فردین کوراوند می‌گوید: در ایران موضوع مبارزه با رژیم پهلوی مورد توجه بسیاری از  شاعران قرار گرفت‌ اما آنچه که اکنون به عنوان ادبیات دفاع مقدس یا ادبیات جنگ و پایداری رایج است ما را به یاد شاعرانی می‌اندازد که در اولین روزهای حمله ارتش صدام به خاک خرمشهر آغاز شد. این شاعر، روزنامه‌نگار و […]


فردین کوراوند می‌گوید: در ایران موضوع مبارزه با رژیم پهلوی مورد توجه بسیاری از  شاعران قرار گرفت‌ اما آنچه که اکنون به عنوان ادبیات دفاع مقدس یا ادبیات جنگ و پایداری رایج است ما را به یاد شاعرانی می‌اندازد که در اولین روزهای حمله ارتش صدام به خاک خرمشهر آغاز شد.

این شاعر، روزنامه‌نگار و نویسنده خوزستانی با بیان این که ادبیات پایداری پیام‌های ضداستعمارگری و سلطه‌گری دارد در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: اولین شعری که درباره دفاع مقدس سروده شد متعلق به مجید زمانی‌اصل، شاعر خوزستانی، است که آن زمان در مجله «زن روز» منتشر شد. این اولین شعر چاپ شده در یکی ـ دو ماه بعد از آغاز جنگ تحمیلی بود و بعد از آن قیصر امین‌پور نیز در رشد و بالندگی ادبیات دفاع مقدس کمک بسیاری کرد.
وی اظهار کرد: ادبیات پایداری و مقاومت شاید با این عنوان در ادبیات کلاسیک جهان خیلی شناخته شده نباشد اما همواره نمونه‌هایی از این نوع ادبیات در ادبیات فارسی و دیگر زبان‌ها می‌بینیم که به عنوان هنر مقاومت و مفهوم مقاومت به شکل رسمی بعد از شکل‌گیری مرزهای مستقل کشورها و مطرح شدن دفاع از وطن و یا تلاش برای بیرون آمدن از سیطره بیگانگان مطرح است.
کوراوند که به مناسبت هفته دفاع مقدس سخن می گفت افزود: رویکرد ادبیات پایداری معمولا ظلم‌ستیزانه و در چارچوب‌های اعتقادی است. با این شاکله طیف بسیار زیادی از شاعران ما حداقل در سده اخیر با شعر مقاومت شناخته شدند. در جهان نیز شاهد ادبیات مقاومت پس از جنگ جهانی دوم به ویژه در سینما، ادبیات، هنرهای تجسمی و… هستیم.
این شاعر و نویسنده خوزستانی با اشاره به پرداختن به ادبیات پایداری در خاورمیانه گفت: در خاورمیانه ادبیات پایداری به وفور دیده می‌شود. به عنوان مثال در مساله فلسطین از همان نخستین روزهای اشغال شاعرانی داشتیم که در سراسر جهان به ویژه ایران به موضوع مظلومیت آن پرداختند و مورد توجه قرار گرفته است. در ادبیات کشورمان نیز فعالیت آزادی‌خواهانه در تمام جهان مورد ستایش و توجه شاعران ایرانی قرار گرفته است.
کوراوند با مقایسه ادبیات حماسی و ادبیات مقاومت گفت: ادبیات حماسی سوژه‌ها و موضوعات گوناگونی دارد و در ادبیات پایداری و مقاومت نیز جنبه‌های بسیار زیادی از حماسه دیده می‌شود. بخشی از ادبیات حماسی به موضوع پایداری پرداخته است. به شکل کامل نمی‌توان گفت این دو یکی هستند اما به طور قطع هر دو بر یکدیگر تاثیر دارند. همان طور که حماسه بخشی از ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری است، سوژه‌های دیگری مانند ایثارگری دارد که معرفت‌شناسانه است و یا جنبه‌های غمگین و عاشقانه دارد.
این روزنامه‌نگار ادامه داد: در ادبیات مقاومت ضایعات انسانی و جانی وارد و در شعر و ادبیات مطرح می‌شود. البته در این نوع ادبیات جنبه‌هایی از طنز دیده می‌شود که گاهی میزان تاثیرگذاری بیشتری نیز دارد.
انتهای پیام