یک نویسنده و کارگردان، تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی با نام «قهرمان»، را نقد کرده است. فرامرز گرجیان در نقد خود بر این فیلم که آن را در اختیار ایسنا قرار داده می‌نویسد: “تکرار چندباره قصه‌ای لایه‌دار اما این بار همراه با حفره‌هایی ناپیدا در هزارتوی فیلمنامه‌ای پیچیده و سخت‌فهم برای بیننده عام، ابهاماتی که از […]


یک نویسنده و کارگردان، تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی با نام «قهرمان»، را نقد کرده است.

فرامرز گرجیان در نقد خود بر این فیلم که آن را در اختیار ایسنا قرار داده می‌نویسد:

“تکرار چندباره قصه‌ای لایه‌دار اما این بار همراه با حفره‌هایی ناپیدا در هزارتوی فیلمنامه‌ای پیچیده و سخت‌فهم برای بیننده عام، ابهاماتی که از همان پلان زیبای نقش رستم در ابتدای فیلم کلید خورده و نگاه حیرت‌زده تماشاچی را با هزاران حدس و گمان از نردبان‌های مورب در امتداد تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران بالا می‌کشاند.

  سکانس پلان چندمنظوره‌ای که بنظر می‌رسد اعجوبه سینمای ایران صرفا آن را  جهت تامل و تعمق منتقدان برای امتیازگیری بالا طراحی کرده باشد.

 روایت قصه پرچالش قهرمان ساخته جدید اصغر فرهادی باز هم مثل کارهای قبلی فیلمساز با طرح سؤال و در پی آن ایجاد تعلیق‌های پی در پی آغاز می‌شود پرسش‌های آگاهانه‌ای که این بار با ساختاری به ظاهر ساده اما تودرتو سعی در ارایه مسیری بی‌پایان برای قهرمان فیلم دارد.

فیلم با پلانی عجیب همراه با هوش بالای تدوینگر آغاز می‌شود. رحیم با گذر از پلکان‌های پی‌درپی با تعلیقی زیبا در قابی ایستا و ماندگار از مکانی تاریخی تا ارتفاعی که شایسته یک قهرمان واقعی است صعود می‌کند. نقطه‌ای که فرهادی با زیرکی و هوشمندی نام «قهرمان» را بر شخصیت رحیم به اهتزاز درمی‌آورد. اما آنچه قابل تامل است بازی درخشان و زیبای امیر جدیدی در میان حوادثی است که سکانس به سکانس شخصیت او را در استحاله‌ای نامتعارف دچار فروریختن و له شدن می‌کند.

شاید از ابتدای فیلم بیننده در پی چرایی انتخاب شیراز برای روایتی است ک در هر شهر و اقلیم دیگری امکان رخ دادن آن باشد. بی‌شک فرهادی با انتخاب هوشمندانه شیراز در میان صدها شهر مشابه‌ای که می‌توانست روایت قصه در آنجا اتفاق بیفتد شیراز را ترجیح داد تا با بهره‌گیری از آرامشی که ذاتا در چهره و رفتار مردم این شهر است معصومیت رحیم، قهرمان قصه همان المانی که در طول داستان به آن نیاز دارد را ضمیمه رفتار و شخصیت او کند.

  فرهادی با ساخت فیلم «قهرمان» نشان داد که با ایجاد فضاهای اسطوره‌ای در بافت قصه‌های رئال نه تنها اغراق نکرده بلکه تبحر خاصی دارد و بیشتر از چند پلان از آن حرفی نمی‌زند .

«قهرمان» محکم‌ترین فیلم فرهادی است که به ساده‌ترین شکل بیان شده است.«قهرمان» با تمام ضعف‌هایی جزیی که دارد یک اثر کاملا حرفه‌ای و بهترین گزینه جهت حضور موثر در مراسم جهانی اسکار است؛ فیلمی که توان نامزدی در پنج شاخه از جوایز را دارد و می‌تواند همانند «جدایی نادر…» و «فروشنده» فصل جدیدی را به آلبوم افتخارات سینمای ایران اضافه کند. کارگردانی مدبرانه، بازی‌های روان و درخور توجه، فیلمنامه و تدوین بسیار هنرمندانه از جمله عناصر برجسته هستند که می‌توانند دیدگاه منتقدان و تماشاچیان را در عرصه جهانی به سینمای ایران تغییر دهند.”

انتهای پیام