نگاه دولت به خوزستان، ویژه محقق شده است / تشکیل صندوقی متمرکز برای دریافت عوارض صنایع
نگاه دولت به خوزستان، ویژه محقق شده است / تشکیل صندوقی متمرکز برای دریافت عوارض صنایع

استاندار خوزستان با اشاره به عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در خوزستان، گفت: نگاه دولت به صورت ویژه به استان خوزستان محقق شده است.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان شامگاه یکشنبه در گفت‌وگوی زنده تلوزیونی از سیمای استان، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان در سه سطح میدانی، ستادی و ملی، اظهارکرد: مهم‌ترین مصوبات دولت در حوزه‌ آب آشامیدنی، تکمیل شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی، ریزگردها، بهداشت و درمان، راه‌ها و حوزه‌های فرهنگی بود گه همه تصویب شدند،برای پروژه ها و طرح ها شناسنامه مشخص معین کردیم، هر پروزه با زمان بندی مشخص و تعهداتی که هر وزارت خانه دارد به امضای اعضای دولت که باید موارد را احصا کنند رسیده است.

وی افزود: مصوبات در حوزه آب، فاضلاب، ریزگردها، راه ها، بهداشت، درمان و حوزه های فرهنگی اجتماعی است که همه این موارد به تصویب رسید.

تصویب هفت پروژه آبرسانی در استان

استاندار خوزستان با اشاره به مصوبات مربوط به تامین آب شرب بیان کرد: این مصوبه شامل  هفت پروژه آبرسانی است که مهمترین آن طرح غدیر است  و ۵۲ درصد از جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد، این پروژه ظرف دو سال به اتمام میرسد در عین حال یک پروژه ضربتی را طراحی کردیم که اجرای آن ۸ ماه زمان می‌برد و نزدیک ۳۴ درصد از آن در سه ماه اخیر انجام شده است. این طرح هم کیفیت آب را افزایش می دهد و حجم آب را از ۱۰ متر مکعب بر ثانیه به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه میرساند و به عبارتی دو برابر میکند.

وی بیان کرد: در حوزه راه شهرسازی  در حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار  برای چند راه اصلی در اختیار استان قرار گرفته است یکی از این راه‌ها مرکز استان  را به چهارمحال و سپس به اصفهان و مراکز  استانی کشور متصل می‌کند که یک طرح راهبردی و بسیار اساسی هم برای توسعه استان و هم کشور به شمار می‌رود، این راه  به توسعه تجارت و گردشگری کمک شایانی می‌کند و هزینه‌های حمل و نقل و مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: یک راه دیگر مربوط به شرق استان است که  در چند گلوگاه مشکل دارد، برنامه ریزی شده ظرف دو سال تکمیل و آن را به اتمام برسانیم.

سرعت بخشی به روند اجرایی راه‌های اصلی و راهبردی استان

خلیلیان با اشاره به این که طرح‌های حوزه راه در حال اجرا هستند اما کند پیش می روند گفت: ما این طرح ها را سرعت می‌بخشیم تا ظرف دو سال به اتمام برستد مثلا راهی که به چهار محال بختیاری می رود در حدود ۳۰ سال در حال احداث است که زمان بر بودن آن به ویژه برای استان خوزستان که۴۰ درصد منابع بودجه کشور را تامین می کند قابل توجیه نیست.

۳۹۰۰ میلیارد تومان قرض الحسنه برای ازدواج جوانان

وی تاکید کرد: باید یک بار برای همیشه از فرصتی که دولت در اختیار ما قرار داده و همه مسئولان عالی رتبه نظام برای این استان بسیج شده اند استفاده کنیم و با هم افزایی کمک کنیم تا این مشکلات برطرف شود. در قالب طرح های اشتغال زایی بانک ها مکلف شدند اعتبارات ارزان قیمتی برای سرمایه گذاری در استان تامین کنند و حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان در این بخش در نظر گرفته شده است. ۳۹۰۰ میلیارد تومان قرض الحسنه برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده است و مجموع اعتبارات ۳۶ هزار میلیارد تومان هست که ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در پی دارد. طرح های دیگری نیز در بخش های کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری داریم. همچنین ۷ هزار میلیارد تومان صنعت نفت در حوزه های مسوولیت های اجتماعی تقبل نموده است.

