استاندار خوزستان با اشاره به پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خوزستان گفت: امیدواریم در مدت دو تا سه سال بتوانیم این مصوبات را به اجرا درآوریم. صادق خلیلیان یکشنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی، با اشاره به پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خوزستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه سفر […]


استاندار خوزستان با اشاره به پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خوزستان گفت: امیدواریم در مدت دو تا سه سال بتوانیم این مصوبات را به اجرا درآوریم.

صادق خلیلیان یکشنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی، با اشاره به پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خوزستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه سفر دولت به خوزستان، اولین سفر استانی بود و بلافاصله پس از تشکیل دولت انجام شد، طبیعتا آمادگی لازم برای اینکه مصوبات قبل از سفر آماده باشد، فراهم نبود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس تجربه‌ها و شرایط و مسائلی که در استان خوزستان وجود دارد، تقریبا یک ماه کارهای برنامه‌ریزی را انجام دادیم و پروژه‌هایی که برای پیشرفت استان ضروری بود، را آماده و با زمان‌بندی مشخص کردیم. در مدت دو هفته در تهران در جلساتی  این برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به جمع‌بندی رسیدیم. وزرا و معاون رئیس جمهور و دستگاه‌های ذیربط، ساعت‌ها نشستند و در نهایت پروژه‌ها به تصویب رسید.

استاندار خوزستان بیان کرد: خوشبختانه هفته گذشته امضای همه مسئولین روی همه این پروژه‌ها انجام شد. در مجموع تعداد مصوبات زیاد بود مثلا در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی ۹ بیمارستان باید ساخته، تجهیز و یا تکمیل شوند. این‌ها همه با اعتبارات مشخص احصاء شده است. در حوزه راه و شهرسازی نیز چند پروژه اصلی داریم که یکی از این پروژه‌ها، محور اهواز به مناطق چهارمحال و بختیاری است که هنوز برخی نقاط آن کامل نشده است. راه اصلی که استان خوزستان را به سمت فارس متصل می‌کند نیز کامل نشده است. اینها قرار است در مدت دو سال تکمیل شوند. دو خطه کردن راه آهن بندر امام به اهواز تا اندیمشک و راه‌های فرعی دیگر از جمله راه اندیکا نیز احصاء شده است.

وی با برشمردن مصوبات در نظر گرفته شده برای حل مسائل و مشکلات خوزستان، گفت: در بحث اشتغالزایی، بانک‌ها مکلف شده‌اند اعتبارات ارزان‌قیمتی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان خوزستان تامین کنند؛ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این قسمت در نظر گرفته شده و ۳ هزار و ۹۰۰ ملیارد تومان نیز تسهیلات قرض‌الحسنه برای ازدواج جوانان  در نظر گرفته شده است.

خلیلیان افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده، در مجموع حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است تا بتوان مشکلات اصلی استان خوزستان را در بخش‌های مختلف حل کرد. مشکلات دیگر نیز در توسعه کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی با اشاره به تعهدات وزارت نفت، گفت: در راستای تعهدات اجتماعی، وزارت نفت متعهد شده است که ۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های مختلف استان خوزستان پرداخت کند.

استاندار خوزستان در خصوص مدت اجرایی شدن مصوبات سفر دولت افزود: حق خوزستان ادا شده و محفوظ شده است. طبیعتا مثل همه استان‌ها، ضمانت اجرایی مصوبات، خود دولت است. اینها با زمان‌بندی و منابع اعتباری، مشخص شده‌اند. دبیرخانه دائمی خواهیم داشت که هر کدام، کارگروه‌های پیگیری خواهند داشت و امیدواریم در مدت دو تا سه سال بتوانیم این مصوبات را به اجرا درآوریم. همه متعهد شده‌اند و مردم امیدوار باشند که مصوبات به اجرا در می‌آیند. 

وی با بیان اینکه طبیعتا استانداری و دستگاه‌های اجرایی باید پیگیر اجرای برنامه‌ها باشند، افزود: در بحث بهداشت و درمان قرار است ۹ بیمارستان تجهیز و احداث شوند و در شهر اهواز نیز یک هزار تخت بیمارستانی را باید مجددا بازسازی کنیم. برخی بیمارستان‌ها قدمت زیادی دارند و فرسوده شده‌اند که این مساله در این برنامه دیده شده است.

