از دفتر معاونت در طبقه دوم استانداری خوزستان تا صندلی‌های سبز بهارستان؛ چهره شناخته‌شده‌ای برای اهوازی‌ها است. نماینده اصولگرای اهواز در مجلس یازدهم، هر چند بین خبرنگاران به میانه‌روی و حفظ حد و حدودها معروف است، در پاسخ به سوال در مورد طرح‌های انتقال آب از خوزستان با یک عبارت جواب می‎دهد؛ “به هیچ وجه”. […]


از دفتر معاونت در طبقه دوم استانداری خوزستان تا صندلی‌های سبز بهارستان؛ چهره شناخته‌شده‌ای برای اهوازی‌ها است.

نماینده اصولگرای اهواز در مجلس یازدهم، هر چند بین خبرنگاران به میانه‌روی و حفظ حد و حدودها معروف است، در پاسخ به سوال در مورد طرح‌های انتقال آب از خوزستان با یک عبارت جواب می‎دهد؛ “به هیچ وجه”.
سید کریم حسینی با حضور در تحریریه خبرگزاری ایسنا خوزستان به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو و سالگرد تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از شجره‌های طیبه است که در دو دهه گذشته توانست ریشه‌های محکمی در کشور ایجاد کند؛ اگر حرکت جهادی که یک اقدام جنبشی است با علم ممزوج شود، قطعا موثرتر خواهد بود و می‌توان نتایجی خوبی از آن به دست آورد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف از جمله خبر و اطلاع‌رسانی و درمان افزود: هر چه به سمت جلو می‌رویم یکی از بحرانی‌ترین مسائل درمانی که با آن ربه‌رو می‌شویم بحث نازایی است که جهاد دانشگاهی مرکز درمانی صاحب‌نامی در این زمینه دارد و این موضوع امتیاز بزرگی برای این نهاد است. همچنین جهاد دانشگاهی یکی از مراکزی است که در ارتباط بین صنعت و دانشگاه موثر بوده و هست و می‌تواند نقش خوب و موثری در نوآوری، جذب خلاقیت‌ها و رفع مشکلات صنعت داشته باشد. خوزستان استان صنعتی و دارای مراکز علمی قابل توجه است و این نهاد در این زمینه به خوبی خود را نشان داده است.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ایسنا در اطلاع‌رسانی بیان کرد: خبرگزاری ایسنا اگر اولین منبع برای دریافت اخبار نباشد، دومی است. این خبرگزاری منبعی برای مسئولان برای دریافت لحظه‌ای اخبار و همچنین امانت‌داری است.
حسینی با بیان اینکه کارهای امیدوارانه‌ای در گشایش‌های معیشتی و اشتغال در حال انجام است، افزود: در عین حال که جامعه‌ای نجیب و صبور داریم، هجمه‌های روانی به سمت جامعه زیاد است که در این شرایط در کنار اخبار تنشی، امید دادن به مردم بسیار مهم است؛ هر چند گاهی بی‌تدبیری‌هایی نیز در مدیریت‌ها می‌شود. با این حال، انعکاس اخبار از خبرگزاری‌هایی مانند ایسنا می‌تواند در آرامش مردم بیشتر تاثیر داشته باشد.
انتصابات نباید ابزاری برای اختلاف نمایندگان شوند
وی تصریح کرد: اکنون فصل انتصابات است؛ در این شرایط ابتدا نمایندگان دچار اختلافات سلیقه‌ای می‌شوند. همیشه توصیه می‌شود که اختلافات بدنه دولت و مجلس در جامعه بیان نشود زیرا موجب ناامیدی و بی‌اعتمادی می‌شوند اما به هر حال در این فصل معمولا تنش‌هایی ایجاد می‌شود.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اشتهای به منصب رسیدن ممکن است در هر انسانی وجود داشته باشد اما اگر انسان نتواند بر نفس خود مسلط باشد و خود را مدیریت کند، به کارهای رایجی از جمله تخریب دیگران دست می‌زند.
وی گفت: گاهی، زمانی که یک نفر نمی‌تواند با رقیب خود رقابت داشته باشد دست به تخریب می‌زند و این مساله برای همه صدق می‌کند و به جناح راست، چپ، اصولگرا و اصلاح‌طلب هم بستگی ندارد. برای رسیدن به منصب ممکن است جاهایی با هم اصطکاک‌هایی داشته باشیم و زمانی که این مساله به جامعه منتقل می‌شود موجب ایجاد اختلاف و مسائل قومی می‌شود در حالی که اگر با انصاف و اعتدال کار شود، فرصت‌های شغلی و مناصببه اندازه کافی وجود دارند.   
وی افزود: در این اوضاع مخالفت‌ها یا موافقت‌هایی در مورد انتصابات وجود دارد یا ممکن است دولت روش معرفی را به خوبی انجام ندهد. اکنون مقام معظم رهبری تاکید کرده که نمایندگان در انتصابات دخالت نکنند اما هر کسی این ورود را به شکلی تعریف می‌کند. برخی اوقات نماینده یک شهر شناخت بیشتری درباره افراد و منطقه دارد و می‌تواند چند گزینه برای تصدی یک منصب پیشنهاد دهد؛ بنابراین این کار، دخالت نیست بلکه کمک به دولت است.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: انتصابات نباید ابزاری برای اختلاف نمایندگان شوند زیرا ضرر هر اختلاف نمایندگان، به مردم و استان می‌رسد. اکنون فصل بودجه‌بندی است و من نیز به وزیر کشور گفته‌ام که اکنون به جای اینکه دنبال فلان بخشدار و فرماندار باشیم، باید به بودجه‌بندی توجه کنیم. اگر نتوانیم برای استان‌مان ردیف خوبی در بودجه داشته باشیم، قطعا ضرر می‌کنیم.

