مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: شکی نیست که باید وجود خود را بدهکار شهدا و خانواده شهدا بدانیم. اینها بر گردن ما حق دارند. اگر بتوانیم با نگاه ویژه، رسیدگی به خانواده شهدا را به‌عنوان سیره مستمر خود و مجموعه خود قرار دهیم، قطعا بی‌جواب نخواهد بود. حجت‌الاسلام […]


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: شکی نیست که باید وجود خود را بدهکار شهدا و خانواده شهدا بدانیم. اینها بر گردن ما حق دارند. اگر بتوانیم با نگاه ویژه، رسیدگی به خانواده شهدا را به‌عنوان سیره مستمر خود و مجموعه خود قرار دهیم، قطعا بی‌جواب نخواهد بود.

حجت‌الاسلام عیدیان در مراسم ادای احترام به مقام شهدا که امروز (۳۱ شهریورماه) در یادمان شهدای گمنام دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در طی تاریخ زندگی بشر،‏ جنگ و کشت و کشتار زیاد اتفاق افتاده است. مرسوم است که در این جنگ‌ها، ارتش‌ها و لشکرها به مبارزه با هم بپردازند. در برخی جوامع دلبستگی‌های اجتماعی، حضور آحاد جامعه را در این جنگ‌ها می‌طلبد و این امر زیاد اتفاق افتاده است، از جمله در دوران دفاع مقدس اما آنچه دفاع مقدس هشت ساله ما را از بقیه جنگ‌ها متمایز می‌کند، ویژگی‌هایی است که در جبهه به وفور یافت می‌شد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: گویی چیزهایی هست که در خارج از فضای جبهه قابل دستیابی نیستند. طلاب آن‌ها را در حوزه و حجره و مدارس به دست نیاوردند و افراد دانشگاهی آن‌ها را در محیط‌های دانشگاهی، کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها به دست نیاوردند. ما در کتاب‌ها و خاطرات می‌خوانیم آن طلبه مسجد و محراب را به سمت جبهه رها می‌کند و استاد و دانشجو کلاس و کرسی تدریس را به سمت جبهه رها می‌کنند و همه به دنبال فضای انسان‌سازی و فضایل اخلاقی هستند.
عیدیان گفت: ممکن است بگوییم دوری از خانواده، رها کردن کسب و روزی و حضور در بیابان‌ها و مرگ را از نزدیک لمس کردن، ناخودآگاه حالت انقطاع و آورده‌هایی دارد اما اینکه فضایل و ملکات اخلاقی هم رشد کنند و خود را در صحنه عملی نشان دهند، چیزی نیست که نمونه آن در جایی دیگر باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: زاویه دید رزمندگان ما نسبت به فضای جبهه چیزی است که فضای دفاع و جنگ ما را از نظایر خود متمایز می‌کند. خداوند در آیه ۹۵ سوره مبارکه نساء می‌فرماید «لَا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَهً وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَی وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا» افرادی که اهل جهاد نیستند، با آن‌هایی که اهل مبارزه هستند، یکسان نیستند و درجه و رتبه آن‌ها باهم متفاوت است و به افرادی که دست از راحتی می‌کشند، اجر عظیم می‌دهیم.
وی با اشاره به پیش قدم بودن دانشگاهیان در عرصه دفاع مقدس، گفت: شکی نیست که باید وجود خود را بدهکار شهدا و خانواده شهدا بدانیم. اینها بر گردن ما حق دارند. اگر بتوانیم با نگاه ویژه، رسیدگی به خانواده شهدا را به‌عنوان سیره مستمر خود و مجموعه خود قرار دهیم، قطعا بی‌جواب نخواهد بود.
عیدیان افزود: در این آیه به جهاد به وسیله مال نیز اشاره شده است. گاهی ما با جان خود به میدان مبارزه قدم می‌گذاریم. جهاد دیگر جهاد به وسیله مال است. در ماه‌های اخیر با شیوع کرونا و وضعیت اقتصادی نامطلوب، به این مساله توجه کنیم تا بتوانیم مصداقی از این آیه شریفه باشیم. 

انتهای پیام