خلیلیان گفت: مصوباتی نیز در خصوص آب و فاضلاب هست؛ قرار شد تصفیه‌خانه‌ها و شبکه فاضلاب در شهرهای مختلف در مدت دو تا سه سال تکمیل و بازسازی شوند. به عنوان مثال در اهواز شبکه فاضلاب را به دو فاز تقسیم کرده‌ایم که یک فاز، اضطراری برای مواجهه با شرایط با بارندگی است به گونه‌ای که اگر بارندگی پیش بیاید، بتوانیم مشکلات را تا ۸۰ درصد حل کنیم.

وی بیان کرد: با این حال، تکمیل شبکه فاضلاب دو سال طول می‌کشد. به نحوی طراحی کرده‌ایم که این بازسازی‌ها، در راستای تکمیل پروژه بلند مدت شبکه فاضلاب قرار بگیرد.

استاندار خوزستان افزود: در تامین آب شرب، علاوه بر اینکه اعتبارات برای تکمیل آب شرب کل استان خوزستان، در هفت پروژه است که مهمترین آنها، پروژه آب غدیر است و ۵۲ درصد جمعیت استان خوزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد و در مدت دو سال به پایان می‌رسد؛ پروژه هشت ماهه‌ای را نیز طراحی کرده‌ایم که کیفیت آب را افزایش می‌دهد و حجم آب را دو برابر می‌کند.

وی تصریح کرد: ۳ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای ازدواج جوانان داریم. برای مسائل فرهنگی و مسائل مربوط به زنان و خانواده و خدماتی که کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار است انجام دهد نیز پروژه‌های مختلفی طراحی شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به پیش‌بینی ایجاد اشتغال در مصوبات سفر دولت به استان خوزستان، گفت: امکان اشتغالزایی برای حدود ۱۵۰ هزار نفر در مدت سه سال فراهم می‌شود و حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این مصوبات در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، حدود ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اشتغالزایی و حمایت از بنگاه‌ها در نظر گرفته شده است. 

به گزارش ایسنا، وی در خصوص وضعیت زلزله‌زدگان اندیکا گفت: در زلزله اندیکا، حدود ۹۸۰ واحد مسکونی به صورت صددرصد تخریب شده و یا نیاز به بازسازی اساسی دارند. حدود یک هزار و ۹۵۰ واحد نیز نیاز به تعمیر دارند. بخشی از تعمیرات توسط نیروهای مردمی و ساکنین برای منازلی که تعمیری هستند، انجام می‌شود و خسارت نیز پرداخت می‌شود؛ این بخش کار در حال انجام است.

خلیلیان افزود: اساسا در هر حادثه طبیعی، سه بخش برای اسکان وجود دارد؛ یک بخش مربوط به چادرهای استاندارد است که توسط هلال احمر برای افرادی که خانه‌های آن‌ها تخریب شده یا امکان اسکان ندارند، تامین می‌شود. اسکان فعلا در چادرهای هلال احمر یا چادرهای سنتی است با توجه به اینکه ساکنان، اهالی عشایری هستند. البته برای برخی نیز امکانات موقت در اختیار قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: اسکان دائم، زمان‌بر است زیرا نیاز به ساخت و ساز دارد. هم‌اکنون آواربرداری سرعت گرفته و بنیاد مسکن تجهیزات بیشتری فرستاده است. 

استاندار خوزستان در خصوص تغییر مدیران و جایگزن کردن مدیران جدید، گفت: طبیعتا باید زمان گذاشته شود و مسائل استان دقیق رصد شود و متناسب با مشکلات و شناسایی، نیروها و مدیران انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه بخشی از مدیران توانایی‌هایی دارند و انتصاب آن‌ها سیاسی نبوده است، افزود: تغییرات را از حلقه‌های ضعیف شروع می‌کنیم، نه حلقه‌هایی که قوی هستند و در حال کارند. به این دلیل، مدیرانی که انتصاب آن‌ها سیاسی نبوده بلکه بر اساس شایستگی حرفه‌ای بوده است، تا زمانی که ما تغییرات را آرام آرام انجام می‌دهیم، کار خود را انجام می‌دهند. 

