ضعف مدیریت بحران در پی شیوع ویروس کرونا در کشور
ضعف مدیریت بحران در پی شیوع ویروس کرونا در کشور

ایران، ‌کشوری است با  بحران های فراوان، از همین رو آنچه در چنین جغرافیایی اهمیت پیدا می کند توجه به نحوی مدیریت بحران در این شرایط است.

عصرخوزستان / مصطفی حلالی: ایران، ‌کشوری است با  بحران های فراوان، از همین رو آنچه در چنین جغرافیایی اهمیت پیدا می کند توجه به نحوی مدیریت بحران در این شرایط است.

مدیریت بحران برگرفته است از “پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی” که هرکدام از آن مورد  غفلت قرار گیرد می‌تواند ناهماهنگی‌هایی را در مراحل دیگر ایجاد کند؛ چرخه‌ای که در سال ها و ماه های اخیر در پی فشار اقتصادی تحریم ها بر مردم و پس از شیوع به یکباره ویروس کرونا در کشور و جهان بهتر می‌توان آن را ارزیابی کرد و دید که مهمترین چالش‌ها و مشکلات در مدیریت بحران در کشور است.

در کشور ما پس از شیوع ویروس کرونا اقدامات صورت گرفته توسط مسئولین و دستگاه های متولی هیچ‌کدام نمایانگر انسجام قاطع در مقابله با این بحران نبود و نه از آن یک‌دستی و هماهنگی در اتخاذ تصمیم درست و قاطع در حاکمیت دیده می‌ شد و نه شاهد این بودیم که اگر تصمیمی هم گرفته شود، مورد اقبال مردم قرار بگیرد و از آن حمایت کنند.

اگرچه به نظر می‌رسید با شیوع گسترده این ویروس در کشور دولت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مانند کشورهای با سطح درگیری بالا محدودیت هایی در رفت آمد مردم ایجاد کنند، اما خبری از تصمیمات قاطع در بین مسئولین نبود و با توجه به تاکید بسیار وزارت بهداشت به مردم جهت خارج نشدن از منزل به جز برای انجام کارهای ضروری، شاهد بودیم که بسیاری از مردم بدون توجه به اخطارها و عدم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در خیابان ها مشغول خرید برای روزهای تعطیل عید بودند و عده ایی دیگر هم بار سفر بسته اند و راهی جاده ها شدند.

دولت از ابتدای شیوع ویروس کرونا با قرنطینه شهرها و بدون ارائه راه حل جایگزین برای آن مخالفت کرد و مصوبات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در کشور هم آنطور که باید و شاید نتوانست جلوی شیوع این ویروس را در کشور بگیرد.

متاسفانه تا امروز که نزدیک به ۲ ماه است کشور درگیر ویروس کرونا است آمارها از روند رو به رشد کرونا خبر می دهد و همچنان دولت تاکید دارد که شهرها نیاز به قرنطینه ندارد زیرا دولت با توجه به شرایط اقتصادی و کسری بودجه زیر بار هزینه های تحمیلی در پی قرنطینه شهرها نمی رود.

از سوی دیگر الزام کسب و کارها به تعطیلی بلند مدت به بهانه طرح فاصله گذاری اجتماعی ضرر بسیار بزرگی به اقتصاد خانوارهای وابسته به بازار در کشور وارد کرده است تا جایی که بسیاری از کسب و کارها ورشکست شده اند.

اینجا می‌بینیم که وزیر بهداشت یک موضوعی را مطرح می کند، سخنگوی دولت مسئله دیگری را و رییس جمهور می‌گوید از شنبه اوضاع عادی است، البته این مسئله‌ای نیست که فقط مربوط به کرونا باشد.

طی سال های گذشته در دیگر مسائل حساس و بحرانی هم شاهد بودیم که از این‌دست تصمیم ‌گیری‌ های قاطع وجود ندارد، چرا که افراد از بار مسئولیت آن فرار می‌کنند به هر حال آنچه مشخص است، این است که در ایران در حال حاضر آن مدیریت واحد وجود ندارد.

طبیعتا اولین پیامد این مدیریت غیر واحد این است که مردم اعتمادشان را به تصمیمات از دست می‌دهند و این از بین ‌رفتن اعتماد عمومی برای کشور تبعات زیادی دارد. یکی از تبعاتش همین است که در مسئله‌ای مانند مهار کرونا که احتیاج به همکاری بالای مردم داریم، نمی‌توانیم مردم را پای کار بیاوریم و از آن‌ها برای رفع مشکلات‌ مان استفاده کنیم.

این عدم هماهنگی و سومدیریت در کشور تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان این روند را نه در کم کردن آمار مبتلایان به کرونا در کشور مفید دانستند، نه جلوگیری از ضرر اقتصادی وارده به کشور و کسب و کارها.

از این رو دولت که با قرنطینه شهرها مخالف بود طی روزهای گذشته طرح هوشمند فاصله گذاری اجتماعی را با شیوه جدید ارائه داد که با مخالفت بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت روبرو شد و این طرح را موجب افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در کشور دانستند.

*رئیس جمهور در گفت و گو با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد با همکاری کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا، سریعا ارزیابی دقیقی از مقدمات فراهم شده برای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی انجام گیرد.

*‎طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی قرار است از شنبه ۲۳ فروردین در تمامی استان ها به استثنای تهران به مرحله اجرا گذاشته شود.

*در این طرح بسیاری از کسب و کارها به صورت روتین کار خود را آغاز می کنند و تعدادی از کسب و کارها که اسامی آن منتشر شده اجازه فعالیت ندارند.