تکمیل، تجهیز و احداث ۹ بیمارستان در سطح استان

استاندار خوزستان بیان کرد: در توافقات دولت ۹ بیمارستان در قالب احداث، تجهیز و تکمیل در نقاط مختلف استان مصوب شده است تا ظرف دو سال به اتمام برسد برخی البته برخی از آنها مثل بیمارستان طالقانی آبادان یا مرکز فوق تخصصی قلب خرمشهر حدودا  تکمیل هستند.

در اولویت قرار گرفتن  واحدهای صنعتی با پیشرفت بیش از ۴۵ درصد برای تکمیل

وی تعهدات صنعتی را از دیگر مواردی که در چارچوب مصوبات سند تکمیل شده عنوان کرد و گفت:  صنایع پایین دست پتروشیمی ها ظرفیت خوبی در استان دارند در مصوبات دولت احصا شده است و وزارت نفت و پتروشیمی ها متعهد شده طرح و نقشه راه آن را ظرف دو ماه تهییه کنند  و در این مسیر حرکت کنیم .
وی بیان کرد: برخی واحدهای صنعتی در استان دارای  پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد یا بالاتر هستند که این موارد نیز هم احصا شده که بنا است این واحدهای صنعتی را با اولویت و با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به سمت تکیمل شدن سوق دهیم.

۱۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در زمینه صنایع تبدیلی استان

خلیلیان خوزستان را استان نخست در تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت:  در حوزه جهاد کشاورزی برای صنایع تبدیلی، تکمیلی و فراوری محصولات کشاورزی که اشتغال زاست، ارزش افزوده خوبی به دنبال دارند و در توسعه صادات کمک کننده هستند یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که ۴۵۰ میلیارد تومان یارانه آن خواهد بود و از طریق تبصره ۱۸ دنبال خواهد

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: با اقدامات ضربتی که برای دفع فاضلاب و آبهای سطحی انجام دادیم و ارتقای تجهیزات مورد نیاز امسال شاهد کاهش ۸۰ درصد مشکلات دو سال اخیر در این زمینه خواهیم بود.

احداث ۷۰ هزار واحد مسکونی

وی گفت: دولت قصد دارد در چارچوب طرح جهش تولید مسکن ۲ میلیون مسکن تا پایان سال ۱۴۰۱ در سطح کشور بسازد. ما در توافقی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم این بود که در استان خوزستان سالی ۷۰ هزار واحد مسکونی در این طرح سهمیه داشته باشیم بنابراین تا پایان سال ۱۴۰۱،  ۱۴۰ هزار واحد مسکونی را در قالب این طرح احداث خواهیم کرد و امیدواریم شاهد کاهش قیمت مسکن و همچنین قیمت اجاره بها باشیم.

خلیلیان تصریح کرد: مهمترین کار در بخش مسکن ارزان سازی آن از طریق تامین زمین است که خوشبختانه تا امروز برای ۵۲ هزار واحد زمین تامین نمودیم و برای مابقی در حال اقدام هستیم و انشالله زمین برای مابقی هم تامین خواهد شد و حدود ۵ هزار واحد احداثش را خوشبختانه شروع کردیم.

رفع مشکل هفت تپه

وی افزود: یکی از مسائل و مشکلاتی که ما داشتیم مسائل کارگری استان در اوایل شروع کار دولت بود. مشکلات شرکت نیشکر هفت تپه در سطح ملی و بین المللی مطرح شده بود و برخی قصد بهره برداری و سوءاستفاده ار آن را داشتند. اصل واگذاری این شرکت در حدود ۶ سال قبل از آن اشتباه بود و با مناسبات و رانت های بسیار بدی این واگذاری انجام شده بود نهایتاً قوه قضاییه مالک آن را خلع ید کرد اما بعد از آن این شرکت بلاتکلیف مانده بود.

استاندار خوزستان افزود: با شروع به کار دولت جدید برای اینکه بتوانیم یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنیم جلسه‌ای در تهران با حضور مقامات کشور معاون اول رییس جمهور و وزیران و مسوولان استان تشکیل شد و پیشنهاد کردیم که ما یک شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی داریم که میتواند نیشکر هفت تپه رو تحت پوشش قرار دهد چون از یک جنس هستند و هم افزایی به وجود می‌آید که خوشبختانه این طرح مورد تایید قرار گرفت و همانجا به تصویب رسید و در همان جلسه هم هیئت مدیره تعیین کردیم و الان هم شرایط به گونه‌ای است که معوقات پرداخت شده و کارخانه در حال بازسازی است و برداشت نیشکر آغاز شده و همچنین کشت جدید هم آغاز شده است و در یک برنامه زمانبندی سه ساله انشالله به سودآوری خواهد رسید و این بحث فروکش کرد.

