رضایی: در دولت اقدام و تحول، ایران به کارگاه بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شود
رضایی: در دولت اقدام و تحول، ایران به کارگاه بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شود

محسن رضایی گفت: همان طور که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همه مردم و اقوام وارد صحنه شدند، در دولت اقدام و تحول نیز همه مردم وارد صحنه می‌شوند و تمام ایران به کارگاه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد. محسن رضایی امروز (۲۳ خردادماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان اظهار کرد: سرزمین ایران […]


محسن رضایی گفت: همان طور که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همه مردم و اقوام وارد صحنه شدند، در دولت اقدام و تحول نیز همه مردم وارد صحنه می‌شوند و تمام ایران به کارگاه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد.

محسن رضایی امروز (۲۳ خردادماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان اظهار کرد: سرزمین ایران بهترین قطعه عالم است؛ چشم‌اندازهای بدیع و اقلیم‌های متنوع و پوشش گیاهی و چهار فصل همیشه پربازده آن، طبیعتی به وجود آورده که گویی جهان کوچکی در ایران ما شکل گرفته است و از همه قاره‌های عالم قطعه‌ای در ایران وجود دارد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: ایران سرزمین اقوام، قبیله‌های سرشار از غرور، رویاهای مالامال از پاکی و شور و مردم پاک‌نهاد به زلالی چشمه‌های جوشان عالم است. هر صدفی را از گوهرش می‌توان شناخت. ایران را با ایران باید شناخت؛ طبیعت، هنر، ادبیات، نوابغ، مردم مهمان‌نواز، بناهای باشکوه و سابقه تاریخی و تمدنی چند هزار ساله ایران اسلامی، حکایت از این گوهر پاک و کمیاب در عالم است.
این نامزد انتخابت سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: هنر امام انقلاب اسلامی این بود که با کمک عشق به وطن و اسلام، همه ایرانی‌ها را دور هم جمع کرد و انسجام بزرگی به وجود آورد و دوباره یکی و واحد شدیم و روی قامت خود ایستادیم. متأسفانه سیاست‌های نادرست در دو سه دهه اخیر موجب شد که این توانایی عظیم و این قامت بلند ایران، خم شود و در مقابل مشکلات، احساس ناتوانی و بعضاً ناامیدی دست دهد.
رضایی بیان کرد: ما دوباره می‌خواهیم قیام کنیم و روی پای خود بایستیم و حرکتی از نو با دولتی نو آغاز کنیم؛ آری آغاز جدید.
وی افزود: امام بزرگوار ما در انقلاب اسلامی اقوام و همه استان‌ها را دور هم جمع کرد و اتفاق بزرگی رخ داد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. غرب و شرق هیچ کدام نتوانستند در مقابل ملت ایران بایستند. برای بار دوم امام همه اقوام و استان‌ها را دور هم جمع کرد و یک جنگ تحمیلی که در آن پنج استان درگیر بود و بیش از ۴۰، ۵۰ کشور پشت سر صدام حسین بود، را به زباله‌دان تاریخ انداخت.
این نامزد انتخابت سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: آیا نمی‌توانیم یک بار دیگر همه استان‌ها و اقوام را دور هم جمع کنیم و حرکت سومی را آغاز کنیم؟ حتما می‌توانیم. با وجود رهبر فرزانه‌ای که داریم و جوانان غیرتمندی که داریم، چرا نتوانیم بار سوم قیام کنیم؟ حتماً می‌توانیم.
وی گفت: قیام فرهنگی اقتصادی، قیام شکستن محاصره اقتصادی، قیام پیشرفت‌های بزرگ، قیام برای زندگی‌های بهتر، قیام برای تشکیل دولت وحدت ملی و قیام برای اینکه شهروند درجه ۱ و ۲ در قاموس نظام جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد.
رضایی افزود: این طور نیست که انتخابات، از قبل مهندسی شده باشد و فردی بیرون بیاید. هموطنان عزیز هستند که سرنوشت صندوق‌ها را تعیین می‌کنند و خواهند گفت که انتخاب اصلی در دست آن‌ها است.
وی بیان کرد: آری ما می‌خواهیم قیام سوم را برای زندگی بهتر، بهزیستی، سربلندی کشاورزان، کارگران، معلمان، بازنشستگان و زدودن غم و غصه از چهره بهترین مردمان روی زمین، برای پیشرفت ایران و دستیابی به قله‌های بلند داشته باشیم. همان طور که در دفاع مقدس و انقلاب چنین کاری انجام دادیم.