خلیلیان بیان کرد: تغییرات بخشی از فرمانداران را آغاز کرده‌ایم؛ البته قرار نیست همه فرمانداران تغییر کنند بلکه ۸۰ درصد فرمانداران استان خوزستان تغییر خواهند کرد. تاکنون فرمانداران خرمشهر، اهواز و باغملک تغییر کرده‌اند و دو سه فرماندار نیز در هفته آینده تغییر خواهند کرد.

وی در خصوص تغییرات در بدنه استانداری خوزستان نیز گفت: در چهار رده معاونت‌ها در استانداری، تغییرات را شروع کردیم و از روز یکشنبه نیز اولین معاون استانداری را تغییر دادیم. فردی آمده که تجربه معاونت وزیر را دارد؛ آقای فتوحی را به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی تعیین کردیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: انتصاب رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در شرف وقوع است. برای دو سه اداره‌کل نیز اسامی برای وزارتخانه‌ها ارسال شده و در این هفته برخی تغییرات انجام خواهد شد.

وی افزود: تاکنون پنج مشاور انتخاب کرده‌ایم که از رده جوان تا میانسال هستند. تغییرات بر اساس جوانگرایی اما نه بی‌تجربگی است به نحوی که بتوانند با روحیه انقلابی و جهادی کار کنند.

خلیلیان با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد اروند برای توسعه خرمشهر و آبادان بود که در جنگ آسیب زیادی دیدند، گفت: اکنون نیز آثار و خرابی جنگ در این مناطق دیده می‌شود؛ این نشان‌دهنده این است که باید نگاه‌مان نسبت به گذشته فرق کند و اجازه ندهیم که منطقه آزاد اروند مثل گذشته باشد.

وی تصریح کرد: در دولت جدید تغییرات مدیریتی رخ داده است که امیدواریم منجر به برآورده شدن اهدافی شود که برای این مناطق دیده شده است. امیدواریم که منطقه آزاد اروند نسبت به سال‌های گذشته تغییر کند. 

استاندار خوزستان در خصوص شرایط خشکسالی و لزوم تخصیص حق‌آبه به استان خوزستان بیان کرد: حق‌آبه را باید از وضعیت خشکسالی مجزا دانست. رئیس جمهور تاکید بر حق‌آبه استان خوزستان داشت. بعد از تنش‌های مناطق مرکزی کشور هم بحث حق‌آبه‌ها را مطرح کردیم و دیدیم که خوشبختانه همه به رسمیت می‌شناسند اما آن چیزی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، خشکسالی کم‌سابقه‌ای است که شبیه آن را در سال ۷۸ نیز داشتیم.

وی افزود: در هر دهه تقریبا یک یا دو بار خشکسالی داریم که نشان‌دهنده این است که واقعیت کشور ما این است و ترسالی را باید به عنوان پدیده بدانیم. پس سازوکارهایی که برای کشاورزی و شهرسازی طراحی می‌کنیم باید کاملا متفاوت از گذشته باشد.

خلیلیان گفت: الگوهای کشت که کم‌بازده و آب‌بر بوده‌اند را باید تغییر دهیم. در این شرایط باید مراقبت کنیم؛ ذخیره سدهای ما حدود ۴ درصد است که باید آن را مدیریت کنیم. در مناطق پایین‌دست، مشکلاتی در تامین آب کشاورزان وجود دارد.

وی بیان کرد: سهم حق‌آبه استان‌ها در شرایط خشکسالی و ترسالی فرقی نمی‌کند و محفوظ است.

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان در خصوص مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ در خوزستان نیز گفت: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استان خوزستان، شرکت نفت است و اولین جایی است که باید مسئولیت اجتماعی را ایفا کند و موظف است تا سال ۱۴۰۲، ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار استان خوزستان قرار دهد. 

وی افزود: شرکت نفت همچنین باید ۲ هزار میلیارد تومان امسال پرداخت کند و در نهایت از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ قرار است ۷ هزار میلیارد تومان به استان خوزستان پرداخت کند. این بخشی از توجه دولت به استان خوزستان است.