پرداخت معوقات بخش عمده کارگران شهرداری

وی خاطرنشان‌کرد: یکی دیگر از مشکلات ما کارگران شهرداری ها بودند که معوقات چندین ماهه داشتند، بخشی از این معوقات از طریق هماهنگی‌هایی که انجام شد پرداخت کردیم و در یکی از این شهرها کارگران اعتصاب کرده بودند که به آنجا رفتم و رسیدگی کردم و مشاهده شدکارگران  ۶ ماه حقوق دریافت نکرده اند همچنین یک جلسه شبانه در همان شهرستان برگزار کردیم و ۲ حقوق از مطالبات آنها پرداخت شد و مابقی هم خوشبختانه تا الان پرداخت شده است، به تدریج برای سایر شهرها هم اقدام کردیم هر چند هنوز معوقات دارند اما شدت و حدت آن فروکش پیدا کرد و مابقی معوقات را دنبال می‌کنیم  تا بتوانیم ظرف دو ماه آینده حقوق کارگران عزیز شهرداری را پرداخت کرده باشیم و بتوانیم این مسئله را به طور کامل حل کنیم.

آماده سازی نسل جدید برای مدیریت آینده کشور

خلیلیان تاکید کرد: کشور از ظرفیت خوبی در حوزه جامعه دانشجویی و جوانان برخوردار است،  نسلی که آینده کشور متعلق به آنها است، در گام دوم این نسل بنا است اداره کشور را  به دست بگیرد لذا ضرورت دارد نسبت به آماده سازی این نسل توجه ویژهای صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود انقطاع بین نسلی در کشور توضیح داد:   انقطاع نسلی را باید از بین ببریم از این رو ارتباط با جوانان و همچنین دانشجویان در دستور کار ما قرار دارد .

گفت‌وگو با دانشجویان و نخبگان فرصتی مهم در جهت پیشرفت استان

استاندار  با تاکید بر اهمیت گفتگو و تبادل نظر با دانشجویان و نخبگان توضیح داد: در ارتباط با دانشجویان و نخبگان علاوه بر اینکه نظرات و پیشنهادات بسیار خوبی ارائه می‌کنند فرصتی است تا ما اقدامات و سیاست‌های خودمان را نیز بیان کنیم و این گفتگوی دو طرفه شکل بگیرد، به عقیده من این تبادل نظر به پیشرفت استان کمک میکند.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای به صنایع، شرکت‌ها و موسسات به منظور استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان اداره می‌شوند افزود: امیدوارم بتوانیم این مسیر را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

آخرین وضعیت تغییرات مدیریتی استان

خلیلیان با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی در سطح استان و استانداری بیان کرد: تغییر و تحولات مدیریتی استان نیازمند این بود که بررسی از شرایط و مدیران داشته باشیم، مدیران در استان دو دسته هستند برخی از آن‌ها مدیران توانمندی هستند که انتصاب شان سیاسی نبودند، طبیعتا براساس اصل شایسته سالاری  باید بتوانیم از این ظرفیت بهره مند شویم.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از مدیران استان در حدود ۸۰ درصد از طریق روابط سیاسی منصوب شده‌اند یا توانایی های لازم را ندارند به همین خاطر نیز وضعیت استان امروز اینگونه است اگر این مدیران توانایی مدیریت داشتند  نباید می‌گذاشتند استان به این وضع برسد.

انفعال دولت قبل و فرصت‌هایی که سوزانده شد

استاندار خوزستان بخش دیگری از مشکلات مدیریتی استان را ناشی از انفعال دولت قبل خواند و گفت: دولت قبل چشم انتظار کمک خارجی در چهارچوب برجامی بود که به سرانجام نرسید و عملاً هشت سال فرصت های کشور از دست رفت و نظام اداری و مدیریتی منفعلی را بر جای گذاشت.

وی با اشاره به آخرین انتصابات در استان گفت: تا کنون پنج فرماندار تغییر کرده است، پنج الی شش فرمانداری استان نیازمند تغییر نیستند چراکه افراد توانمندی هستند که انتصابشان سیاسی نبود و از افراد انقلابی به شمار می‌روند.

