوری کاندیداهای این لیست، در حالی که ماه های پایانی عــمر مجلس دهم را سپری می کنیم آنــانی که به لیست امیــد رای دادند، با چرخش در رای و نظرشان دیگر تصمیمی برای حمایت از ائتلاف های انتخاباتی اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان ندارند و این امر به روشنی آشکار است.

 

چالش اصلی که در معرفی کاندیداهای لیست امید رخ داد، ناشناخته بودن و عدم اعتماد به کاندیداهای معرفی شده در این لیست و عجله شوراهای هماهنگی اصلاح طلبان برای قرار دادن نــام هایی در “ائـتلاف امید” بود که در برخی شهرها و استــانها تا به حال به گوش مردم نخورده بود و به دلیل ایـن ناآگاهی در معرفی چنین افرادی، وقتی برخی کاندیداهای لیست امید به بهارستان راه یافتند بلافاصله از لیست امید برائت جستند و بی اینکه خود را در برابر جریان و مردمی که آنان را به مجلس دهم فرستادند، به کار خویش مشغول شدند و سران اصلاح طلب و اعتدال گرا نیز در این خصوص نه از مردم عذرخواهی کردند و نه به اشتباه خویش اعتــراف!

 

آنان که به لیست امید بی وفایی کردند، عهد خود را با مردم نیــز شکستند و آنانی هم که در لیست امید ماندند به فاصله خود با مردم افزودند و از افکــار عمومی دوری جستند! چهره های ناشناخته ای که به واسطه رای و حمایت افکار عمومی اسمشان به عنــوان نماینده مردم از صندوق های رای بیرون آمد، پس از تکیه بر صندلی های بهارستان ارتباطات خود را مردم محدود و محدود کردند، تلفن های همــراه خود را پاسخ نگفتند و رابطه های مردمی شان خلاصه شد در جمعیتی انگشت شمار از حلقه اطرافیانشان که بر اساس مصلحت و منفعت سخن ها و مطالبات مردمی را شنیدند و به نماینده ها منتقل کردند.

 

حاصل لیست امید در استان خوزستان نیز چیزی بهتر از سایر استانها نبود. پس از اینکه رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان در ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ و دوره دوم مجلس شورای اسلامی دهـم کاندیداهای لیست امید را برای حوزه های انتخابیه ایذه و باغملک، ماهشهر و مسجدسلیمان اعلام کرد، گفت: تصمیم سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان این است که در‌ حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتگل از محمد ظاهری عبدوند، در حوزه انتخابیه ایذه و باغملک از سید هادی(جمال) طباطبایی و در حوزه انتخابیه ماهشهر، بندرامام، هندیجان و امیدیه  از علی گلمرادی حمایت کنیم.

 

البته معرفی سید هادی(جمال) طباطبایی در ایذه و باغملک بازتاب های  منفی فراوانی  به همراه داشت چرا که مخالفین لیست امید در این حوزه انتخابیه خادمی را نزدیک تر ازطباطبایی به جریان اصلاحات و اعتدال می دانستند، از این رو بازار بیانیه ها در ایذه و باغملک بالا گرفت و منجر به شکست لیست امید و رای آوری خادمی در این انتخابات شد.

 

دو عضو دیگر لیست امید در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتگل و ماهشهر، بندرامام، هندیجان و امیدیه نیز گرچه به عنوان “کاندیدای ائتـلاف امید” قدم به مجلس شورای اسلامی نهادند اما بلافاصله از این ائتلاف جدا شدند و سران اصلاح طلب نیز در خصوص معرفی آنان به عنوان کاندیدای لیست امید به مردم،  نه از عـذر خواهی کردند و نه توضیحی دادند!

در حوزه های انتخابیه اهواز، حمیدیه، باوی و کارون نیز همایون یوسفی، جواد کاظمی‌نسب الباجی و علی ساری به عنوان کاندیداهای لیست امید معرفی شدند. نــام هایی غـریب که به عنوان یک چهره سیاسی، اجتماعی برای مردم ناشناخته بــودند و عملکرد آنان در هاله ای از ابهام قرار داشت.  اما به دلیل قرار گیری در این لیست و اعتمادی که مردم اهــواز به اصلاح طلبان و امیدی که به جریان اعتدال گرا داشتند، این افراد به عنوان منتخبین مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در دوره دوم مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند و  جواد کاظم نسب الباجی با ۱۲۵ هزار و ۱۹۸ رای ، علی ساری با ۱۱۳ هزار و ۳۵۱ رای و همایون یوسفی با ۱۱۲ هزار و ۸۸۸ رای به عنوان نمایندگان مردم به مجلس دهـم راه یافتند.

 

حال سوال این است که آیا مردمی که به کاندیداهای منتخب لیست امید در این حوزه رای دادند، آیا حاضر به تکرار این رای در دوم  اسفند ماه  ۱۳۹۸ و زمان برگزاری انتخابات مجلس یـازدهم هستند؟!

 

گفتنی است؛ در انتخابات مجلس دهم که با پیروزی لیست امید همراه بود، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان بر این بــاور بودند که اکثریت کرسی های سبز بهارستان را به دست آورده اند اما به مــرور زمان ۱۶۰ نماینده عضو لیست امید راه خود را تغییر دادند و در ریزشی باور نکردنی از ائتلاف امید جدا شدند تا جایی که در آخرین رای گیری برای انتخاب هیات رئیسه سال چهارم مجلس دهم فقط ۱۰۵ نفر از اعضای لیست امید به نامزد این فراکسیون برای ریاست مجلس رای دادند.