اولین جشنواره «شهد رسانه» به کار خود پایان داد
اولین جشنواره «شهد رسانه» به کار خود پایان داد

اولین جشنواره مطبوعاتی شهد رسانه با اعلام نتایج و تجلیل از برگزیدگان هر بخش به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این جشنواره همزمان با جشنواره ملی برداشت نیشکر (شکرستان ۱۴۰۰) برای اولین بار از سوی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در چهار بخش تخصصی و دو بخش ویژه شهید سلیمانی و کرونا برگزار شد.

کیوان لطفی، رضا غبیشاوی و مهرداد خدیر ۱۰۸ اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره را داوری کردند.

بر اساس اعلام نظر هیئت داروان، جشنواره شهد رسانه، در بخش یادداشت به ترتیب سمیه غافلی با اثر «شکوفایی اقتصاد روستاها با بالفعل ساختن گردشگری نیشکر»، مرتضی آژند با اثر «شکرتر از نفت» و احسان سپهوند با اثر «صنعت نیشکر و الزامات توسعه پایدار» مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش گزارش، کوثر کریمی با اثر «مثلث دودزا در کلان‌شهر میلیونی/عوامل اصلی آلودگی اهواز چیست؟» مقام اول، ملیحه گریزی نسب با اثر «از دست نیشکرهای بلندقامت شکر نمی‌ریزد» مقام دوم و شهرزاد امیری با اثر «نواختن نغمه‌های زندگی در سرزمین نیستان/کام شیرینی زندگی در کرانه تالاب‌ها» مقام سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش تیتر نیز مقام اول را ملیحه گریزی نسب با اثر «نیشکر بکارید، کاغذ برداشت کنید / وقتی تفاله‌های نیشکر پیش‌مرگ درختان می‌شوند»، پدارم طاهری با اثر «پایان کابوس غول‌های آهنین پس از ۱۳ سال» و مرتضی آژند با اثر «شکرتر از نفت» کسب کردند.

در بخش خبر مقام اول به شایان حاجی نجف با اثر «مقایسه نیشکر دهخدا با هفت تپه اصلاً درست نیست» رسید. محمدرضا بنوره با اثر «رباط جوشکار در شرکت توسعه نیشکر خوزستان ساخته شد» مقام دوم و دلال شهبازی با اثر «خط تولید آغشته سازی کاغذ ام دی اف در خوزستان راه اندازی شد» مقام سوم را کسب کردند.

در بخش ویژه سردار سلیمانی، کوثر کریمی با اثر «سین مثل سردار سلیمانی/ سلیمانی‌های جوان ادامه دهنده مکتب هستند» مقام اول، علی نواصر با اثر «رازهای محبوبیت سردار سلیمانی در خوزستان / با مردم از جنگ تا سیل» مقام دوم، حدیث کریمی با اثر «دوربین‌ها و قلم‌ها در مقابل ازدحام جمعیت سر خمیده شد» مقام سوم را کسب کردند.

در بخش ویژه کرونا، مقام اول جشنواره به زهرا رضاپور با اثر «کودکان کار فراموش شدگان بی دفاع در مقابل کرونا»، مقام دوم جشنواره به کوثر کریمی با اثر «کرونای اهواز به بی آبی آراسته شد / تب تشنگی در عین دو» و مقام سوم جشنواره به مرتضی آژند با اثر «از مرگ برگشته» رسید.

 

 

توجه به انسان، محیط و اقتصاد در صنعت نیشکر

 

دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی در مراسم اختتامیه جشنواره شهد رسانه تأکید کرد، در شرکت نیشکر بهترین و به روزترین روش‌های آبیاری، زهکشی و زراعتی استفاده می‌شود.

ناصری افزود: تولید ما نسبت به تولید جهانی دو برابر است، به طوری که بهترین محصول را با راندمان مقبول برداشت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در صنایع جانبی همچون الکل، خمیرمایه، ام دی اف و خوراک دام هم وضعیت ما نیز این گونه است و طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین گفت، پذیرای انتقاد منصفانه هستیم و همزمان در انتظار راه حل هستیم؛ نیشکر به تولید پایدار رسیده‌است هم انسان، محیط و اقتصاد در این کشت و صنعت به یک‌وزن دیده می‌شوند.

 

 

روزنامه‌نگاری منصفانه

 

از سوی دیگر، کیوان لطفی عضو هیئت داوران جشنواره شهد رسانه و استاد دانشگاه تأکید کرد، اعتماد اجتماعی در استان نیازمند بازنگری در نوع مدیریت آن است.

وی با بیان این که منافع خبرنگاران ذیل منافع استان باید تعریف شود، اظهار کرد، علاج درد استان روزنامه‌نگاری منصفانه است که راه را بر مجیزگویی، تعارف و تکلف می‌بندد.

 

 

شهد رسانه سالانه می‌شود

 

در ادامه، دکتر ولید آلبوناصر مدیر روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و دبیر جشنواره شهد رسانه اعلام کرد، جشنواره شهد رسانه سالانه می‌شود. او در عین حال تأکید کرد که رویدادها نباید در سالن‌ها محصور شوند.

وی افزود: ثبت ملی جشنواره برداشت نیشکر این امکان را به شرکت نیشکر می‌دهد تا روستاهای پیرامون را توانمند سازد. همچنین همان‌طور که نیشکر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی قدم برداشته، انتظار داریم صنایع دیگر نیز این گونه رویداد تعریف کنند.

آلبوناصر با اشاره به این که نیشکر کمک‌های زیادی به روستای علوه کرده‌است، گفت: آبی که اکنون در تالاب شادگان و صراخیه و رگبه است آب پمپاژشده نیشکر است و این یک اقدام محیط زیستی از سوی این شرکت شمرده می‌شود.

اولین جشنواره مطبوعاتی شهد رسانه همزمان با جشنواره ملی برداشت نیشکر در کشت و صنعت حکیم فارابی برگزار شد.