خلیلیان افزود: به تدریج در سطح ادارات کل هم تغییرات انجام می‌شود، از پنج معاونت استانداری سه معاونت تاکنون تغییر یافته و یک معاونت دیگر هم در شرف تغییر است.

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی  و مدیریت منابع آب در استان تاکید کرد: در دولت جدید با سدهایی مواجه شدیم که تقریباً مخزن آن‌ها خالی یا  تراز  بسیار پایین داشتند زیرا دولت گذشته برای تولید برق در تابستان از محل نیروگاه‌های برق‌آبی اقدام به رهاسازی آب زیادی کرد و عملاً مخازن سدهای را خالی به ما تحویل داد.

تغییر الگو کشت و عبور از تنش آبی

وی افزود: یکی از نخستین اقدامات ما در خشکسالی تغییر الگوی کشت بود، در مهر ماه سطح زیر کشت چغندر قند و کلزا که نیازمند آب بودند را کاهش دادیم و کشاورزان را ترغیب به کشت گندم کردیم، این تغییر الگوی کشت با کمک تشکل‌های کشاورزی و همکاری کشاورزان در شهرهای مختلف انجام شد، موفق شدیم نیاز آبی را برای محصولات کشاورزی به اواخر آبان و آذر منتقل کنیم خوشبختانه با بارندگی های اخیر شرایط خشکسالی را مدیریت کردیم و امیدواریم امسال حدود ۱۱ درصد از محصول کشاورزی کشور را در استان تامین کنیم.

استاندار خوزستان بیمه کشاورزی از طریق خوداظهاری کشاورزان را از دیگر اقدامات مهم عنوان کرد و گفت: با این اقدام کشاورزان آرامش و اطمینان خاطر یافتند که اگر خسارتی به آنها وارد شود دولت از آن‌ها پشتیبانی و از طریق بیمه محصولات کشاورزی خسارت‌ها را به آنها پرداخت می‌کند.

وی یکی از مشکلات استان خوزستان را طولانی شدن پروژه‌ها برشمرد و گفت:  به یاری خداوند مباحث مربوط به باغ موزه‌ها به ویژه باغ موزه شهر اهواز  را تسریع و به اتمام خواهیم رساند از سویی نیز این پروژه‌ها را جزو مصوبات سفر نیز گنجانده‌ایم.

خلیلیان در خصوص وضعیت قیمت کالاهای اساسی در استان بیان کرد:  بخشی از مسایل و مشکلات این حوزه در سطح ملی مثل ورود کالا به کشور یا هزینه‌های تمام شده در کشور است.

افزایش سهمیه جوجه ریزی استان

وی افزود: در زمینه مرغ، مشکل کاهش جوجه ریزی در استان ایجاد شده بود، با مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی سهمیه بیشتری برای جوجه ریزی دریافت کردیم از سوی دیگر نیز با هماهنگی که با استان‌های مجاور انجام شد بنا شد مرغ کشتار روز وارد استان شود و در عین حال سهمیه مرغ منجمد نیز افزایش یابد،  در  مجموع با بهبود شرایطی که در کشور شاهدیم این مشکل در سطح استان ن تحت کنترل است.

وی با اشاره به بررسی کارشناسی مسئولیت‌های اجتماعی و وظایف شرکت‌ها و صنایع بزرگ در قبال استان توضیح داد: نشست هماهنگی تحت عنوان انجام مسئولیت‌های اجتماعی تشکیل دادیم تا در ابتدای کار مسئولیت‌های اجتماعی را دقیق تعریف کنیم و موضوعات مرتبط با آن را بررسی کنیم برای مثال این صنایع باید نیروی کار را از محلی که در آن مستقر هستند به استخدام دربیاورند

استاندار خوزستان  با تاکید  بر تمرکز وجوه و گردش مالی صنایع در استان ادامه داد: یکی دیگر از مباحث مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی تمرکز حساب‌های این شرکت‌های و صنایع در استان است چراکه دفاتر مرکزی این صنایع  در مرکز واقع شده اند لذا باید گردش وجوه آن‌ها در استان باشد تا سهم استان احصا شود و از این طریق پشتوانه‌ای برای توسعه استان داشته باشیم.