خلیلیان در خصوص ایفای نقش اجتماعی دیگر شرکت‌های خوزستان از جمله پتروشیمی و فولاد نیز گفت: به برخی شرکت‌ها در ماهشهر و بندر امام، شرکت فولاد و دیگر شرکت‌ها، بخشنامه‌ای دادیم که بنا بر آن علاوه بر مسئولیت اجتماعی که مالی است، مسئولیت دیگری نیز دارند. این موضوع مربوط به گردش مالی و نگهداری بودجه در خارج از استان خوزستان است در حالی که از خدمات اینجا استفاده  می‌کنند. بخشنامه کردیم و قرار است مالیات را در استان خوزستان پرداخت کنند و از نیروهای بومی استفاده کنند. 

وی بیان کرد: اما گاهی در این خصوص با مقاومت‌هایی روبه‌رو هستیم؛ مقاومت‌هایی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد اما ما اینها را محقق خواهیم کرد.

استاندار خوزستان افزود: گاهی نیز مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورند و بلافاصله می‌بینیم که برخی دستگاه‌ها، مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کنند؛ مثلا در بحث شرکت نیشکر هفت تپه، پس از حل مشکل گفته شد که می‌خواهند حساب‌های بانکی را ببندند، در حالی که پس از شش سال مشکل این شرکت حل شده بود.

وی گفت: گاهی احساس می‌شود دست‌هایی وجود دارد که وقتی مشکل حل می‌شود اینها سعی می‌کنند دور بزنند. آیا واقعا شش سال زمان نیاز بود که مشکل شرکت نیشکر هفت تپه حل شود؟ بنابراین مسائل و مشکلات استان خوزستان با هر پیچیدگی، قابل حل است و هیچ مشکل لاینحلی وجود ندارد. ما باید عزم خود را جزم کنیم و به موقع تصمیم بگیریم و کار به فردا نیندازیم.

خلیلیان با اشاره به وضعیت کانون‌های ریزگرد نیز بیان کرد: در بحث ریزگردها، کانون‌های بحرانی داریم که شامل ۳۵۰ هزار هکتار است. بخشی از این کانون‌ها در سال‌های گذشته تحت کشت قرار گرفت و ۲۵ هزار درختچه و نهال کاشته شد. ۲۳ هزار هکتار مدیریت روان‌آب شد و با ابتکارات مختلفی، کانون‌ها مدیریت شد.

وی در خصوص مشکلات شهری استان خوزستان گفت: امکانات شهری واقعا ضعیف است اما به امید خدا به اینها رسیدگی می‌شود. از همه ظرفیت‌ها، مسئولیت اجتماعی و بودجه سالیانه باید هدفمند استفاده کنیم تا مشکلات حل شوند.

استاندار خوزستان در خصوص وضعیت بندر ماهشهر، گفت: آنچه که اکنون وجود دارد، در ادبیات توسعه اقتصادی به آن رشد ضد توسعه گفته می‌شود؛ یعنی در یک بخش، توسعه پتروشیمی‌ها و صادرات را داریم و یک عدم توسعه در منطقه نیز داریم. طبیعتا باید اینها به هم پیوند بخورند و از نیروهای بومی آنجا استفاده کنند. 

وی افزود: در حل مشکلات عمران، باید کمک کنند و از بومی‌ها استفاه کنند. اینکه گفته می‌شود از استان خوزستان نیرو گرفته می‌شود کافی نیست، اول باید از خود شهرستان نیرو بیاورند و اگر کمبود نیروی انسانی وجود داشت، از بقیه نقاط استان نیرو بیاورند.

خلیلیان گفت: باید همه ظرفیت‌های مردمی، رسانه‌ای، سیاسی و اجتماعی دست به دست هم دهند؛ دولت نیز اراده و پشتیبانی از خوزستان را در بالاترین سطح دارد. باید از این فرصت استفاده کنیم و استان را دچار حاشیه نکنیم و به کار بپردازیم.  علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها، کار فرهنگی را نیز باید در دستور کار قرار دهیم. 

انتهای پیام