مشارکت نفت‌خیز جنوب در جلوگیری از سوزاندن گازهای اسیدی بیدبلند خلیج فارس
مشارکت نفت‌خیز جنوب در جلوگیری از سوزاندن گازهای اسیدی بیدبلند خلیج فارس

طرح جلوگیری از سوزاندن گازهای اسیدی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با مشارکت مناطق نفت‌خیز جنوب به بهره‌­برداری رسید. به گزارش عصر خوزستان به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، طرح جلوگیری از سوزاندن گاز­های اسیدی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در آیینی روز پنجشنبه (۲۷ آبان‌ماه) با حضور علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط […]

طرح جلوگیری از سوزاندن گازهای اسیدی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با مشارکت مناطق نفت‌خیز جنوب به بهره‌­برداری رسید.

مشارکت نفت‌خیز جنوب در جلوگیری از سوزاندن گازهای اسیدی بیدبلند خلیج فارس

به گزارش عصر خوزستان به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، طرح جلوگیری از سوزاندن گاز­های اسیدی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در آیینی روز پنجشنبه (۲۷ آبان‌ماه) با حضور علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، صادق خلیلیان استاندار خوزستان، محمدطلا مظلومی، نماینده بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی، پژمان قضائی‌پور مدیرعامل شرکت بهره­‌برداری نفت و گاز آغاجاری و مدیران پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به بهره‌برداری رسید.

در این آیین رئیس سازمان‌ محیط زیست کشور اظهار کرد: امروز یکی از آرزوهای دیرینه مردم ایران و خوزستان برای جمع‌آوری مشعل‌سوزی گازها به‌دست توانمند جوانان این کشور محقق شد.

وی افزود: تزریق گازهای ترش به مجموعه تاسیسات تزریق گاز مناطق نفت‌خیز جنوب در آغاجاری، هم سبب ارزش افزوده بیشتر از طریق فشارافزایی لایه‌های گازی زیر زمین و امکان تولید نفت بیشتر می‌شود و هم کیفیت هوای منطقه را بهبود می‌دهد.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز در این آیین گفت: این دستاورد بزرگ در شرایطی رقم خورد که جمهوری اسلامی در شرایط سخت تحریم اقتصادی قرار دارد.

پژمان قضائی‌پور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری نیز با اشاره به طرح‌های عمده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره جمع‌آوری گازهای مشعل بیان کرد: در مناطق نفت‌خیز جنوب برای جمع‌آوری گازهای همراه و جلوگیری از مشعل‌سوزی آنها، ۲۲ پروژه با سرمایه‌گذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس، ۶ پروژه با سرمایه‌گذاری پتروشیمی مارون و ۹ پروژه در قالب طرح نگهداشت و افزایش تولید (۲۸ مخزن) در دست اجراست که با اتمام آنها در آینده‌ نزدیک، شاهد خاموش شدن همه مشعل‌ها در گستره‌ عملیاتی این شرکت (شرق رودخانه کارون) خواهیم بود.

وی، دلیل انتخاب ایستگاه تزریق گاز آغاجاری به‌عنوان دریافت کننده گازهای اسیدی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس را همجواری و امکان دسترسی به پالایشگاهای گاز بیدبلند و خطوط انتقال گاز سراسری، موجود بودن زیرساخت فشارافزایی و تزریق، همچنین طراحی اولیه و ظرفیت ویژه این ایستگاه به‌عنوان دریافت‌کننده گازهای ترش پارس جنوبی اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری در ادامه نتایج حاصل از اجرایی شدن این طرح را افزون بر حذف شدن گازهای اسیدی بر فراز پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و حفاظت محیط زیست منطقه، استمرار و افزایش تزریق گاز به مخزن آغاجاری با هدف ازدیاد برداشت (برداشت ثانویه) از مخزن و افزایش تولید نفت دانست.

قضائی‌پور در پایان یادآور شد: شرکت نفت و گاز آغاجاری برای اجرایی شدن این طرح، افزون بر احداث ۲۷ کیلومتر خط لوله ۲۰ اینچ، انجام اصلاحیه‌های فرآیندی متعددی از جمله جداسازی بخشی از لوله مشعل و نصب لوله جدید ۲۰ اینچ، تغییر در مسیر خوراک ورودی ایستگاه، ایجاد انشعاب ۲۰ اینچ گاز ورودی و انشعاب‌های ۴۲ اینچ برای طرح فیلتراسیون در ایستگاه تزریق گاز آغاجاری را به اجرا گذاشته است.