ما یک گروه ۱۸ نفره هستیم
وی افزود: در انتصابات نیز باید حداقل‌ها رعایت شود؛ به طور مثال نگویند ما فرماندار یا شهردار را معرفی کنیم اما اگر فرماندار یا شهردار منصوب شد، معارفه وی اطلاع داده نشود و باید حواس‌ها به حفظ وحدت باشد.
حسینی بیان کرد: شهرها و قومیت‌های مختلف خوزستان فرصت هستند و نباید با دست خود، این فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کنیم. باید همه به سمتی حرکت کنیم که مردم بابت عدم اختلاف نمایندگان، آرامش داشته باشند.
وی تصریح کرد: اگر همکارم تخریب شود من نیز تخریب می‌شوم بنابراین همیشه در انعکاس اخبار می‌گویم که ما نمایندگان استان خوزستان، یک گروه ۱۸ نفره هستیم که کار را با هم دنبال می‌کنیم؛ شاید یکی عقب‌تر یا جلوتر باشد یا یکی فرصت صحبت داشته باشد و یکی نداشته باشد.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات در مجلس این است که نطق‌های اصلی نمایندگان سالی یک مرتبه هستند و تذکرات شفاهی یک دقیقه‌ای با خواهش و التماس و دو دقیقه‌ای‌ها با قرعه‌کشی انجام می‌شوند. به طور مثال هفته گذشته من در صحن مجلس دو مورد تذکر داشتم که در قالب یک دقیقه در خصوص بحران آب مربوط به کشاورزان یکی از مناطق خوزستان که در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی بود، تذکر دادم.
وی بیان کرد: ممکن است من به وزیر نیرو رای منفی داده باشم اما اگر وقت صحبت به من داده نشود، در این شرایط، مردم فکر می‌کنند ما ساکت هستیم در حالی که ما از کمترین فرصت برای انتقال مطالبات مردم استفاده می‌کنیم.
پیشنهادی برای تامین نیاز آبی تالاب‌های خوزستان
حسینی در خصوص وضعیت تامین حق‌آبه تالاب‌های خوزستان گفت: از سال گذشته تخصیص حق‌آبه تالاب‌های خوزستان را پیگیری کردیم. در بهترین شرایط سال، حدود ۳۱ میلیارد مترمکعب آورد آب به خوزستان داریم؛ از این میزان ۳۰ میلیارد مترمکعب مصارف آب در حوزه‌های مختلف داریم که ۷.۵ میلیارد مترمکعب از آن برای مصارف زیست محیطی است.
وی با اشاره به امکان تامین نیاز آبی تالاب‌ها از منابع مختلف افزود: با این وضعیت جریان و دبی آب رودخانه‌ها، رهاسازی غیرکارشناسی آب از پشت سدها صحیح نیست اما راه‌های جایگزینی به منظور رفع بخشی از نیاز آبی تالاب نه به عنوان حق‌آبه وجود دارد؛ به طور مثال در صورتی که فاضلاب اهواز وارد تصفیه ‌انه شرق شود، پس از فرآوری و انجام کارهای مورد نیاز به نهر مالح و سپس به تالاب منتقل می‌شود که می‌تواند بخشی از آب تالاب شادگان را تامین کند.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: پساب نیشکر نیز به این تالاب هدایت می‌شود اما با این وضعیت آبی قطعا تالاب‌ها به حق‌آبه مورد نیاز نمی‌رسند.

