عصر خوزستان: دزفول-ایرنا- نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی مرز هوایی را لازمه توسعه اقتصادی شهرستان دانست و گفت: زیرساخت‌های مرز هوایی و فرودگاه دزفول باید فراهم شوند. به گزارش ایرنا، سیداحمد آوایی روز پنجشنبه در نشست کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول در محل این شورا افزود: با وجود مشکلات موجود و طبق شرایط […]

عصر خوزستان:

نماینده مجلس: مرز هوایی لازمه توسعه اقتصادی شهرستان دزفول است

دزفول-ایرنا- نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی مرز هوایی را لازمه توسعه اقتصادی شهرستان دانست و گفت: زیرساخت‌های مرز هوایی و فرودگاه دزفول باید فراهم شوند.

به گزارش ایرنا، سیداحمد آوایی روز پنجشنبه در نشست کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول در محل این شورا افزود: با وجود مشکلات موجود و طبق شرایط کشور باید برای توسعه اقتصادی برنامه ریزی کنیم و درصدد جبران اشتباهات گذشته باشیم.
نماینده دزفول بر ضرورت عملیاتی کردن 
آمایشی سرزمینی تاکید کرد و گفت: صنایع جانبی کشاورزی یکی از ضرورت های دزفول است؛ متاسفانه محصولات ما نظیر پیاز و سیب زمینی پس از برداشت دفن می‌شود و کاهو و کلم خوارک دام می‌شود که باید این معضلات را حل کرد.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کشور  فرهنگی و بخشی دیگر اقتصادی است، افزود: باوجود تحریم‌ها و مشکلات فعلی می‌توانیم تولید کنیم ولی برای تحقق این امر باید ابتدا زیرساخت‌هایی نظیر مرز هوایی را فراهم کنیم.

آوایی وجود مرز هوایی را برای تسهیل در صادرات محصولات تولیدی ضروری دانست و اظهارداشت: پروازهای داخلی باید افزایش یابند و موانع مرز هوایی برداشته شوند.

وی ادامه داد: ترمینال داخلی و خارجی، ساختمان گمرک، ساختمان نیروی انتظامی، انبار و سردخانه باید در فرودگاه ایجاد شوند.

لزوم تدوین طرح جامع سرمایه گذاری در دزفول
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز با تاکید بر لزوم تدوین طرح جامع سرمایه گذاری در صنعت دزفول برای جلوگیری از دوباره کاری گفت: در برنامه جامع سرمایه گذاری به این رسیدیم که باید روی کشاورزی و صنایع مرتبط آن سرمایه گذاری شود.
محمدحسن پرآور با بیان اینکه باید از فرصت‌ها برای سرمایه گذاری در دزفول استفاده کرد،‌ افزود: درصورت نبود ظرفیت باید با استفاده از ظرفیت ادارات دولتی و یا شهرستان آن را ایجاد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود اقتصادی،  شهرک‌های صنعتی در مناطق مختلف تعطیل و تولیدکنندگان ورشکسته شده‌اند لذا دیگر مسوولان شهرستان نیز باید پای کار بیایند زیرا شورا و تعداد محدودی از ادارات به تنهایی نمی‌توانند این کار را پیش ببرند.
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول سند توسعه را نیازمند اعتبار ویژه دانست و گفت: فقط با یک یا ۲  دانشگاه سند آماده نمی‌شود بلکه این کار نیازمند اعتبار، آمایش سرزمینی و مشاور است ضمن اینکه باید نیازهای منطقه نیز بررسی شوند.
پرآور با بیان اینکه فرمانداری باید در این زمینه گام بردارد، گفت: معضلات فعلی تولیدکنندگان باید در اولویت قرار گیرند و تولیدات شهرستان در سامانه‌ای معرفی شوند تا از تولید کنندگان حمایت شود.
وی به جایگاه اندیشکده صنعت و معدن نیز اشاره کرد و افزود: باید از تفکر دانشگاه برای رفع موانع و توسعه آینده استفاده کرد تا جلسات بی‌نتیجه نمانند.

مانع تراشی برخی نهادها برای صنعت

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول نیز بر ضرورت مطالعات آمایش سرزمینی در کل کشور تاکید کرد و گفت: در کل کشور با بحران‌هایی مانند آب روبرو هستیم و تجمع هایی شکل می‌گیرند زیرا به مطالعات آمایش سرزمین توجه نشده و جایی که آب نیست صنعت آب بر و شالیزار تعیین شده که همین امر باعث شده  اراضی و سرمایه‌ها از بین بروند و خسارت‌های زیادی به کشور وارد شود.
علیرضا زمانی‌راد افزود: برنامه‌های آسیب شناسی صنعتی از چند سال پیش آغاز شده، علاوه بر نبود نقدینگی و استفاده نکردن از تسهیلات و  ناهماهنگی‌ها، برخی نهادها برای صنعت مانع تراشی می کنند.
دبیر کارگروه تخصصی سرمایه گذاری در حوزه صنعت دزفول نیز گفت: طبق ماموریت کارگروه صنعت شهرستان و انجام تحقیقات فراوان عوامل کندکننده پیشرفت صنعت مشخص شدند.
 مهدی هودگر افزود: با نظر کارشناسان، صاحبان صنایع و متخصصان این حوزه این گزارش به صورت اولیه تهیه شده و قرار است به صورت طرح آکادمیک و منسجم درآید تا آینده پژوهی شهرستان را استحصال و نقشه راهی برای پنج یا ۱۰ ساله آینده شهرستان ترسیم شود.
وی ادامه داد: ایجاد نشدن زیرساخت‌ها یکی از معضلاتی است که هنوز پابرجاست مانند مرز هوایی که چندین سال است پیگیری می‌شود البته به نتایجی رسیده ولی هنوز نهایی نشده است.