این نامزد انتخابت سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: چنین قیامی یک شرط دارد و آن هم این است که همه با هم حرکت کنیم. دولت، زندگی، ثروت، قدرت و ایران برای همه است و ان‌شاءالله این کارها را با تکیه به حمایت‌های مردم انجام خواهیم داد و دوباره استان‌ها و اقوام ایرانی را به میدان می‌آوریم.
وی گفت: ما مناطق اقتصادی درست می‌کنیم و به استان‌ها اختیارات و مسئولیت خواهیم داد. یعنی اگر در یک استان مردم سپرده‌هایی در بانک داشته باشند، این سپرده‌ها در همان استان باید سرمایه‌گذاری شود نه اینکه ۴۰ درصد سپرده‌های مردم هر استان به تهران بیاید و از تهران به ارز تبدیل و ارز خارج شود.
رضایی تصریح کرد: قرار نیست تهران، استان‌ها را استثمار کند و خارج از ایران نیز تهران را استثمار کند. اینکه نیروهای استانی و ثروت مردم از استان‌ها به تهران بیاید و از تهران به خارج برود را پایان خواهیم داد.
نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: قطب‌های اقتصادی ایجاد می‌کنیم و این طور نخواهد بود که از تهران نسخه واحدی برای همه استان‌ها پیچیده و صادر شود. دولت ما که دولت اقدام و تحول است، دولت پایان دادن به وعده‌های بی‌پشتوانه است. زمان شعار تمام شده است و اکنون زمان برنامه و اقدام است.
وی بیان کرد: در دولت اقدام و تحول برای هر استانی برنامه خاص با کمک مردم همان استان تنظیم شده است. استانی نداریم که نسخه مخصوص آن نوشته نشده باشد. هر استانی طبیعت خاص و اقلیم خاص خود را دارد. این طور نیست که فولاد از استان هرمزگان به یک جایی که مرکز هنرهای دستی ایران است، برود و آب این منطقه خشک شود و هنرهای دستی آن از بین برود و با مشکل مواجه شود. چرا باید چنین کاری انجام شود؟
رضایی گفت: هر سرزمینی و استانی نسخه خاص خود را نیاز دارد و نوشتن نسخه واحد برای همه استان‌ها از تهران، به معنی نادیده گرفتن ظرفیت‌ها، مزیت‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای مردم هر استان است.
وی افزود: دولت اقدام و تحول متناسب با ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های هر استان، نسخه پیشرفت و بهبود زندگی را تهیه کرده و اجرا خواهد کرد.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: البته برخی از مسائل مانند یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، عمومی و برای همه استان‌ها است اما برخی از فعالیت‌های خاص هر استان متناسب با مردم هر استان باید تهیه و اجرا شود. اگر فولاد نیاز به آب فراوان دارد و باید در سواحل باشد، دلیلی ندارد که به مرکز ایران یا جاهای دیگر منتقل شود و دچار مشکلات خشکسالی و کمبود آب شویم.
وی افزود: البته این اقدامات کافی نیست و اختیارات تصمیم‌گیری در زمینه اقتصاد را هم به استان‌ها می‌دهیم. یعنی مناطق و قطب‌های اقتصادی ایجاد می‌شود. به طور مثال آذربایجان می‌تواند با شمال عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان تجارت عظیمی داشته باشد. سیستان و بلوچستان نیز می‌تواند با افغانستان، پاکستان و از دریای عمان با هندوستان مبادلات بزرگی داشته باشد. خراسان نیز می‌تواند با آسیای مرکزی، خوزستان با شمال خلیج فارس، کویت و عراق، کرمانشاه و ایلام و سایر استان‌ها هر کدام می توانند به اندازه یک کشور تولید داشته باشند.
رضایی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر از استان‌های ما تولید دارند. سرزمین ۲۵ کشور اروپایی در ایران جای می‌گیرد. ایران بسیار بزرگ است. همان طور که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همه مردم و اقوام وارد صحنه شدند، در دولت اقدام و تحول نیز همه مردم وارد صحنه می‌شوند و تمام ایران به کارگاه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد اما مشروط به اینکه جوانان ما نشاط داشته باشند و از ظرفیت همه بانوان استفاده کنیم و شور و نشاط را در کشور به وجود بیاوریم.
