یک۰ فیزیولوژیست ورزشی درباره علت این‌که برخی افراد با کمبود اکسیژن در شدت‌های مختلف ورزشی مواجه می‌شوند، توضحاتی ارائه داد. سلیم شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که یکی از موارد بسیار مهم و مورد نیاز ورزشکاران فوتبالی گویچه‌های سرخ یا همان گلبول‌های قرمز است، اظهارکرد: کار گلبول قرمز و هموگلوبین، حمل اکسیژن به […]


یک۰ فیزیولوژیست ورزشی درباره علت این‌که برخی افراد با کمبود اکسیژن در شدت‌های مختلف ورزشی مواجه می‌شوند، توضحاتی ارائه داد.

سلیم شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که یکی از موارد بسیار مهم و مورد نیاز ورزشکاران فوتبالی گویچه‌های سرخ یا همان گلبول‌های قرمز است، اظهارکرد: کار گلبول قرمز و هموگلوبین، حمل اکسیژن به تمام بافت‌های عضلانی به ویژه بافت‌های درگیر در ورزش است.

وی بیان کرد: ما با تمرینات ویژه و خاص همراه با تغذیه مناسب می‌توانیم تعداد گلبول های قرمز خون را به همراه هموگلوبین در ورزشکاران بیشتر کنیم  و کسانی که همیشه با آنمی خون و کمبود موارد فوق مواجه می شوند نیز کسانی هستند که در ورزش سریع از نفس می‌افتند و زود خسته می‌شوند.

این فیزیولوژیست ورزشی گفت: با توجه به این‌که در فعالیت‌های ورزشی بدن نیاز مداوم برای تولید گویچه‌های سرخ  و بالغ شدن آن‌ها دارد، نیاز مبرم به دو ویتامین یعنی ویتامین B12  و اسید فولیک داریم  و کاربرد این دو ویتامین نیز برای سنتز DNA ضروری است.

وی گفت: ویتامین B12 و اسید فولیک، هر یک به روش متفاوتی برای تشکیل  تیمدین‌ تری فسفات یعنی یکی از قطعات ساختاری ضروری DNA، مورد نیاز است. پس فقدان  ویتامین B12 و اسید فولیک موجب کاهش DNA و عدم بالغ شدن هسته و تقسیم  آن می‌شود و در نهایت با کمبود اکسیژن در شدت‌های مختلف ورزشی مواجه می‌شویم.

انتهای پیام