نبود فرهنگ سازمانی کسب و کار و نقدینگی از معضلات صنایع دزفول

 دبیر کارگروه تخصصی سرمایه گذاری در حوزه صنعت دزفول با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در حوزه کسب و کار و صنعت اظهارداشت: فقدان فرهنگ سازمانی کسب و کار باعث ایجاد بدهی سرسام آور، پلمب و ورشکستگی یک شرکت‌ شده بود که اگر از یک مشاور متخصص کمک می‌گرفت به این شرایط دچار نمی‌شد.

وی با بیان اینکه شرایط مالی، وضعیت نقدینگی و تعامل با بانک‌ها نیز برای صنایع مشکل ساز شده است، افزود: با وجود قوانین، هماهنگی کافی بین سازمان‌ها و نهادهای مربوطه در حوزه صنعت(صمت، شهرک‌ها، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی) وجود ندارد.
هودگر بیان کرد: مشکلات حوزه صدور مجوز موردنیاز برای صنایع یکی دیگر از مشکلات است در برخی ادارات در این زمینه کم کاری می‌کنند.
وی افزود: در حوزه بنگاه‌های تولیدی اعم از شغل‌های خانگی و خرد برای دسترسی به نیروی ماهر مشکل داریم و هیچ سند چشم اندازی برای توسعه تهیه نشده است.

دبیر کارگروه تخصصی سرمایه گذاری در حوزه صنعت دزفول اظهارداشت: اقداماتی از طریق فرمانداری، نماینده و سایر مسوولان در این خصوص انجام شده ولی سند چشم انداز وجود ندارد تا مردم تکلیف خود را بدانند.

افزودن ۸۰ هکتار زمین به شهرک صنعتی دزفول درگیر بروکراسی اداری
عباس سقای لوریان مدیر صنایع کوچک، شهرک‌ها و نواحی صنعتی دزفول نیز در این نشست با اشاره به مشکلات شهرک‌های صنعتی و امور زیرساختی و زیربنایی آنها گفت: با وجود اینکه مسوولان کشور در سطح کلان شعار تولید سر می‌دهند ولی در بدنه بدین شکل نیست و در برخی موارد یک طرح ملی در شهرستان به دلایل واهی عقب می‌ماند.
وی افزود: حدود هشت سال است که حتی یک متر زمین صنعتی به شهرستات اضافه نشده و ۹ ماه است در تلاش برای اضافه کردن حدود ۸۰ هکتار  به شهرک صنعتی هستیم ولی درگیر بروکراسی اداری شده‌ایم.
سقای لوریان گفت: در حالی که ناحیه صنعتی باید در تمام بخش‌ها و روستاها فعال شوند، اکنون فقط در سردشت فعال است.
وی افزود: متاسفانه ارتباط دانشگاه با صنعت در دزفول قطع یا جزیره ای است ضمن اینکه طرح‌ها باید ضمانت اجرایی داشته باشند و آمایش سرزمینی در دزفول صورت گیرد.

مدیر صنایع کوچک، شهرک‌ها و نواحی صنعتی دزفول بیان کرد: منابع مالی متعددی وارد شهرستان می‌شود ولی جذب نمی‌شوند زیرا سازماندهی نشده‌ و ادارات مختلف جزیره ای عمل کرده‌اند.

بیکاری حدود ۳۴ درصدی در دزفول 

سقای لوریان گفت: طبق آمار واقعی ۳۴ درصد بیکار داریم یعنی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر بیکار واقعی در دزفول وجود دارد.
وی افزود: برای حل مشکل بیکاری اقدامات زیادی انجام شده و در آخرین مرحله سرمایه گذاری بین تعاونی و دولتی را مطرح کردیم تا بتوانیم معضل بیکاری را حل کنیم.

شهردار دزفول نیز گفت: صنعت و اقتصاد منتظر ما نمی مانند و راه خودشان را می روند ما باید مسیر آنها را طراحی کنیم تا موفق شویم.
سید حسن عیسی زاده تنظیم چشم انداز را  یک کار علمی دانست و افزود: باید فرصت‌ها و تهدیدها را جدول بندی و در همه موارد راهبرد خود را مشخص و امتیاز بندی کنیم.

وی با بیان اینکه تحلیل‌ها باید واقع گرایانه باشند، ادامه داد: در حوزه های اداری مشکل اساسی داریم، برخی طرح های ملی طبق نظر یک کارشناس روی زمین می‌ماند.
شهردار دزفول گفت: باید اراده ای برای انجام کار با
اولویت طرح های ناتمام باشد تا طرح ها بازنگری و تکمیل شوند.

منبع: ایرنا