تعیین سرمایه‌گذار برای ساماندهی باشگاه تاریخی «کاوه» مسجدسلیمان
تعیین سرمایه‌گذار برای ساماندهی باشگاه تاریخی «کاوه» مسجدسلیمان

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مسجدسلیمان از تعیین سرمایه‌گذار خصوصی برای ساماندهی مجموعه فرهنگی‌ ورزشی تاریخی «کاوه» در این شهرستان خبر داد. سیدموسی احمدپوریا با اشاره به این‌که «بدر» یا «کاوه» یکی از باارزش‌ترین باشگاه‌های قدیمی و چندمنظوره شهرستان مسجدسلیمان است افزود: این مکان متشکل از سینمای روباز، کتابخانه، استخر روباز، سالن‌های […]


سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مسجدسلیمان از تعیین سرمایه‌گذار خصوصی برای ساماندهی مجموعه فرهنگی‌ ورزشی تاریخی «کاوه» در این شهرستان خبر داد.

سیدموسی احمدپوریا با اشاره به این‌که «بدر» یا «کاوه» یکی از باارزش‌ترین باشگاه‌های قدیمی و چندمنظوره شهرستان مسجدسلیمان است افزود: این مکان متشکل از سینمای روباز، کتابخانه، استخر روباز، سالن‌های رزمی، کشتی، وزنه‌برداری و… است؛ ضمن این که این باشگاه زمانی در رشته‌های ورزشی فوتبال و بسکتبال تیم‌داری نیز می‌کرد.
سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مسجدسلیمان ادامه داد: این مجموعه در دوران اکتشاف نفت برای رفاه حال پرسنل و کارگران شرکت ‌نفت ساخته شد و قهرمانان ملی زیادی را با افتخار پرورش و به کشور جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد که در سنوات گذشته، شرکت نفت، این باشگاه را برای بهره‌برداری بهتر به ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار کرد و این باشگاه چندین دوره فعالیت ارزشمند در رشته‌های ورزشی به‌ویژه فوتبال داشت و تیم‌های قدرتمندی را روانه مسابقات می‌کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، او بیان کرد: با توجه به این که باشگاه به دلیل فرسودگی سال‌ها است که تعطیل بوده و هیچ ‌گونه فعالیت ورزشی در این مجموعه انجام نمی‌شود، هر از چند گاهی تعرضاتی به این بنا انجام می‌شد و بخشی از آن توسط عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده است.
احمدپوریا اظهار کرد: با توجه به این ‌که حفظ و احیای مجموعه باشگاه کاوه برای اهالی و بزرگان منطقه و شهرستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، با تعاملاتی که میان ارتش، میراث‌فرهنگی، فرمانداری، امام‌جمعه و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی انجام شد و در زمینه حفاظت بهتر از مجموعه، این اثر با طی روند قانونی از طریق سرهنگ امین آزادی فرمانده کارخانجات تانک‌سازی شهید فرخ‌نیا نزاجا به بخش خصوصی واگذار شد.
او با بیان این‌ که پیگیر فراهم کردن شرایط برای احیای این بنای تاریخی هستیم گفت: فعلاً در فاز اول سرمایه‌گذار بخش خصوصی با استقرار در محل باشگاه، ضمن حفاظت و جلوگیری از ورود سارقان و متعرضان به باشگاه، با اعتبار شخصی به پاک‌سازی محوطه، جمع‌آوری نخاله‌های انباشته ‌شده در سال‌های گذشته و همچنین مرمت بخشی از بنا اقدام کرده است.
سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مسجدسلیمان خاطرنشان کرد: پرونده ثبت‌ملی این مجموعه ۱۰۰ ساله تکمیل و به تهران ارسال شده است و این بنا در شرف ثبت در آثار ملی قرار دارد.
انتهای پیام