خشکیدگی چاه‌های آب دهدز، آغاز رسمی تنش آبی در خوزستان
خشکیدگی چاه‌های آب دهدز، آغاز رسمی تنش آبی در خوزستان

پرآب‌ترین شهر خاورمیانه در آستانه بحران قحطی آب قرار دارد. چاه‌های آب دهدز، یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند و مردم وحشت‌زده از همین حالا کاسه چه کنم چه کنم؟ دست گرفته‌اند.

شرایط آبی دهدز هر لحظه که می‌گذرد بیشتر از پیش باعث وحشت عمومی می‌شود .

کارون، روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و خوزستان در مسیر تنش آبی به‌سرعت پیش می‌رود.

هژیر کیانی دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان به خبرنگار ایلنا، گفت: علیرغم هشدارهای مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و گزارش‌های ارزیابی انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان، به دلیل تعلل وزارت نیرو، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت آبفا، دو حلقه چاه از مجموع ۴ حلقه چاه باقیمانده دهدز خشک شدند و از همین روزها جیره‌بندی آب در برخی از روستاهای منطقه دهدز آغاز می‌گردد.

روستاهایی که ۱۷ سال است در رنج جیره‌بندی آب به سر می‌برند. باید اعلام کنیم که دهدز، شهری که در میان سدهای کارون۳ و ۴ در محاصره آبی قرار دارد، با بی‌تدبیری مدیران آب استان خوزستان و وزارت نیرو، از همین حالا وارد بحران جیره‌بندی آب شده است .

کیانی گفت: گویا وزارت نیرو، سازمان آب و برق و شرکت آبفای خوزستان خود را به خواب زده‌اند. به همین منظور کمیته حقوقی انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان به‌صورت رسمی شکایت از دستگاه‌های مسبب بحران آب دهدز را در دستور کار قرار داده است و از فردا پیگیری‌های قضایی را تا حصول به نتیجه انجام خواهد داد.

کیانی افزود: ما معتقدیم مدیرانی که با کم‌کاری و بی‌مبالاتی، بدیهی‌ترین حقوق طبیعی و بشری حدود سی هزار نفر از مردم منطقه دهدز را نادیده انگاشته‌اند و به وظایف خود مطابق اصول صریح قانون اساسی عمل ننموده‌اند و سبب نارضایتی مردم گردیده‌اند، می‌بایست در پیشگاه قانون و مردم پاسخگو باشند.

میراث مدیران ناکارآمد، رنج مردم شد

این فعال اجتماعی افزود: بحران آب در ایران و بخصوص در خوزستان محصول بی‌برنامگی و سوء مدیریت است. اگر امروز در روستاهای دهدز در شمال خوزستان تا روستاهای جُفیر در جنوب استان, مردم در رنج بی‌آبی و کم‌آبی و جیره‌بندی آب به سر می‌برند، باید دلیل آن را در سوء مدیریت‌های سالیانی جستجو نمود که افرادی ناکارآمد بر دستگاه‌هایی چون آب و برق و آبفا استان خوزستان حاکم بوده‌اند.

کیانی با اشاره به غارت آب کارون در سرشاخه‌های این رود، گفت: اراده وزارت نیرو برای خشکانیدن جلگه خوزستان و مهاجرت مردم، پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

تا فرصت هست باید مجموعه حاکمیت و دولت‌ها با اصلاح و بازنگری در ساختار شورای عالی آب و مدیریت سازه محور وزارت نیرو، این متولیان آبی را از شرایط پیش رو آگاه کنند، در غیر این صورت هرساله بر بحران‌ها و تنش‌های آبی افزوده خواهد شد.

