دکتر نواح استاد دانشگاه شهید چمران: نسبت به فروپاشی اجتماعی در کشور هشدار داده شد اما گوش شنوایی در مملکت نبود / در حال حاضر با بحران مشروعیت رو به رو هستیم / مردم وقتی می بینند مورد توجه قرار نمی گیرند پرخاشگری در درون آنها انباشه می شود
دکتر نواح استاد دانشگاه شهید چمران: نسبت به فروپاشی اجتماعی در کشور هشدار داده شد اما گوش شنوایی در مملکت نبود / در حال حاضر با بحران مشروعیت رو به رو هستیم / مردم وقتی می بینند مورد توجه قرار نمی گیرند پرخاشگری در درون آنها انباشه می شود

  عصر خوزستان: دکتر عبدالرضا نواح در کرسی آزاد اندیشی که با محوریت تحلیل عوامل و دلایل اعتراضات اخیر در  دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، گفت: از اوایل دهه هفتاد نسبت به فروپاشی اجتماعی در کشور هشدار داده شد و در حال حاضر جامعه شناسان مجددا به این مسئله […]

 

عصر خوزستان: دکتر عبدالرضا نواح در کرسی آزاد اندیشی که با محوریت تحلیل عوامل و دلایل اعتراضات اخیر در  دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، گفت: از اوایل دهه هفتاد نسبت به فروپاشی اجتماعی در کشور هشدار داده شد و در حال حاضر جامعه شناسان مجددا به این مسئله تاکید می کنند که در آینده چنین اعتراضاتی با جدیت بیشتری اتفاق می افتد اما متاسفانه گوش شنوایی در مملکت وجود ندارد. من سه سوال در این زمینه مطرح  می کنم که ممکن است سوالات شما نیز باشد و در ادامه بحث به آنان پاسخ می دهم.

 

به گزارش عصرخوزستان، وی گفت: سوال اول اینکه چرا ما به اینجا کشیده شدیم؟ در ۲۹ استان و بیش از ۱۰۰ شهرستان این بحران ایجاد شد و این در حالی است که ما از تعداد کشته شدگان در وقایع آبان ۹۸ اطلاعی نداریم. آمار خرابی ها نیز هنوز کاملا مشخص نیست. یکی از دلایلی که به صورت کامل نمی توان این حوادث را تحلیل است که در این خصوص فیلم نداریم. از این رو تحلیل را با محوریت شعارهای داده شده انجام می دهیم.

 

نواح افزود: در وقایع آبان ۹۸ بر خلاف سال های ۹۶ و ۸۸ شعاری نمی بینیم که بیانگر خواست و هدف مردم از این تجمعات باشد و مشخص نشد این مردمی که آمدند برای چه آمده بودند. اما سوالی که پیش می آید این است که چرا در این وقایع ما با این حجم نسبتا شدید از خشونت و تخریب رو به رو شدیم؟

 

این استاد دانشگاه با طرح این موضوع که حال چه می توانیم انجام دهیم، گفت: شخصا معقتد هستم فرصت پرداختن به واقعیت از ما سلب شده است. هر انقلابی متناسب با شعارهایش ابعاد فرا ملی پیدا می کند و انقلابی که بخواهد اهداف ملی داشته باشد از بین می رود. متفکرین هم آمدند این نکته را مطرح کردند که باید انقلاب را صادر کنیم. نگاهی به تاریخ شوروی و فرانسه نشان می دهد که برای حفظ ارزش های انقلابشان حتی پس از جنگ هایی که در این کشورها اتفاق افتاد دوباره به شعارهای اصل انقلابشان برگشتند و این شعارها را ادامه دادند.

 

 دکتر نواح گفت: ما در سال ۵۷ وقتی انقلاب کردیم سه شعار اصلی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را داشتیم که ماهیت آنها دموکراتیک بودند و ابعادی جهانی داشتند. ۲۹ شهریور جنگ شروع شد و ۸ سال ادامه کرد. پس از پایان جنگ قاعدتا باید ارزش های برآمده از جنگ به نفع ارزشهای تولید شده در انقلاب کنار بروند که این امر در ایران صورت نگرفت و ما دیگر سراغ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نرفتیم و شعار راه قدس از کربلا می گذرد عنوان شد و سیاست های فرا منطقه ای مطرح شد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از آن زمان هر چه جلوتر می آییم انقلاب نمی تواند بدنه اجتماعی خود را نگه دارد و روز به روز این ریزش بیشتر می آید و در حال حاضر با بحران مشروعیت رو به رو هستیم و ممکن است این مسئله در انتخابات خود را نشان بدهد.

 

وی گفت: اتفاقی که نباید می افتاد این بود که شعارها بعد از جنگ جا به جا شدند. استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی باید ادامه پیدا می کرد ولی اینگونه نشد و این مسئله تا به امروز نیز ادامه دارد. به عملکرد شورای نگهبان در مجلس سوم و چهارم نگاه کنیم به دلیل گذر از پایان جنگ به دوره سازندگی در مجلس چهارم هیچ نماینده ای از جناح منتقد دیده نمی شود و یک گروه اصلا دیده نمی شود و برای آن وزنی قائل نیستند.

 

دکتر نواح با طرح این مسئله که چرا حجم خشونت در وقایع آبان ۹۸ زیاد بود، گفت: در سال ۸۸ روانشناسان مطرح کردند که وقتی نیروهای انتظامی با مردم رو به رو می شوند باید بدانند چگونه با مردم برخورد کنند. دیروز وزیر بهداشت گفت که جوانان کشور ما در آستانه افسردگی هستند که یکی از دلایل آن وقوع خشونت و گسترش پرخاشگری در جامعه است.

 

وی افزود: مردم وقتی می بینند و فکر می کنند مورد توجه قرار نمی گیرند پرخاشگری در درون آنها انباشه می شود.

 

دکتر نواح گفت: هر اصلاحی که در جامعه ما نیاز است صورت بگیرد باید از درون همین ساختار انقلاب انجام شود. ما نباید به صورتی به مردم القا کنیم که انقلاب تمام شده است بلکه باید مفهوم انقلاب در جامعه ادامه پیدا کند.