وی بیان کرد: همچنین باید آزادی‌های اجتماعی را در چارچوب قانون رعایت کنیم و مرتب به جوانان گیر ندهیم و اجازه دهیم فعالیت کنند و به جوانان نیز آموزش دهیم و توانایی و مهارت‌هایشان را بالا ببریم.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اگر این اقدامات را انجام دهیم چرا نتوانیم با سرعت زندگی مردم را بهبود ببخشیم و ایران را به قله‌های بلند برسانیم؟ من این تجربه را دارم. دولت ما این تجربه را دارد و جوانان ۱۸ تا ۲۰ ساله و اقوام مختلف را دور هم جمع کرد و کارهای بزرگی مانند آزادسازی خرمشهر را انجام داد.
وی افزود: خیلی عجیب بود؛ افرادی از مناطق با دمای زیر ۴۰ درجه، به خوزستان بالای ۵۰ درجه با زبان‌ها و اقوام مختلف آمدند و دست‌ها گره خورد و پشت هم ایستادند. یک بار دیگر دولت ما می‌خواهد چنین وحدتی در ایران به وجود بیاورد.
رضایی گفت: چپ و راست کردن، این قوم و آن قوم کردن، این پارتی‌بازی‌ها و این بی‌عدالتی‌ها، همه باید کنار بروند و این کار را انجام خواهیم داد. تجربه شده است و کار سختی نیست.
وی تصریح کرد: آیا ارزش بیرون کردن فقر، گرانی، بیکاری و تبعیض کمتر از بیرون کردن سربازان صدام حسین از خرمشهر است؟ اگر این مقدس است و در ایران تجربه شده است، پس به فضل خداوند، دولت اقدام و تحول یک بار دیگر با کمک مردم و حمایت‌های بیکران حضرت ولی عصر(عج) و سیاست‌های رهبر انقلاب، این کار را انجام خواهد داد. برای رسیدن به این ایده بزرگ چند خط مشی داریم.
این نامزد انتخابت سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: در این راستا استانداران دولت اقدام و تحول را از مردم همان استان انتخاب خواهیم کرد. کدام استان است که مردان و زنان بزرگی نداشته باشد؟ سرزمین ایران در هر استان و قومی، دارای مردان بزرگی است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته‌اند. ما پارتی‌بازی نمی کنیم.
وی گفت: به طور مثال برای هر استان ۱۰ نفر می‌توانند کاندیدای استانداری شوند و جمعی از نخبگان استاندار را تعیین کنند نه اینکه دولت مرکزی، رفیق و رفقای خود که با آن هماهنگ باشند را از یک جای دیگر به استان دیگری ببرد؛ چه ضعیف و چه قوی و این کار را تنها برای منافع خودش انجام دهد.
رضایی تصریح کرد: ما این کار را پایان می‌دهیم و مجمعی از نخبگان تشکیل می‌دهیم و بر اساس برنامه‌هایشان و نمره‌بندی، دو سه نفر به عنوان استاندار به ما پیشنهاد داده می‌شوند و یک نفر را انتخاب خواهیم کرد. ممکن است دو نفر دیگر نیز معاونین وی باشند تا تیم قوی و قدرتمند از فرزندان همان استان با تخصص و مدارک مناسب و خارج از هر باند و جناحی برای مردم استان کار کنند و اختیارات را بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی خواهیم داد.
وی افزود: همچنین از طریق امکانات پژوهشی و اطلاعاتی که داریم به مدیران استان‌ها کمک می‌کنیم و آن‌ها را رها نمی‌کنیم. مساله دیگر این است که ما با همه توان، پشت استانداران خواهیم بود اما اجازه تصمیم‌گیری را به خودشان خواهیم داد. استانداران و نمایندگان ما در اداره کشور، مسلوب‌الاختیار نیستند اما هدایت و حمایت می‌شوند.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اولین توجه ما به اقشار آسیب‌پذیر از جمله معلمان، کشاورزان، کارگران و کارکنان دولت خواهد بود. علاوه بر یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مساله اشتغال و تولید را در استان‌ها اجرا خواهیم کرد تا شغل ایجاد شود.
رضایی تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین کارهایی که انجام خواهیم داد این است که نهضت بزرگ خانه‌سازی ایرانیان را راه می‌اندازیم. امروز هزینه هر مترمربع ساختمان ۳.۵ تا ۵ میلیون تومان است یعنی یک خانه ۸۰ متری حداکثر با ۳۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود. بانک‌ها به هر کسی ۱۰ درصد یعنی ۳۰ میلیون تومان آورده داشته باشد ۹۰ درصد دیگر را وام می‌دهند.