تشکیل صندوقی متمرکز برای دریافت عوارض صنایع

وی گفت:برای مباحث مربوط به عوارض و آلایندگی‌ها صندوق متمرکز ایجاد می شود که همه صنایع  با آن موافقت کرده‌اند تا وجوه مربوطه به حساب این صندوق واریز شوند، در چارچوب شورای برنامه ریزی استان صرف پروژه‌های محرومیت زدایی گردند و  به صورت هدفمند هزینه شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه آسیب دیده از زمین لرزه در اندیکا بیان کرد: یک روز پس از وقوع زمین لرزه بلافاصله در منطقه حضور یافتم، با انعکاس این موضوع  در سطح ملی توجهات سمت این منطقه سوق یافت و مسئولان مختلف از جمله  رییس جمهوری به صورت سرزده، معاون اول ریس جمهور، وزیر کشور، معاون اقتصادی رئیس جمهور در منطقه حضور یافتند.

استاندار خوزستان با اشاره به محرومیت‌های متعدد در اندیکا در حوزه‌های مختلف بیان کرد: این محرومیت‌ها به نحوی بود که بیش از آسیب‌های زلزله آزار دهنده بودند برخی راه‌ها به قدری صعب العبور بودند که حتی امکان استفاده از ماشین‌های کم دار و مخصوص در آن مناطق نبود.

بازدید های میدانی از اندیکا و شروع اقدامات محرومیت زدایی

وی با اشاره به چهار بازدید میدانی از اندیکا و برگزاری منظم قرارگاه پشتیبانی گفت: قرارگاه پشتیبانی در سه  نوبت با حضور مسئولان ملی و یک نوبت نیز در تهران  با حضور معاون اول رییس جمهور تشکیل شد، تعهدات همه دستگاه‌ها را در نشست با معاون اول احصا کردیم.

خلیلیان با اشاره به دیگر اقدامات مکمل پس از اسکان اضطراری افزود: با کمک بسیج سازندگی برای استقرار موقت و  احداث جایگاه دام اقدام شد البته بخشی از اعتبارات  استانداری را در اختیار آنها قرار دادند در عین حال بنیاد مسکن  پرونده‌ها را تشکیل داده و خسارت‌ها ارزیابی شده است.

وی با اشاره به بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی در اندیکا بیان کرد: پی‌کنی حدودا ۳۰۰ واحد مسکونی انجام شده است،  برخی واحدها به مرحله سقف رسیده‌اند، به یاری خداوند امیدواریم بتوانیم با سرعت بیشتر این کار را انجام دهیم، در هفته گذشته نیز  اعتباراتی که  تصویب شده بود از سوی دولت ابلاغ شد.

توجه ویژه مسئولان نظام به استان

وی تاکید کرد: به مردم خوزستان نوید می‌دهم که مسئولان نظام در بالاترین سطوح توجه‌شان به استان خوزستان است، در یک جمله می‌توان وضعیت خوزستان را اینگونه تعریف کرد که دچار “رشد بدون توسعه” شده است، این موضوع یک معضل در ادبیات توسعه به شمار می‌رود، در کشور برزیل هم که جزو اقتصادهای نوظهور است شاهد چنین‌ مساله‌ای هستیم لذا باید استان را از این وضعیت خارج کنیم و  توسعه متوازن، محرومیت زدایی و فقرزدایی را در دستور کار قرار بدهیم.

وی رشد همراه با توسعه را دستور کار مهم دولت سیزدهم دانست و گفت:  اعتبارات در  مسیر توسعه استان با نظارت هزینه خواهد شد تا شاهد آن چیزی که در گذشته بودیم نباشیم به عنوان مثال در دولت قبل پروژه‌ای سه بار اعتبار دریافت کرده اما همچنان به اتمام نرسیده است از این رو ما این مسایل را خاتمه خواهیم داد بر پیمانکاری ها نظارت خواهیم کرد، از ترک تشریفات مناقصه و مزایده که بسیاری مفسده آمیز است جلوگیری می‌کنیم.

مترو اهواز در انتظار رای دادگاه

وی با اشاره به وضعیت مترو اهواز گفت: مترو اهواز منتظر رای دادگاه است، پس از صدور رای مرحله بعدی را انجام می‌دهیم و  تمرکز ما  بر فاز  نخست مترو خواهد بود بخش قابل توجهی از این پروژه در دولت دهم انجام شده و بندع  در دولت دهم از همین پروژه بازدید کرده بودم.