طرح شکایت از مسئولین خاطی

در همین رابطه محمد داس مه دبیر کمیته حقوقی انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان نیز به خبرنگار ایلنا، گفت: دهدز در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. با توجه به اهمیت حیاتی آب‌رسانی به مردم دهدز، موضوع شکایت از شرکت آبفا را به شکل فوری در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: حسب ماده ۱ و تبصره‌های ۱ و ۴ (قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب) ایجاد و بهره‌برداری تأسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین جمع‌آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب شهرها در داخل محدوده قانونی ‌شهرهای هر استان و نیز بهره‌برداری از کل تأسیسات آب مشروب اعم از تصفیه‌خانه، خطوط انتقال، منابع سیستم‌های کنترل و غیره به عهده شرکت‌های آب و فاضلاب می‌باشد.

این وکیل پایه دادگستری گفت: مطابق آراء دیوان عدالت اداری مبنی بر استقلال شخصیت حقوقی شرکت‌های آبفا، لذا شرکت آبفای خوزستان، مدیرعامل و هیئت‌مدیره در قبال وضعیت شهر و روستاهای دهدز که قریب به سی هزار نفر جمعیت دارند و بین دو سد کارون ۳ و کارون ۴ قرار گرفته‌اند و آب مرود نیاز مردم جیره‌بندی شده، مسئولیت حقوقی و کیفری دارند.

لذا انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان دارای مجوز قانونی و با گستره فعالیت استانی، در راستای ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری و در راستای ترک فعل و قصوری که انجام گردیده و از ۴ حلقه چاه، دو حلقه چاه خشک شده و زندگی و بهداشت مردم به مخاطره افتاده است در همین هفته شکایتی را علیه شرکت آبفا در محاکم قضایی ثبت می‌نماید.

داس مه گفت: این نکته را باید گفت که با برکناری مدیرعامل سابق شرکت آبفای استان، مسئولیت او هم چنان به قوت خود باقی است و همچنان صلب نشده و رافع مسئولیت کیفری و حقوقی‌شان نیست، ضمن اینکه همچنین مدیرعامل و هیئت‌مدیره و شخصیت حقوقی شرکت نیز در شکایت خواهند آمد.

محمد داس مه گفت: تصمیم ما برای شکایت تا حصول نتیجه قطعی ست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال ایجاد پیامدهای اجتماعی و امنیتی به دلیل شرایط بحرانی آب دهدز، گفت: تا ساعاتی دیگر جلسه ستاد مدیریت بحران در اهواز برگزار می‌شود و یکی از محورهای جلسه مسئله آب دهدز است که امیدواریم مسئولین اقدامی عاجل در این زمینه برای شروع عملیات آب‌رسانی از مخزن دریاچه سد کارون ۳ به دهدز در دستور کار قرار دهند. ما نیز شکایت خود را پیگیری می‌نماییم و تصمیم برای شکایت قطعی است. چرا که حسب قانون مجازات اسلامی حتی شخصیت حقوقی شرکت دارای مسئولیت کیفری و حقوقی می‌باشد و باید پاسخگو باشند و از طریق محاکم کیفری و حقوقی پیگیری می‌کنیم.

داس مه در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر سوء مدیریت و عدم ثبات مدیریتی، توضیح داد: گزارشی از سوی هیئت حسابرسی دیوان محاسبات کشور منتشر شده که از بی‌انضباطی مالی و تخلفات گسترده در آبفای خوزستان حکایت دارد و خلاصه‌ی آن در پورتال دادسرای دیوان محاسبات وجود دارد و هم‌اکنون پرونده آن نیز در دیوان محاسبات در جریان است.

داس مه گفت: بی‌تردید ما در دادسرای دیوان محاسبات شکایت را ثبت می‌کنیم و از گزارش هیئت حسابرسی هم در پرونده دهدز به‌عنوان منبع استفاده خواهیم نمود. در این گزارش قصور و تقصیرات، جابجایی‌های ردیف بودجه، ترک فعل‌ها و بی‌انضباطی‌هایی آمده است که در پرونده دهدز قابل استناد خواهد بود.

گزارش: بهنام رضایی مالمیر