فرسایش بادی سالانه بیش از ۲۱ تُن خاک در اراضی کشور
فرسایش بادی سالانه بیش از ۲۱ تُن خاک در اراضی کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به شرایط خشک و نیمه خشک کشور گفت: اکنون متوسط بارندگی در کشور یک‌سوم متوسط بارش جهانی است، فرسایش آبی بیش از ۱۶ تن در هکتار در سال و فرسایش بادی بیش از ۲۱ تن در هکتار در سال است. مسعود منصور در نشست ستاد مدیریت […]


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به شرایط خشک و نیمه خشک کشور گفت: اکنون متوسط بارندگی در کشور یک‌سوم متوسط بارش جهانی است، فرسایش آبی بیش از ۱۶ تن در هکتار در سال و فرسایش بادی بیش از ۲۱ تن در هکتار در سال است.

مسعود منصور در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع احیای کانون‌های ریزگرد و نخیلات شادگان که امروز (۱۳ خردادماه) در استانداری خوزستن برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره)، اظهار کرد: کشور ما خشک و نیمه خشک است؛ اکنون متوسط بارندگی در کشور یک‌سوم متوسط بارش جهانی است، فرسایش آبی بیش از ۱۶ تن در هکتار در سال و فرسایش بادی بیش از ۲۱ تن در هکتار در سال است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: ۴۵۰ شهر و بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ روستا در معرض سیلاب هستند. در ۲۰ سال اخیر بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ سیل داشتیم که هر سیل بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت به بار آورد. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: فرونشست زمین یک پدیده نوظهور و جدی برای کشور ما است؛ در عمده عرصه‌های بیابانی کشور، سالانه ۱۲ تا ۳۰ سانتیمتر فرونشست داریم که همه آن، هشدار است. ۴۰۸ دشت نیز ممنوعه داریم. این مساله، از امنیت غذایی مهم‌تر است.
وی با اشاره به خسارت واردشده به زیرساخت‌ها به دلیل وقوع ریزگردها، تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که هجوم شن‌های روان و ریزگردها، سالانه ۳ هزار میلیارد تومان به سکونتگاه‌ها، زیرساخت‌ها و اراضی کشاورزی خسارت وارد می‌کنند. از حدود ۳۰ میلیون هکتار که در معرض بیابانی شدن هستند، ۱۴ میلیون هکتار بحرانی و ۷ میلیون هکتار کانون بحران هستند.
منصور گفت: در استان خوزستان حدود ۵۲۱ هزار هکتار عرصه بیابانی داشتیم؛ متاسفانه ۳۵۰ هزار هکتار کانون‌های جدید ایجاد شده و این کانون‌ها تبدیل به کانون ریزگردها شده‌اند.
وی افزود: از این ۳۵۰ هزار هکتار با کارهایی که انجام شد، حدود ۱۶۰ هزار هکتار تثبیت شده و حدود ۷۰ کیلومتر کانال اصلی و ۶۰ کیلومتر کانال فرعی آبرسانی ایجاد شده است. یکی از رسالت‌های اساسی ما این است که اجازه ندهیم که وضعیت قبل، مجددا به این عرصه‌ها بازگردد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در مجموع تاکنون ۸۱ هزار هکتار در خوزستان نهال‌کاری شده است. حدود ۱۵۰ هزار هکتار نیز با ایجاد بادشکن مهار شده‌اند و حدود ۸۵ هزار هکتار نیز مالچ‌پاشی شده‌اند. البته با توجه به پروتکل جدید، خوزستان دیگر مشمول عملیات جدید مالچ‌پاشی نیست.
وی با اشاره به مدیریت ۱۶ هزار هکتار دیگر از این عرصه‌ها، ادامه داد: ۱۶ هزار هکتار مدیریت روان‌آب شدند که یکی از کارهای خوب است؛ وقتی پوشش گیاهی ایجاد شود طبیعتا مهار ریزگرد نیز انجام می‌شود. این روش، کم‌هزینه است و نیاز به مراقبت ندارد.
منصور تصریح کرد: ما یک کمیته استانی گرد و غبار و یک ستاد ملی گرد و غبار داریم؛ آنچه تاکنون انجام شده یا باید انجام شود، با تایید این ستاد بوده است و هیچ دستگاهی سرخود کاری انجام نداده است. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم، یادآور شد: مشارکت مردم در طرح‌ها یک اصل است؛ به هرحال ما تا ابد نمی‌توانیم از پوشش گیاهی که به عزصه‌ها بازگشته است با اعتبارات دولت مراقبت کنیم بنابراین مردم باید در این طرح‌ها مشارکت کنند.
وی افزود: عرصه‌های شکننده اگر تحت کشت دیم قرار گیرند و با یک خشکسالی مانند امسال مواجه شوند، نه تنها هیچ عایدی برای مردم نخواهد داشت بلکه خود تبدیل به کانون گرد و غبار می‌شوند. مردم می‌توانند در قالب طرح‌های گیاهان دارویی مشارکت کنند نه اینکه به صورت غیرمجاز یک کشت دیم ایجاد کنند. این گونه طرح‌ها نه تنها پایداری بیشتر دارد و وابستگی کمتری به آب خواهد داشت بلکه عایدی بیشتری نیز خواهند داشت.
منصور گفت: مدل ما برای عرصه‌های بیابانی این است که پوشش گیاهی باید به بیابان‌ها برگرد اما اصل کار این است که جوامع محلی در این طرح‌ها مشارکت کنند زیرا این مشارکت، اهمیت بسیاری دارد. مردم در طرحی شرکت می‌کنند که پایداری بیشتری دارد و وابستگی به آب ندارد. این عرصه‌ها پیش از این بیابانی نبوده‌اند اما به دلیل نبود مدیریت صحیح، استفاده بی‌رویه و حذف پوش گیاهی تبدیل به بیابان شده‌اند اما باید کاری کرد که مجددا پوشش گیاهی بازگردد.
وی بیان کرد: با حفظ مشارکت مردم در این طرح، پروژه‌ها را اجرا خواهیم کرد. ایستگاه‌های پایش گرد و غبار در استان خوزستان نیز تا سه ماه آینده حتما راه‌اندازی شود. در مورد زراعت چوب نیز استان خوزستان مستعد است.
انتهای پیام