وی افزود: برای این منزل، وثیقه نیاز نیست و همان منزلی که قرار است ساخته شود، وثیقه بانک خواهد بود و مالکیت آن برای مردم است اما همان سند در بانک می‌ماند تا اقساط منزل تمام شود. سود آن نیز به دولت پرداخت می‌شود. یعنی مردم با ۱۰ درصد آورده، صاحب خانه می‌شوند.
این نامزد انتخابت سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: شاید برخی بگویند دوباره آقای رضایی چنین صحبتی کرده است. چطور در اروپا و آمریکا چنین چیزی انجام می‌شود و  وام های رهنی وجود دارد؟ من تعجب می‌کنم چطور کسانی که در اروپا و آمریکا درس خوانده‌اند، افکار غربی را می‌آورند اما تجارب غربی را در ایران پیاده‌سازی نمی‌کنند.
وی افزود: در آمریکا با ۱۰ درصد آورده، برای مردم خانه می‌سازند. خانه‌سازان هم وارد بازار سرمایه می‌شوند و از طریق بازار سرمایه، نقدینگی جذب و خانه ساخته می‌شود و به مردم داده می‌شود.
رضایی تصریح کرد: اگر مسکن را راه‌اندازی کنیم، ۳۰۰ صنعت از جمله در و پنجره‌سازی و سیمان و موزاییک، پشت سر آن راه می‌افتد و شغل‌های زیادی ایجاد می‌شود.
وی افزود: اسفا از این گروه‌های سیاسی که تنها سرگرم دعوا با خودشان هستند. نمایش‌نامه درست می‌کنند و شعبده‌بازی می‌کنند. باید به فکر مردم باشند. مردم ولی‌نعمت ما و صاحب مملکت و انقلاب هستند؛ آن هم بهترین مردم عالم.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: من و دوستانم مانند دوران جنگ که زیر شیمیایی و بمباران رفتیم، یک بار دیگر خودمان را سپر ملت ایران می‌کنیم و مشکلات را حل خواهیم کرد. نمی‌گذاریم این غم و غصه که بر چهره مردم ایران نشسته تداوم پیدا کند. اجازه نمی‌دهیم نان قرضی، زباله‌گردی و کولبری بر قامت بلند ملت ایران بنشیند.
وی افزود: من معتقد هستم حفظ کرامت انسانی، مهم‌ترین هدف دولت من  است که باید به آن عمل کنم. آبرو، حیثیت و موج نشاط و شادی در زندگی مردم، مهم‌ترین آرزوی دولت من است که تلاش می‌کنیم با کمک خود مردم و حمایت‌های مداوم دولت، این اتفاق بیافتد.
رضایی گفت: مساله ازدواج جوانان برای من بسیار مهم است. همچنین حقوق خانه‌داری را رعایت می‌کنیم. در هر خانه‌ای، دو نفر کار می‌کنند. مرد بیرون از خانه کار می‌کند اما اگر زحمات زن در خانه کار محسوب نشود و بابت آن حقوق پرداخت نشود، هزینه کار مرد را زن و فرزندان می‌پردازند. آیا تربیت فرزندان آینده، شغل نیست؟
وی تصریح کرد: ما به گروه اول یعنی همه زنان خانه‌دار دارای دو فرزند و بیشتر که سه ماه آموزش تربیت فرزند و سه ماه آموزش حفظ سلامت و بهداشت را بگذرانند، حقوق پرداخت خواهیم کرد. ارتقای کرامت انسانی را از داخل خانه‌ها آغاز می‌کنیم تا به شهر و استان و کشور برسد.
این نامزد انتخابت سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: علاوه بر مساله ازدواج و خانه‌داری، کسب و کارهای خانگی را در خانه‌ها توسعه می‌دهیم و شهرها را اقتصادی خواهیم کرد تا رونق اقتصادی و اقتصاد ملی از پایین به بالا بجوشد وگرنه دولت‌هایی که می‌آیند یک توده برفی به نام درآمد نفت در دست دارند و از بالا دست به دست می‌شود و همان وسط راه، این برف تمام می‌شود و چیزی به زندگی مردم نمی‌رسد.
وی افزود: اگر اقتصاد از پایین به بالا بجوشد، آن بالا انبوهی برف جمع می‌شود و دولت می‌تواند از طریق مالیات اداره شود بنابراین به دلیل اینکه مساله من حفظ کرامت انسانی خانواده‌های ایرانی است، برنامه‌ریزی اقتصاد کشور را تغییر خواهم داد.
