عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – “کمپین دست‌یار -۳ ” موفق شد بیش از یکصد میلیون تومان برای خرید خودروی امدادی برای یگان مردمی مهار آتش و حفاظت از جنگل‌های بلوط منگشت در باغملک خوزستان جمع‌آوری کند. مدیر انجمن باشگاه کوهنوردی کیان قلعه تل درباره این کارزار به ایرنا گفت: اردیبهشت امسال دوستداران محیط زیست […]

عصر خوزستان:

موفقیت "کمپین دست‌یار-۳ " برای خرید خودروی امدادی مهار آتش درخوزستان

اهواز – ایرنا – “کمپین دست‌یار -۳ ” موفق شد بیش از یکصد میلیون تومان برای خرید خودروی امدادی برای یگان مردمی مهار آتش و حفاظت از جنگل‌های بلوط منگشت در باغملک خوزستان جمع‌آوری کند.

مدیر انجمن باشگاه کوهنوردی کیان قلعه تل درباره این کارزار به ایرنا گفت: اردیبهشت امسال دوستداران محیط زیست قلعه تل به همراه کوهنوردان و طبیعت دوستان شهرستان باغملک از عموم مردم درخواست کردند که یاری‌گر یگان مردمی حفاظت از جنگل‌های بلوط کوهستان منگشت در شهرستان باغملک برای خرید خودروی امدادی مهار آتش باشند.

علی طهماسبی افزود: این کارزار از هشتم تا پایان اردیبهشت به طول انجامید و یک هزار و ۴۰۰ نفر از سراسر کشور و حتی خارج از کشور (آلمان) به آن کمک کردند؛ مبالغ اهدایی نیز از یک هزار تومان تا ۲.۵ میلیون تومان بود.

وی یکی از مشکلات مهار آتش را مهار آتش سوزی در کمترین زمان دانست و توضیح داد: اگر حریق در “زمان طلایی” مهار شود، خسارت کمتر و خاموش کردن آن نیز آسان‌تر خواهد بود و دیگر شاهد بحران‌هایی که در جنگل‌های خاییز و کهگیلویه و ممسنی رخ داد و باعث از بین رفتن هزاران هکتار جنگل شد، نخواهیم بود.

عضو انجمن محیط زیست قلعه تل افزود: وقتی که اعلام آتش‌سوزی می‌شود (گاهی در ساعت ۲ بامداد)، آماده سازی نیروهای داوطلب طول می‌کشد و پیدا کردن خودرویی که به مناطق سخت گذر تردد کند بسیار دشوار و یا گران است؛ این مساله باعث می‌شود که زمان زیادی از دست برود و در زمان طلایی نتوانیم آتش سوزی را خاموش کنیم. از سوی دیگر هیچگونه پشتیبانی در محل آتش سوزی وجود ندارد، در حالیکه نیمی از عملیات مهار آتش به پشتیبانی تیم بستگی دارد و نیروهای امدادی باید استراحت کنند و آب و غذا داشته باشند، به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که به یک خودروی امدادی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: در ابتدای وقوع آتش سوزی ، معمولا ستاد بحران شهرستان پس از رسانه‌ای شدن آتش سوزی وارد عمل می‌شود، از طرف دیگر دادن درخواست و گرفتن دستور و مجوز برای این ادارات زمان‌بر است، در حالیکه برای ما نجات یک درخت هم مهم و باارزش است، بنابراین با دیگر اعضای داوطلب سمن‌ها تصمیم گرفتیم خودمان اقدام کنیم.

طهماسبی ادامه داد: از آخرین نشست انجمن‌ها در فرمانداری باغملک درباره پیشگیری از آتش سوزی، اینطور برمی‌آمد که شهرستان اعتباری برای تجهیز گروه‌های امدادی ندارد، به همین دلیل بعد از جلسه‌ای که با دیگر دوستان داوطلب در انجمن داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که فراخوان عمومی برای جمع آوری کمک و خرید یک خودروی امدادی در شبکه‌های مجازی بدهیم که در این راه فعالان سرشناس محیط زیست همچون محمد درویش کمک زیادی کردند.

وی گفت: بر همین اساس فراخوانی برای جمع آوری یکصد میلیون تومان در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کردیم؛ تصور ما این بود که جمع کردن کمک‌ها در حدود چهار ماه طول بکشد اما دوستداران محیط زیست استقبال خوبی کردند و در مدت یک ماه مبلغی که اعلام کرده بودیم جمع آوری شد، بعد از آن حدود یک ماه مشاوره و بررسی برای خرید خودروی مناسب داشتیم.

