واگذاری غیرقانونی یک پارک ۶ هکتاری در اهواز
واگذاری غیرقانونی یک پارک ۶ هکتاری در اهواز

تعدادی از اهالی مرکز شهر اهواز نسبت به تعطیلی «پارک سیاحتی» و واگذاری آن به سرمایه‌گذار اعتراض کرده و نسخه‌ای از نامه شکایت خود را به ایرنا اهواز ارسال کرده‌اند. پارک سیاحتی در مرکز شهر اهواز و ساحل شرقی کارون، جنب پل پنجم این کلانشهر است.   حبیب مشعلی از اهالی محله آخر آسفالت با انتقاد […]

تعدادی از اهالی مرکز شهر اهواز نسبت به تعطیلی «پارک سیاحتی» و واگذاری آن به سرمایه‌گذار اعتراض کرده و نسخه‌ای از نامه شکایت خود را به ایرنا اهواز ارسال کرده‌اند. پارک سیاحتی در مرکز شهر اهواز و ساحل شرقی کارون، جنب پل پنجم این کلانشهر است.

 

حبیب مشعلی از اهالی محله آخر آسفالت با انتقاد از شهرداری اهواز برای تعطیلی پارک سیاحتی گفت: پارک سیاحتی در ۱۵ سال گذشته تنها محل تفریحی و ورزشی ساکنان این محله بوده است.

 

وی افزود: حدود ۲ هفته است که این پارک تعطیل و تردد به آن ممنوع شده و گفته شده که قرار است به جای پارک هتل ساخته شود.

 

یکی از ساکنان خیابان ادهم نیز، پارک سیاحتی را تنها پارک این منطقه دانست و گفت: ۲ هفته است که پارک را تعطیل کرده و تابلویی نصب شده که ورود به آن پیگرد قانونی دارد.

 

عبدالکریم نظیری افزود: ما یک گروه هستیم که ورزش صبحگاهی را در پارک سیاحتی انجام می‌دهیم؛ تعداد زیادی از ساکنان محله‌های اطرف پارک نیز برای پیاده‌روی و ورزش به این مکان می‌آیند، این در حالیست که شهرداری اهواز بدون توجه به مردم این پارک را تعطیل کرده و به سرمایه‌گذار واگذار کرده است.

 

وی با بیان اینکه نامه اعتراضی به شهرداری منطقه یک نوشتیم، گفت: در مراجعه‌ای که به شورای اسلامی شهر اهواز داشتیم اعلام شد که قرار است تالار جشن و رستوران و چلوکبابی به جای این پارک ساخته شود.

 

نظیری با انتقاد از واگذاری این پارک اضافه کرد: در هیچ جایی فضای سبز را برای ساخت رستوران واگذار نمی‌کنند و مطمئن هستیم این پارک به صورت غیرقانونی واگذار شده است.

 

وی ادامه داد: این محله منطقه محرومی است و صدای مردم به جایی نمی‌رسد برای همین است که پارک این منطقه را برای واگذاری انتخاب کرده‌اند.

 

بازرسی از پارک سیاحتی

 

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان نیز با اشاره به اعتراض و شکایت ساکنان منطقه درباره تعطیلی پارک سیاحت گفت: پرونده پارک سیاحتی در این اداره کل در حال بررسی است.

 

شهاب رزمی افزود: معاونت سرمایه‌گذاری شهرداری اهواز در تماسی اعلام کرده که برنامه‌ای برای تخریب و یا تغییر کاربری پارک ندارد و یک سرمایه‌گذار اصفهانی که باغ پرندگان این شهر را ساخته برای اجرای باغ پرندگان اهواز دعوت شده است.

 

وی اضافه کرد: قرار است که شهرداری اهواز مستندات خود را ارایه دهد و رسیدگی به این پرونده ادامه دارد.

 

واگذاری قانونی است

 

رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز تایید کرد که پارک سیاحتی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده، اما گفت: قرار است در گام نخست در این پارک، باغ پرندگان و باغ وحش ساخته شود و در گام دوم نیز اقامتگاه احداث شود.

 

عبدالزهرا سنواتی افزود: این طرح در شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری تصویب شده و سرمایه‌گذار که بومی اهواز و یک رستوران‌دار است نیز پس از فراخوان عمومی و برنده شدن در مناقصه، انتخاب شده است.