رضایی گفت: من می‌دانم که مردم خوزستان بر چه ثروتی خوابیده‌اند و چگونه در حد حداقل‌ها هم به آن‌ها رسیدگی نمی‌شود. منبع عظیم نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، آب و برق و مجموعه عظیمی از اقتصاد کشور را خوزستان فراهم کرده است اما دولت‌های گذشته با وجود اینکه مردم خوزستان به همه آن‌ها رای بالایی دادند، عملکرد درستی نداشته‌اند.
وی بیان کرد: در بسیاری از روستاهای استان خوزستان، مشکل آب وجود دارد. با وجود اینکه رودخانه‌های کارون و کرخه و چندین رودخانه در خوزستان وجود دارد اما کم‌آبی و بی‌آبی مردم را اذیت می‌کند.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: انرژی فراوانی در خوزستان تولید می‌شود. با وجود پتروشیمی‌های فراوان در این استان، نیروهای کار از جاهای دیگر در این صنایع مشغول به کار می‌شوند اما جوانان خوزستان بیکار هستند. هر چند من و برادران شما تلاش‌های فراوانی برای رفع این محرومیت‌ها و کمبودها کرده‌ایم و در بسیاری از موارد، امضای مقام معظم رهبری را برای حل مشکلات خوزستان گرفته‌ایم اما همچنان کمبودها فراوان  است.
وی افزود: دولت ما به خوزستان اولویت خواهد داد. این استان که با همه وجود از ایران دفاع کرد و بعثی‌ها را بیرون راند و در انقلاب نقش مؤثری داشت باید از محرومیت، فقر و بیکاری خارج شود. مشکل آب، صنایع پایین دستی پتروشیمی، کارخانجات مهمی که می‌تواند بیکاری را در این استان برطرف کنند به ویژه صنایع تبدیلی، برخی از مسائل این استان هستند. ده‌ها هزار تن محصولات باغی و کشاورزی به دلیل نبودن انبار و صنایع تبدیلی به ضایعات تبدیل می‌شوند و کنار جاده‌ها رها می‌شوند بنابراین ایجاد صنایع تبدیلی، جزو اهداف ما است.
رضایی گفت: چند شهر کشاورزی، صنعتی و تجاری ۴۰ تا ۵۰ هزار نفره به وجود خواهیم آورد که پس از شکست فعالیت‌ها و صنایع نیشکر و وابستگی کامل دولت به نفت و گاز، این شهرها می‌توانند برای خود مردم باشند.
وی افزود: هر شهر کشاورزی با جمعیت ۴۰ تا ۵۰ هزار نفره می‌تواند به ۲۰۰ هزار هکتار اطراف خود خدمات فنی، علمی و پژوهشی ارائه دهد و مسائل آزمایشگاهی، قطعات تجهیزات کشاورزی مانند تراکتور و خرید محصولات  کشاورزی را به این شهرها و از آنجا به بازارهای بین المللی صادر کنند که این کارها می‌تواند تحول بزرگ تاریخی در استان ما ایجاد کند.
این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: نمونه‌های شهرهای کشاورزی، صنعتی و تجاری در هلند و برزیل وجود دارد البته طرح ما بسیار کامل‌تر از این کشورها است و می‌تواند یک تحول اساسی در زندگی مردم به ویژه در  بخش کشاورزی به وجود بیاورد.
وی تصریح کرد: با این کار، خوزستان می‌تواند امنیت غذایی ۵۰ میلیون نفر در جنوب عراق، کویت، شمال خلیج فارس و پنج استان مجاور را تأمین کند. این  طرح یکی از بزرگ‌ترین طرح‌هایی است که در سطح بین‌الملل پیاده‌سازی خواهیم کرد.
رضایی گفت: مشکلات دیگر خوزستان مانند فاضلاب، لایروبی کارون، برگشت آب از منتهی‌الیه رودخانه‌های کرخه و کارون به سمت شمال استان خوزستان، از دیگر مواردی هستند که در برنامه اجرایی خواهیم کرد.
وی افزود: امیدواریم همشهریان من در سال ۱۴۰۰ رویداد جدیدی بیافرینند و یک بار دیگر خوزستان، طلایه‌دار نجات کشور به ویژه از عقب‌ماندگی‌های اقتصادی باشد.
انتهای پیام