یادداشتی از سجاد خراسانی موضوع: استقبال بهتر مدیران روابط عمومی از فضای مجازی روابط عمومی ادارات و سازمان هابخش مهمی از فرایند اطلاع رسانی یک جامعه محسوب می شوند که علاوه بر این که ارتباط تنگاتنگ آن ها با رسانه ها از مشخصات ذاتی روابط عمومی ها به شمار می رود ، خود روابط عمومی […]

یادداشتی از سجاد خراسانی

موضوع: استقبال بهتر مدیران روابط عمومی از فضای مجازی

روابط عمومی ادارات و سازمان هابخش مهمی از فرایند اطلاع رسانی یک جامعه محسوب می شوند که علاوه بر این که ارتباط تنگاتنگ آن ها با رسانه ها از مشخصات ذاتی روابط عمومی ها به شمار می رود ، خود روابط عمومی ، در واقع یک علم و هنر محسوب می شود که در جهت تسهیل ارتباط میان سازمان با محیط درونی و بیرونی و همچنین افکار عمومی ، رسانه ها و… ایجاد شده است.

در گذشته به دلیل نبود روابط عمومی در یک ارگان یا نهاد،آن ارگان در انتقال اخبار و ارتباط با محیط بیرونی و حتی محیط درون سازمان با مشکلات عدیده ای مواجه بود اما با قرار داشتن در عصر دنیای مجازی، روابط عمومی ها هم شکل و شمایل بهتری به خود گرفته اند و توانسته اند راه ارتباط با رسانه ها و افکار عمومی را پیدا کنند،هرچند که با توجه به این که در عصر دنیای مجازی هستیم،این قشر نیاز به پوست اندازی برای پیوند بیشتر جهت همراه کردن افکار عمومی با خود را دارند.

آگاهی و تخصص مهم ترین شاخصه های مدیر روابط عمومی است و از آن جا هدف روابط عمومی ها نیز اطلاع رسانی بوده،این هدف زمانی به خود شکل واقعیت می گیرد که افکار عمومی بتواند به صورت مرتب و بدون وقفه،پیام هایی را از این قشر دریافت کند.

البته به روز نبودن روابط عمومی ها در فضای مجازی و گاها بلد نبودن راه ارتباط گیری با مخاطبان و نهادها و عدم استفاده از نیروی متخصص نیز از جمله چالش اصلی روابط عمومی ها به شمار می رود.

از آن جا که روابط عمومی ها به عنوان سردمدار اطلاع رسانی دولت در هر منطقه محسوب می شوند،مسئولیت خطیری بر عهده این قشر قرار دارد،هر چند هنوز برخی از روابط عمومی ها که هنوز به حساسیت نقش پررنگ کار خود پی نبرده اند،کار خودرا تنها در نصب بنرها برای مناسبات و مسائل خود می دانند و بعضاً هنوز روابط عمومی را داریم که با نحوه خبر نویسی و اهمیت انتقال و مخابره یک خبر،آگاهی ندارند.پس استفاده از شیوه های نوین خبرنویسی می تواند از ویژگی های یک روابط عمومی تلقی شود.

با تمام این مسائل،نسل فعلی روابط عمومی ها دچار تغییرات خوبی نسبت به گذشته شده است،تغییراتی که می تواند بهتر از این نیز به ارتباط گیری با افکار عمومی بپردازد.

اما از آن جا که امروزه فضای مجازی همچون اینستاگرام،توییتر و فیسبوک نیز در امر ارتباطات بسیار فراتر از امکانات مادی پیش رفته و نقش مهمی ایفا می کنند،این مهم باعث می شود تا روابط عمومی هم گام با این مقوله تدابیر لازم را بیاندیشند.

بی شک کسی نمی تواند منکر تاثیر بسیار فضای مجازی در ارتباطات روابط عمومی ها با افکار عمومی شود و البته خود مدیران روابط عمومی ها نیز به خوبی آگاه هستند با جهانی مسطح مواجه اند و بر این اساس باید بر ارتباط گیری خود با مخاطبین از طریق فضای مجازی بیفزایند.