معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه برای بازگشایی، رعایت پروتکل‌ها باید در حدی باشد که جلوی موج بعدی بیماری را بگیرد، گفت: در همه دنیا زمانی می‌توان موج بعدی را با رعایت پروتکل‌ها گرفت که حداقل ۸۰ درصد مردم رعایت کنند؛ در صورتی که در حال حاضر متوسط رعایت پروتکل‌های […]


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه برای بازگشایی، رعایت پروتکل‌ها باید در حدی باشد که جلوی موج بعدی بیماری را بگیرد، گفت: در همه دنیا زمانی می‌توان موج بعدی را با رعایت پروتکل‌ها گرفت که حداقل ۸۰ درصد مردم رعایت کنند؛ در صورتی که در حال حاضر متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ما زیر ۵۰ درصد است.

دکتر سیدمحمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد استانی مقابله با کرونا که امروز (۱۸ آبان‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در ایران اگرچه در حال حاضر در اکثر مناطق وضعیت کرونا خوب است اما آرام آرام به تعداد شهرهای قرمز اضافه می‌شود؛ در مدت اخیر تعداد شهرهای قرمز از ۷ شهر به ۱۲ شهر و بعد به ۲۲ شهر و اکنون به ۳۳ شهر رسیده است.
قرار بر این باشد که عراق، پاکستان، افغانستان و اقلیم کردستان آلوده به کرونا هستند
به گزارش ایسنا، وی افزود: کشورهای همجوار ما یعنی پاکستان، افغانستان و عراق سیستمی ندارند که بخواهند بیماریابی کنند یعنی نمی‌توان گفت از نظر کرونا کشورهای پاکی هستند. در افغانستان میزان واکسیناسون یک درصد و در عراق ۱۰ درصد است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باید قرار را بر این بگذاریم که عراق پاکستان، افغانستان و اقلیم کردستان عراق آلوده به کرونا هستند حتی اگر گزارشی از بیماری در این مناطق وجود نداشته باشد.
وی افزود: مملکت ما و دنیا به این نتیجه رسیده است که باید در کنار کرونا زندگی کنند، یعنی نمی‌توان همه چیز را تعطیل کرد. اکنون محدودیت‌های هدفمند مطرح شده است یعنی زندگی در کنار کرونا وجود داشته باشد، محدودیت اعمال شود اما به صورت هدفمند باشد.
علوی در خصوص شرایط بازگشایی‌ها گفت: باید شرایط برای بازگشایی وجود داشته باشد. در تمام دنیا بازگشایی را بر اساس علم و دانش انجام می‌دهند. اگر بخواهیم بازگشایی انجام دهیم باید مستند به شواهد باشد. زمانی می‌توان شرایط را مناسب بازگشایی بدانیم که حداقل دو هفته از سیر نزولی بیماری گذشته باشد و در این مدت، موج نداشته باشیم.
وی افزود: برخی مواقع با حرکت‌های سینوسی امواج بیماری مواجه هستیم که یک روز پایین می‌آید و یک روز بالا می‌رود و برای بازگشایی نباید تغییرات نوسان‌های لحظه‌ای را در نظر گرفت.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص لزوم آمادگی سیستم بهداشتی برای بازگشایی‌ها بیان کرد: آیا سیستم بهداشت، بیمارستان‌ها، نقاهتگاه‌ها، مراکز بهداشتی با اجرای بازگشایی، جوابگوی بروز احتمالی بیماری هستند؟ همه این‌ها باید آماده باشند.
وی گفت: در خصوص سواد سلامت نیز مشکل داریم که باید ارتقا یابد. یکی از تبعات پایین بودن سواد سلامت، مشارکت نکردن مردم است.  متاسفانه تا اینجا که ۲۰ ماه از شیوع کرونا گذشته است، نه مشارکت عمومی را داریم و نه هماهنگی بین بخشی را.
میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور ۵۰ درصد است
علوی با بیان اینکه برای بازگشایی، رعایت پروتکل‌ها باید در حدی باشد که جلوی موج بعدی بیماری را بگیرد، گفت: در همه دنیا زمانی می‌توان موج بعدی را با رعایت پروتکل‌ها گرفت که حداقل ۸۰ درصد مردم رعایت کنند؛ در صورتی که در حال حاضر متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ما زیر ۵۰ درصد است و هچ نقطه‌ای از کشور بیش از ۵۲ درصد نیست.
وی افزود: بررسی‌های میدانی که توسط وزارت بهداشت انجام شده نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌ها در کل کشور بیش از ۵۲ درصد نیست. در استان خوزستان نیز بین ۴۳ تا ۴۸ درصد است. اگر وضعیت رعایت پروتکل‌ها این باشد، نمی‌توانیم بازگشایی داشته باشیم زیرا در این صورت، بازگشایی هدفمند نیست.
لزوم دادن اختیارات به استان‌ها
علوی گفت: ما در بهداشت شعاری داریم مبنی بر اینکه جهانی فکر کنید و منطقه‌ای عمل کنید.  همه جای کشور وضعیت یکنواختی ندارد؛ بر اساس علام وزارت، استان‌های کردستان، قم سیستان و بلوچستان، خوزستان و… کمترین آمار واکسیناسیون را دارند. از آنجا که شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در همه نقاط یکسان نیست پس باید مقداری اختیارات منطقه‌ای نیز داشته باشیم.  
وی بیان کرد: در جایی خواندم که در سال ۹۹ وقتی موج کرونا در استان خوزستان شکل گرفت، گرچه تلاش شد اما می‌توانستند کاری کنند که آلودگی به منطقه و کشور نرسد. در این خصوص باید گفت که برای این اقدامات باید مقداری اختیارات منطقه‌ای داشته باشیم.
پوشش ۸۵ درصدی واکسیناسیون، الزام اصلی بازگشایی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره الزامات بازگشایی‌ها تصریح کرد: زمانی می‌توانیم بازگشایی انجام دهیم که پوشش واکسیناسیون به ۸۵ درصد در دو دوز برسد و نه در یک دوز. دریافت یک دوز تنها ۳۰ درصد و دو دوز تنها ۶۰ تا ۷۰ درصد از بیماری پیشگیری می‌کند.
وی افزود: در کشورهایی که ایمنی ۸۵ درصدی داشته‌اند بیماری دوباره برگشته است این در حالی است که متوسط پوشش واکسیناسیون با دو دوز در کشور ما حدود ۴۰ درصد است. اگر قرار است مدرسه، نمازجمعه یا هرجای دیگر بازگشایی شود، پوشش واکسیناسیون باید به حدی برسد که بتواند جلوی بیماری را بگیرد.
علوی بیان کرد: همه ادارات باید اپلیکشین ماسک را داشته باشند تا از ورود شخص آلوده جلوگیری کند. هیچ اداره‌ای حق ندارد کارمندی دارای علائم بیماری را وارد اداره کند اما متاسفانه این اتفاق می‌افتد و هیچ کنترلی وجود ندارد.
موج قبلی کرونا فاجعه‌بار بود
وی گفت: اگر بخواهیم بازگشایی داشته باشیم و طرح محدودیت‌های هدفمند را اجرایی کنیم حتما باید الزامات در استان خوزستان وجود داشته باشد و در غیراین صورت دوباره شاهد موج بیماری خواهیم بود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: تاکنون کشور پنج موج کرونا را گذرانده است. موجی که گذشت واقعا کمرشکن بود؛ وزارتخانه بهداشت از این موج به عنوان موج فاجعه‌بار نام برده است و در مردادماه و شهریورماه مرگ و میر بالایی داشتیم.
وی گفت: هر موجی آمد از موج قبلی سهمگین‌تر، مصیبت‌بارتر و با مرگ و میر بیشتری بوده است. هرکاری که می‌شود باید به گونه‌ای عمل کنیم که جلوی موج بعدی را بگیریم.
انتهای پیام