عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- رئیس پارک ملی دز گفت: اقدامات اولیه و ایمن سازی سایت گوزن زرد پارک ملی دز برای انتقال ۲۰ رأس گوزن در حال انجام است. مجتبی سپهرفر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای ایمن سازی و آماده سازی فضای مناسب زیستگاهی، در یکسال اخیر اقدامات قابل ملاحظه ای در سایت […]

عصر خوزستان:

سایت گوزن زرد در پارک ملی دز ایمن سازی شد

دزفول- ایرنا- رئیس پارک ملی دز گفت: اقدامات اولیه و ایمن سازی سایت گوزن زرد پارک ملی دز برای انتقال ۲۰ رأس گوزن در حال انجام است.

مجتبی سپهرفر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای ایمن سازی و آماده سازی فضای مناسب زیستگاهی، در یکسال اخیر اقدامات قابل ملاحظه ای در سایت گوزن زرد ایرانی پارک ملی دز با مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار انجام شده است.

وی افزود: ترمیم بیش از یک کیلومتر فنس برای کنترل سایت، احداث چهار جان‌پناه یکهزارمتری با ارتفاع سه متر به عنوان گریزگاه گوزن در هنگام سیلاب، احیای شیلاب سایت گوزن زرد میانرود به عنوان اصلی ترین منبع تغذیه آب طبیعی گوزن، حوضچه کنه زدایی و تنها محل شنای گوزنها در فصل های بسیار گرم سال از جمله اقدامات انجام شده در سایت گوزن میانرود به همت محیط بانان است.
سپهرفر گفت: اقدامات مورد نیاز برای رساندن وضعیت فیزیکی سایت گوزن میانرود به استانداردهای جهانی در حال انجام است و مجوزهای لازم انتقال ۲۰ رأس گوزن زرد پس از این اقدامات اخذ شده که امیدواریم هر چه زودتر این انتقال انجام و این سایت به معنی و مفهوم کامل به یک سایت تکثیر و بازپروری و احیای نسل گوزن زرد ایرانی در شمال خوزستان تبدیل شود.
رییس پارک ملی دز ادامه داد: تهیه تفنگ بیهوشی، استقرار دامپزشک مقیم، احداث راه‌های دسترسی جهت پایش و مانیتورینگ رفتارهای گوزن و احداث آتشبر و آتشبند در نقاط مختلف سایت نیز در آینده انجام خواهد شد.
وی افزود: این اقدامات می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت گوزن زرد ایرانی و امنیت سایت باشد.

پارک ملی دز زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری به ویژه گوزن زرد ایرانی است. 
این پارک در طول ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد دارد و از آن به عنوان تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری جهان نام برده می شود. 

با توجه به آتش سوزی‌هایی که در این پارک رخ می‌دهد روز گذشته یک جلیقه اطفای حریق و سه دستگاه دمنده توسط انجمن سفیران بانگ زمین به این اداره اهدا شد.

منبع: ایرنا