 

وی درباره اینکه پارک سیاحتی تنها محل تفریح و ورزش اهالی منطقه است نیز گفت: فلسفه واگذاری پارک، ساخت یک محل تفریحی و پارک جدید است و پس از احداث باغ پرندگان، مردم می‌توانند از فضای عمومی پارک به صورت رایگان استفاده کنند.

 

سنواتی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری در اهواز استقبال می‌کنیم، بیان کرد: واگذاری پارک بر اساس روال قانونی انجام شده و با توجه به اینکه این محل در گذشته باغ وحش بوده، اجرای طرح جدید در آن مشکلی ندارد.

 

از باغ پرندگان تا مجتمع گردشگری اقامتی

 

اداره ارتباطات سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اهواز در تاریخ اول مهر ۹۸ از تصویب اسناد فراخوان عمومی پروژه سرمایه گذاری پارک سیاحتی اهواز در جلسه هیات عالی سرمایه‌گذاری شهرداری اهواز  با حضور شاعری شهردار اهواز، عالمی نیسی فرماندار اهواز، لطفعلی‌زاده عضو شورای اسلامی شهر و معاونان شهرداری اهواز خبر داده است.

 

در تصویری که روی سایت اطلاع رسانی شهرداری اهواز منتشر شده، مشخصات این پروژه با عنوان «مجتمع تفریحی، گردشگری، اقامتی پارک جنگلی- ساحتی» معرفی شده است. این طرح به مساحت ۶.۳ هکتار و با حجم سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد ریال شامل مجموعه اقامتی، سوییت، مجموعه رستوران‌ها، فورد کورت، کافی شاپ، باغ وحش، سالن و تالار اجتماعات و فضای سبز تفریحی است.

 

طول دوران مشارکت پیشنهادی سرمایه‌گذاری در صورت ساخت سوییت‌های اقامتی، ۲۰ سال و اجاره ماهیانه ۸۰۰ میلیون ریال عنوان شده و کاربری آن باغ گل، باغ وحش، رستوران، غرفه‌های فروش محصولات و مجتمع اقامتی در صورت مجوز کمیسیون ماده ۵ اعلام شده است.

 

واگذاری غیرقانونی است

 

با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا، عالمی نیسی فرماندار اهواز حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد. دبیر کمیسیون ماده ۵ اما گفت: واگذاری پارک سیاحتی به بخش خصوصی برای اجرای باغ پرندگان و یا اقامتگاه، تخلف است.

 

سید نواب طباطبایی افزود: کاربری پارک سیاحتی، فضای سبز و حریم رودخانه است و تغییر کاربری آن تاکنون در کمیسیون ماده ۵ مطرح نشده است.

 

بر اساس قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، کمیسیون ماده ۵ وظیفه بررسی و تصویب طرح تفصیلی و هرگونه تغییرات (غیراساسی) بعدی آن در هریک از شهرستان‌های استان دارد.

 

معاون معماری و شهرسازی، راه و شهرسازی خوزستان افزود: هرگونه ساخت و ساز در زمین‌های با کاربری فضای سبز، باید ابتدا در کمیسیون ماده ۵ بررسی و تصویب شود، با توجه به ارجاع نشدن این طرح در کمیسیون ماده ۵، هرگونه اقدام در آن (اعم از باغ پرندگان یا باغ وحش و یا اقامتگاه) تخلف به شمار می‌رود.

 

طباطبایی با بیان اینکه تاکنون از واگذاری این پارک به بخش خصوصی اطلاعی نداشتیم، اضافه کرد: روال قانونی واگذاری این پارک طی نشده و کارشناسان این اداره کل برای بررسی موضوع اقدام خواهند کرد.

 

ادامه پارک خواری در اهواز

 

تغییر کاربری‌های غیرمجاز فضاهای عمومی و زمین‌هایی که متعلق به شهروندان است، یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اهواز است. در سال‌های گذشته یک پارک در محله زیتون کارمندی به صورت غیرقانونی واگذار شده بود که با اعتراض افکار عمومی و یکی از اعضای شورای پنجم اهواز منتفی شد.

 

اکنون نیز اظهارات متناقض شهرداری اهواز از تغییرکاربری و طرح جایگزین پارک سیاحتی، تکرار این وقایع را در اهواز، خبر می‌دهد.

 

آیا حق استفاده از پارک سیاحتی به صاحبان اصلی خود و شهروندان اهوازی باز می‌گردد؟

 

گزارش از نادره وائلی زاده