استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم تسریع در اسکان موقت آسیب‌دیدگان زلزله اندیکا گفت: اسکان موقت مردم مناطق زلزله‌زده باید با سرعت انجام شود و سپس به اسکان دائم تبدیل شود. صادق خلیلیان در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده خوزستان که شامگاه جمعه (۲۳ مهرماه) با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار […]


استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم تسریع در اسکان موقت آسیب‌دیدگان زلزله اندیکا گفت: اسکان موقت مردم مناطق زلزله‌زده باید با سرعت انجام شود و سپس به اسکان دائم تبدیل شود.

صادق خلیلیان در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده خوزستان که شامگاه جمعه (۲۳ مهرماه) با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: معاون اقتصادی رئیس جمهور در برنامه‌ای فشرده و سنگین از جنوبی‌ترین نقطقه تا شمالی‌ترین نقطه استان خوزستان را بازدید کرد؛ این سفر سنگین کاری، نشان‌دهنده ظرفیت‌های استان خوزستان است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوزستان استانی راهبردی در کشور است و نقش آن در اقتصاد ملی بی‌بدیل است؛ ۴۰ درصد منابع درآمدی بودجه کشور از استان خوزستان تامین می‌شود.

خلیلیان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده و متنوع خوزستان، گفت: با این وجود در خوزستان از دوگانگی در رنج هستیم؛ از یک طرف منابع غنی صرف عمران و آبادانی کشور می‌شود و از طرف عقب‌ماندگی‌هایی در استان خوزستان وجود دارد. در خوزستان شاهد دو قطبی هستیم و مناطق پیشرفته و مناطق محروم در این استان وجود دارد که اندیکا و مناطق شمالی استان در این قالب تعریف می‌شوند.

استاندار خوزستان بیان کرد: نگاه حمکرانی باید در چارچوب وظایف خود، اقدامی اساسی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌های گسترده انجام دهد و با محرومیت‌زدایی، فقر و نرخ بیکاری را  کاهش دهد و برطرف کند که در این راستا نیازمند وفاق ملی و درون استانی هستیم.

وی تصریح کرد: بخشی از عقب‌ماندگی‌های خوزستان مربوط به درون استان است و بخشی نیز به محرومیت‌های تحمیل‌شده و اقدامات انجام‌شده برمی‌گردد. لازمه توسعه اقتصادی، ارتباطات و راه است که در این زمینه حتی در محورهایی که باید این استان راهبردی را به مناطق مرکزی کشور متصل کند، عقب‌ماندگی سنگین و عجیبی وجود دارد بنابراین باید در این خصوص فکری اساسی در دولت انقلابی شود.

خلیلیان گفت: هر چند زلزله اندیکا خسارت به بار آورد اما موجب عیان شدن محرومیت این بخش از کشور شد بنابراین باید این زلزله، به فرصت تبدیل شود. خسارت‌های ناشی از این زلزله باید جبران شود و برای برطرف کردن عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: ظرفیت‌های خوب خدادادی در این منطقه وجود دارد که کمتر به آن‌ها توجه شده است. در این منطقه راه‌های صعب العبوری نیز وجود دارد. امیدواریم این جلسه سرآغاز نگاه راهبردی به این بخش از خوزستان باشد.

استاندار خوزستان بیان کرد: پس از زلزله، مسئولان ذی‌ربط وارد منطقه شدند و برآورد خسارت‌ها آغاز شد. برخی مناطق بسیار دور افتاده بودند و بسیاری به ما کمک کردند. نیروهای جهادی نیازمند امکانات هستند تا هم‌افزایی شود. کمک‌های اولیه مانند تامین چادر و پتو و تامین غذا نیز به صورت نسبی در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر اسکان موقت مردم مناطق زلزله‌زده باید با سرعت انجام شود و سپس به اسکان دائم تبدیل شود.

خلیلیان با بیان اینکه می‌توان از این فرصت برای طراحی طرح‌های کوچک زودبازده استفاده کرد، گفت: برای اسکان موقت آسیب‌دیدگان برنامه‌ریزی شده است که از محل اعتبارات استانی مبلغی تعیین شود تا کار آغاز شود و فرصت را از دست ندهیم اما در این راستا نیازمند مصوبه دولت هستیم که بر اساس برآوردهای اولیه ۱۲۵ میلیارد تومان برآورد شده است که افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این برآورد اولیه بحث مسکن را در برنمی‌گیرد و باید سریعا برآوردها، نهایی و ارائه شود تا مصوبه هیات دولت را به صورت عملیاتی دنبال کنیم. امیدواریم این مصوبه با قید فوریت در اولین جلسه هیات دولت تصویب شود.

انتهای پیام