می‌خواستند “نصف” نیاز آبی کشاورزی را در قالب سند، مصوب کنند
وی با اشاره به بحران آب و تجمعات اخیر اصفهان افزود: سعی کردیم بدون تنش و ایجاد بحران یا دغدغه خاطر، مطالبات‌مان را مطرح کنیم و گفتیم نیاز آبی خوزستان مشخص است اما جریان آبی که وجود دارد، کفاف حق‌آبه مورد نیاز را نمی‌دهد.  
حسینی بیان کرد: سند آبی کشاورزی که سال گذشته وزارت نیرو می‌خواست مصوب کند، حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب بود در حالی که در بحث کشاورزی ۲۳ میلیارد مترمکعب آب نیاز داریم یعنی نصف این مقدار را می‌خواستند در ۲۷ یا ۲۸ اسفندماه مصوب کنند.
وی افزود: اگر این میزان مصوب می‌شد، به سند شش ساله تبدیل می‌شد اما مجمع نمایندگان استان خوزستان ایستادگی کرد و یکی از دلایل سفر نمایندگان در آن بازه زمانی به شهرکرد، در این خصوص بود. در نهایت سند بر اساس نظر کارشناسان تصویب شد.
طرح‌های انتقال آب روی میز وزارت نیرو به هیچ وجه نباید اجرا شوند
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضع نمایندگان مجلس در مورد انتقال آب از سرشاخه‌های کارون با توجه به اعتراضات اخیر اصفهان، تصریح کرد: نمایندگان خوزستان مخالف جاری شدن آب در زاینده‌رود و رسیدن آب به کشاورزان اصفهان نیستند اما این آب باید از کجا تامین شود؟ آیا باید از سرچشمه‌های کارون تامین شود؟ آیا طرح‌های انتقال آب روی میز وزارت نیرو باید مستمسکی برای اجرا باشند؟ به هیچ وجه.
وی گفت: همه ایران سرای من است و همه باید به آب شرب و حداقل آب مورد نیاز برسند اما این موضوع به معنی جلوگیری از جریان طبیعی آب و انتقال آن به جای دیگر نیست.

حتی یک قطره آب در یک سال و نیم گذشته از خوزستان منتقل نشده است
حسینی بیان کرد: در یک سال و ۶ ماه و ۱۳ روزی که این نمایندگان پشت سر گذاشته‌اند، یک قطره آب از خوزستان منتقل نشده است. خیلی تلاش کردند که اواخر دولت، مجوز زیست محیطی یکی از طرح‌های انتقال آب که پیمانکارش مشخص بود را اجرا کنند اما با مکاتبات، ایستادگی، حتی طرح سوال و استیضاح وزیر وقت از این کار جلوگیری کردیم.
وی افزود: بحث تونل بهشت‌آباد جدی بود و حتی کلیپ‌هایی از اجرایی شدن این طرح منتشر شد در حالی که به هیچ وجه این طرح اجرایی نشد. در مورد طرح سولگان نیز موضع مشخصی گرفتیم.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ کدام از طرح‌های مد نظر برای انتقال آب انجام نشده است اما در تهدید دوباره مطرح کردن این طرح‌ها وجود دارد.
وی افزود: یکی از دلایل رای منفی و مخالفت من با وزیر پیشنهادی نیرو این بود که در برنامه‌هایش بحث سدسازی را داشت.
در گرفتن حق‌آبه تالاب‌های خوزستان، رقبایی داریم
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: هفته گذشته با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جلسه‌ای داشتم و در مورد اختصاص حق‌آبه تالاب‌های خوزستان تاکید کردم. ایجاد فرصت‌های اشتغال در تالاب‌ها نیز در حال پیگیری است. به طور مثال در حال پیگیری پرورش ماهی پر درآمدی هستیم که قابیلت تکثیر زیاد و ارزان را دارد.
وی ادامه داد: می‌توان حوضچه‌های ماهی در محیط‌های بسته برای پرورش این ماهی ایجاد کرد. برای حفظ تالاب‌ها نیز می‌توان پرورش برخی ماهی‌ها و جانواران را به منظور ایجاد شغل و امنیت غذایی داشته باشیم.

حسینی تصریح کرد: حق‌آبه تالاب‌ها در حال مطالبه است اما اینکه به درصدی از آن برسیم جای پیگیری و مطالبه دارد و رقبایی در این خصوص داریم.
وی افزود: البته اعتقاد داریم نه تنها برای تالاب‌ها بلکه برای خلیج فارس نیز باید حق‌آبه تعریف کرد و حداقل‌ها در این خصوص باید رعایت شود.
انتهای پیام