عصر خوزستان: دزفول-ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیشینه تاریخی دانشگاه جندی شاپور دزفول گفت: جندی شاپور دزفول، نماد علمی و فناوری دوران قبل از اسلام است. به گزارش ایرنا، غلامحسین رحیمی روز چهارشنبه با حضور مجازی در آیین کلنگ زنی و افتتاحیه سه طرح فرهنگی و عمرانی در دانشگاه […]

عصر خوزستان:

جندی شاپور دزفول، نماد علمی و فناوری قبل از اسلام است

دزفول-ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیشینه تاریخی دانشگاه جندی شاپور دزفول گفت: جندی شاپور دزفول، نماد علمی و فناوری دوران قبل از اسلام است.

به گزارش ایرنا، غلامحسین رحیمی روز چهارشنبه با حضور مجازی در آیین کلنگ زنی و افتتاحیه سه طرح فرهنگی و عمرانی در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: دانشگاه، محل استقرار است  که جندی شاپور این ویژگی را داشت و اگرچه در پزشکی و نجوم بیشتر شناخته شده بود اما در همه رشته‌ها و شاخه‌های علمی فعالیت چشمگیری داشت.
وی با بیان اینکه پزشکی دوره اسلامی تا قرن سوم هجری متاثر از دانشگاه جندی شاپور دزفول بود، گفت: جندی شاپور باستان در دنیا در برخی زمینه‌ها حرف اول را می‌زد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشگاه معمولا محل جذب و پذیرش محققان در سراسر دنیا است که جندی شاپور به خوبی از این ویژگی برخوردار بود.
وی ادامه داد: دانشگاه یک نهاد دیرپا است که جندی شاپور این ویژگی را به عنوان یک نهاد علمی اصیل داشت و در حوزه‌های پزشکی، نجوم و مهندسی در دنیا پیشتاز بود.
رحیمی با اشاره به اینکه حدود ۱۲ مولفه اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا جندی شاپور دزفول باید دانشگاه باشد، بیان کرد: برخی منابع علمی ما بعد از اسلام به دلایل مختلف از بین رفته و باید از قرائن حدس بزنیم که چه دانش و فناوری‌هایی داشته‌ایم.

وی افزود: درخصوص  علم و فناوری در دوره قبل از ایران اسلامی کم کاری زیادی شده که شروعش هم از دزفول بوده و باید جبران شود ضمن اینکه باید در این زمینه یک جزوه عملی به پشتوانه یونسکو تهیه و بعد از آن چاپ و ترجمه شود.

به گزارش ایرنا، با حضور مسوولان محلی و حضور مجازی مسوولان کشوری، آزمایشگاه مرکزی و زمین چمن مصنوعی  افتتاح و کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه جندی شاپور دزفول کلنگ زنی شدند.

منبع: ایرنا