معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از خیز مجدد کرونا در خوزستان خبر داد و گفت: موارد بیماری نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ تا ۱۹ درصد افزایش یافته است. دکتر سید محمد علوی در نشست خبری که امروز (۲۸ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تنها شوش در وضعیت قرمز […]


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از خیز مجدد کرونا در خوزستان خبر داد و گفت: موارد بیماری نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ تا ۱۹ درصد افزایش یافته است.

دکتر سید محمد علوی در نشست خبری که امروز (۲۸ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تنها شوش در وضعیت قرمز قرار دارد اما باید هر لحظه آماده مواجه با خیز مجدد بیماری باشیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: موارد بیماری در حال کاهش بود اما یکی دو هفته اخیر مجددا موارد بیماری افزایش یافته است. موارد بیماری نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ تا ۱۹ درصد افزایش یافته است. همچنین در برخی جاها موارد مراجعه به اورژانس بیمارستان ها، کلینیک های تنفسی و موارد بستری افزایش یافته است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه خیز مجدد بیماری در خوزستان آغاز شده است، تصریح کرد: فعلا تخت های بیمارستان جوابگوی مراجعه کنندگان هستند و شرایط به گونه ای نیست که بیمارستان های دیگر وارد مدار شوند اما در صورت ضرورت در این خصوص تصمیم گیری می شود.
علوی ادامه داد: در پیک های قبلی نیز پذیرش بیماران متوقف نشد و هیچ بیماری پشت در بیمارستان ها نماند اما در این راه به بخش آموزش و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز لطمات زیادی وارد شد.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور کمتر از ۵۰ درصد اعلام شده است، گفت: در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی در هویزه، شادگان، آبادان، باغملک و باوی مناسب نیست و کمتر از ۷۰ درصد است که در چنین شرایطی وضعیت، قرمز اعلام می شود. همچنین متوسط استانی رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان بر اساس خود اظهاری حدود ۷۰ درصد اما بر اساس بررسی میدانی، ۶۰ درصد است.
وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد جمعیت شهری خوزستان حاشیه نشین است، گفت: در مناطق حاشیه ای خوزستان در خوشبینانه‌ترین حالت میزان رعایت پروتکل های بهداشتی ۲۰ تا ۳۰ درصد است. این در حالی است که رابطه مستقیمی بین رعایت پروتکل ها و افزایش موارد بیماری وجود دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در حال حاضر اقدامات برای جلوگیری از خیز بیماری تشدید شده است. خیز کنونی مقداری به تجمعات قبل و حین انتخابات مربوط است که اجتناب ناپذیر بود اما هنوز وضعیت خوزستان پایدار است.
علوی با اشاره به بروز سوش دلتا، گفت: این واریانت هندی است بنابراین از مرزهای شرقی وارد کشور شده است. در خوزستان نیز مرزهای هوایی، زمینی و دریایی وجود دارد. از طرفی کارشناسان خارجی از کشورهای مختلف در صنایع خوزستان فعالیت می کنند که احتمالا این سوش از تردد بین المللی وارد شده است.
وی بیان کرد: زمانی که ویروسی در دنیا پیدا می شود هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند با بستن مرزها از ورود آن به کشور جلوگیری می کند. مگر می توان جلوی ویروس را با سیم خاردار گرفت؟
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به شناسایی ۱۰ مورد سوش دلتا در استان بیان کرد: تعدادی از این موارد در مرزها، بیمارستان ها و مراکز منتخب شناسایی شدند. در صورت مثبت شدن تست اتباع خارجی اجازه ورود به کشور ندارند اما در صورت شناسایی افراد ایرانی مبتلا، باید در مرزها قرنطینه شوند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه گاهی اوقات مواردی از این فیلتر عبور می کنند، تصریح کرد: پس از مثبت شدن تست PCR، تست دلتا گرفته می شود بنابراین مدت زمان نمونه گیری تا اعلام نتیجه از تهران، دو سه هفته است.
وی ادامه داد: همچنین مشکل دیگر این است که میزان منفی کاذب کیت های شناسایی واریانت دلتا بالا است بنابراین یکی از مشکلات در این خصوص تشخیص است که ساخت کیت های جدید با درصد تشخیص بالاتر زمان می برد.
علوی با اشاره به تفاوت سوش دلتا با دیگر سوش ها بیان کرد: شدت انتقال و سرایت این ویروس نسبت به سوش انگلیسی ۱۴۰ تا ۱۶۰ درصد افزایش یافته است؛ یعنی ۱.۶ برابر است. همچنین ممکن است کشنده تر باشد. از طرفی سوش دلتا به کودکان تمایل بیشتری دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: این سوش جدید است بنابراین افرادی که قبلا نیز به کرونا مبتلا شده بودند را درگیر می کند. دریافت کنندگان واکسن هم ممکن است به این سوش مبتلا شوند اما به نوع خفیف تر مبتلا می شوند. بنابراین با وجود اوج گیری این سوش در دنیا، به واکسیناسیون توصیه می شود تا حتی در صورت ابتلا به نوع مرگبار مبتلا نشوند.
وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون در خوزستان نسبت به قبل بهتر شده است، تصریح کرد: تا ۲۷ تیرماه در مجموع بیش از ۴۱۰ هزار دوز واکسن به گروه های هدف تزریق شده است که ۲۹۵ هزار و ۲۷۶ نفر از این تعداد دوز اول و ۱۱۰ هزار و ۶۰۴ نفر دوز دوم را دریافت کردند.
علوی بیان کرد: اگر پوشش ایمن سازی را برای کل استان در نظر بگیریم ۵.۲ درصد جمعیت استان واکسینه شده اند اما بر اساس جمعیت هدف واکسیناسیون یعنی افراد بالای ۱۸ سال که حدود ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر هستند، ۹.۳ درصد جمعیت هدف واکسینه شده اند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۷۰ درصد جامعه باید واکسن دریافت کنند تا اثرات آن در جامعه دیده شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: ۱۶.۲ درصد جمعیت خوزستان بالای ۶۰ سال هستند که بیش از ۸۰ درصد مرگ ها در این افراد رخ می دهد بنابراین اگر با واکسن های محدودی که داریم این افراد را واکسینه کنیم، از بسیاری از مرگ ها جلوگیری می شود.
علوی بیان کرد: در حال حاضر ۷۳ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۸۲ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ سال، ۷۷ درصد افراد ۷۰ تا ۷۴ سال و ۶۰ درصد افراد ۶۵ تا ۶۹ سال واکسینه شده اند. همچنین ۸۱ درصد سالمندان سرای سالمندان، ۱۰۰ درصد جانبازان مشمول شرایط، ۹۳ درصد بیماران خاص، ۹۹ درصد بخش درمان و ۹۸ درصد بخش بهداشت، واکسینه شده اند.
وی با اشاره به فعالیت کمیته بررسی عوارض واکسن زیر نظر معاونت درمان این دانشگاه، عنوان کرد: همه واکسن ها عوارض دارند اما برخی عوارض مانند تب و لرز، خفیف و برخی شدید هستند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در بررسی پایلوت که در یکی از دانشگاه های کشور انجام شد، ۱۰ نفر از ۷۷ هزار دریافت کننده واکسن،  بستری شدند که سه نفر در ساعات اول و سه نفر پس از چند ساعت مرخص شدند. چهار نفر نیز در ICU بستری شدند. علت مرگ یک نفر نیز بر اثر تزریق واکسن گزارش شده بود اما متوجه شدند که به علت سرطان ریه فوت کرده است. تا زمانی که بررسی این موضوع زیر نظر بهداشت بود، مرگ ناشی از تزریق واکسن نداشتیم.
وی بیان کرد: کشورها زمانی که واکسن را از شرکت سازنده دریافت می کنند متعهد می شوند در صورت بروز عارضه ای هیچ ادعایی در خصوص شرکت سازنده نداشته باشند.
علوی افزود: همچنین در ستاد ملی مقابله با کرونا برای این که در آینده علیه وزیر بهداشت یا معاون بهداشت در خصوص عوارض واکسیناسیون کرونا ادعا یا شکایتی نشود، دادستانی مصونیتی برای آنها ایجاد کرده است زیرا واکسن از کشورهای دیگر خریداری شده است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: به دلایل مختلف واکسن برکت را ترجیح می دهم اما در مجموع فاز انسانی واکسن چهار سال طول می کشد و سپس می توان درمورد واکسن اظهار نظر قطعی کرد. با توجه به مرگ میلیون ها انسان در پی ابتلا به این ویروس، سازمان جهانی بهداشت مجوز اضطراری تزریق برخی واکسن ها را صادر کرد. همه واکسن های کنونی در شرایط اضطرار، مجوز تزریق دریافت کردند. این کار موجب کاهش مرگ و میرها شده است و امیدواریم جلوی بدتر شدن وضعیت را بگیریم.
علوی همچنین در خصوص کم آبی در برخی شهرهای خوزستان بیان کرد: یکی از شعارهای عمده ما برای سلامتی، دست های پاک است و دست های پاک کلید سلامتی است؛ زمانی که آب نباشد دست هم پاک نخواهد بود. در جاهایی که با کمبود یا نبود آب مواجه باشیم قطعا مشکلاتی وجود دارد. از طرفی زمانی که آب دچار مشکل می شود، بهداشت آب هم زیر سوال می رود.
وی با اشاره به آبرسانی با تانکر در برخی شهرهای استان، گفت: اگر آب سالم نباشد می تواند منبع انتشار بیماری ها یا عفونت ها باشد. در فصل تابستان در خوزستان زمان بروز التور است بنابراین در آبرسانی با تانکر اگر شرایط بهداشت رعایت نشود، مشکلاتی ایجاد می شود. تنش آبی یکی از دغدغه های اصلی ما در خصوص انتشار بیماری های روده ای و کرونا است. در جاهایی که تنش آبی داریم باید سلامت آب هم در نظر گرفته شود که این موضوع مرتب رصد می شود.
انتهای پیام