عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با گوشزد کردن خطر گرمازدگی در روزهای پیش رو، راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه داد. به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر سید محمد علوی گفت: ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور کلی از بعد […]

عصر خوزستان:

راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی

اهواز – ایرنا – رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با گوشزد کردن خطر گرمازدگی در روزهای پیش رو، راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر سید محمد علوی گفت: ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور کلی از بعد از ۱۱ صبح آغاز و تا ۴ بعد از ظهر ادامه می‌یابد بنابراین باید تا حد امکان در این ساعات از منزل خارج نشد.

وی افزود: اما درشرایط اضطراری وبرای انجام کارهای ضروری بهتر است تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب شود.

علوی ادامه داد: در فصل تابستان باید لباس‌های گشاد، سبک و رنگ سفید یا روشن پوشید و دوش آب سرد گرفتن به علت جاری شدن آب روی بدن در معرض آفتاب به کاهش دمای آن کمک می کند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: همچنین استفاده از کمپرس آب سرد و حوله‌های سرد و مرطوب در نواحی گردن، مچ دست، کشاله ران و زیر بغل منجر به کاهش درجه حرارت بدن می‌شود.

وی اظهار داشت: آفتاب سوختگی توانایی بدن برای خنک شدن را تحت تاثیر قرار میدهد بنابراین استفاده از کلاه لبه‌دار در شرایط تابیدن آفتاب نیز می تواند فرد را از آفتاب سوختگی محافظت کند، همچنین باید از کرم‌های ضدآفتاب با درصد محافظت ۳۰ درصد به بالا و عینک آفتابی استفاده شود. 

علوی اضافه کرد: در صورت امکان باید کارها در ساعات خنک انجام شود و در ساعات بسیار گرم روز وروزهای شرجی از ورزش شدید خودداری شود و به جای آن، پیش از طلوع یا پس از غروب آفتاب این کارها انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: همچنین باید کارها با آهستگی انجام شود و در صورت احساس تنگی نفس یا تپش قلب، کارها متوقف و با اقداماتی مانند دوش آب سرد، بدن را خنک کرد.

وی توصیه کرد: در اوج گرمای هوا، گروه‌های آسیب پذیر به ویژه مادران باردار، نوزادان و کودکان و بزرگسالان بالای ۶۵ سال که نسبت به گرمازدگی آسیب پذیرتر هستند، از منزل خارج نشوند.

منبع: ایرنا