طهماسبی افزود: در نهایت ما توانستیم یک خودروی پاترول مدل ۷۱ به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان خریداری کنیم که بیش از مبلغ فراخوان بود اما چون مبلغ فراخوان را یکصد میلیون تومان اعلام کردیم بعد از جمع شدن این مبلغ، پایان کارزار را اعلام کردیم و قرار شد باقی مبلغ را به طریقی تامین کنیم.

کوره‌های زغال برای نابودی بلوط

این فعال محیط زیست همچنین گفت: ۲ سال گذشته، پیک آتش سوزی در جنگل‌های باغملک بوده، پارسال هشت مورد آتش سوزی وسیع در منگشت رخ داد و خسارت زیادی وارد کرد.

وی افزود: جنگل و رویشگاه بلوط در شهرستان باغملک، ۹۰ هزار هکتار مساحت دارد و در حدود ۸۵ درصد شهرستان را این کوهستان تشکیل داده اما حتی ۱۰ درصد منابع نیز به آن اختصاص داده نمی‌شود.

طهماسبی با بیان اینکه بسیاری از آتش سوزی‌های منطقه عمدی و ناشی از فعالیت کوره‌های زغال است، گفت: برخی از افراد به دلیل فقر به تهیه زغال در کوره‌ روی می‌آورند اما سودجویی و طمع بعضی دیگر از افراد نیز عامل این اقدام است.

آتشکوب‌های ساده برای نجات جنگل

طهماسبی در ادامه با اشاره به فعالیت انجمن‌های محیط زیست قلعه تل و باشگاه کوهنوردی کیان قلعه تل در زمینه مهار آتش بیان کرد:از دهه ۹۰ احساس نیاز به داشتن تیم آموزش دیده، با تجهیزات حداقلی برای فعالیت در زمینه مهار آتش جنگل‌های احساس شد، که تلاش‌ها ادامه یافت و اکنون از میان این دو انجمن داوطلبانی وجود دارد که در زمان آتش سوزی‌ها به محل می‌روند و اوج فعالیت این فعالان در سه سال گذشته بوده است؛ این تیم‌ها اکنون از قوی‌ترین و زبده‌ترین نیروهای داوطلب تشکیل شده که کوهنورد و یا نیروهای امداد و نجات هستند.

این فعال محیط زیست افزود: پارسال با همکاری موسسه ملی گلونی که فراخوان تهیه تعدادی آتشکوب برای مهار آتش داده بود، توانستیم آتشکوب ابداعی انجمن را با هزینه بسیار اندکی بسازیم و در میان استان‌های منطقه زاگرس توزیع کنیم.

وی اضافه کرد: جزو موارد نادری بود که چنین همکاری و انسجامی میان سمن‌ها شکل گرفت و نتیجه آن، ساخت و توزیع یک هزار و ۲۰۰ آتشکوب بسیار ساده و کاربری بود که از پتو و لوله سبز ساخته می‌شد که از سردشت در کردستان تا کهگیلویه و حتی به یکی از استان‌های شمالی ارسال شد.

طهماسبی ادامه داد: در این برنامه کمک‌های مردمی بسیاری از سراسر کشور و خارج از کشور صورت گرفت و سپاه الحدید نیز یک هزار تخته پتو برای ساخت آتشکوب اهدا کرد.

بر اساس این گزارش، کارزار #دست_یار برای نخستین بار در مهر ماه ۹۹ توسط تعدادی از فعالان محیط زیست خوزستان و با حمایت محمد درویش پیشکسوت و فعال برجسته محیط زیست، با هدف خرید پای مصنوعی هوشمند برای محیط بان گتوند که در درگیری با شکارچیان غیرمجاز مجروح شده بود، آغاز شد که موفق شد ۱۵ میلیارد ریال برای این کار جمع آوری کند.

کارزار #دست_یار ۲ نیز فروردین امسال با حمایت محمد درویش برای نجات حریم و رویشگاه حرا و تالاب دیر در استان بوشهر به راه افتاد و توانست دستور برچیده شدن کارگاه و سایت تکثیر میگو در این منطقه را بگیرد. فعالان محیط زیست به شکرانه این پیروزی بیش از ۱۲ هزار نهال حرا در جشن این کارزار بکارند.

منبع: ایرنا