عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – شاخص کیفیت هوای شهرهای اهواز و کارون ساعت ۹ صبح دوشنبه در وضعیت بسیار ناسالم و بیش از هفت برابر حد مجاز قرار گرفت. به گزارش ایرنا پیش بینی هواشناسی و سازمان محیط زیست مبنی بر افزایش آلایندگی هوا در شهرهای اهواز و کارون در صبح دوشنبه محقق شد و […]

عصر خوزستان:

آلایندگی هوای اهواز و کارون در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت

اهواز – ایرنا – شاخص کیفیت هوای شهرهای اهواز و کارون ساعت ۹ صبح دوشنبه در وضعیت بسیار ناسالم و بیش از هفت برابر حد مجاز قرار گرفت.

به گزارش ایرنا پیش بینی هواشناسی و سازمان محیط زیست مبنی بر افزایش آلایندگی هوا در شهرهای اهواز و کارون در صبح دوشنبه محقق شد و شاخص کیفیت هوا در این شهرستان ها در وضعیت بنفش قرار گرفت.

با خروج سامانه بارشی از استان خوزستان و استقرار هوای پایدار از ابتدای هفته جاری غلظت آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان روند افزایشی داشته است.

بر اساس اعلام روز دوشنبه مرکز کنترل و پایش محیط زیست، شاخص کیفیت هوای کلانشهر اهواز  و شهرستان کارون با افزایش غلظت آلودگی در ساعت ۹ صبح به عدد ۲۲۶ رسید.

همچنین شاخص کیفیت هوا در شهرستان های شادگان  با ثبت ۱۷۹، ماهشهر ۱۷۴، سوسنگرد ۱۶۳و  آبان ۱۶۰ برای امروز در وضعیت قرمز و ناسالم قرار دارد.

ایستگاه پایش هوا واقع در منازل ۲۰۰ دستگاه اهواز همچنین با ثبت عدد ۳۸۶ شاخص کیفیت هوای اهواز را در این منطقه خطرناک اعلام کرده است ضمن اینکه ایستگاه های پست برق شماره ۳، پادادشهر و استانداری اهواز نیز با ثبت اعدادی بالای ۱۵۰ در وضعیت قرمز و ناسالم برای تمام سنین ثبت شدند.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان روز یکشنبه  با پیش بینی افزایش آلایندگی در اهواز و کارون با صدور اطلاعیه ای ساعت آغاز کار اداره های شهرستان های اهواز و کارون به علت شرایط اضطراری آلودگی هوا در روز دوشنبه را با ۲ ساعت تاخیر در ساعت ۹:۳۰ اعلام کرده بود.

همچنین مقرر شد فعالیت آموزش حضوری در مقطع تحصیلی ابتدایی، پیش دبستانی و مهدکودک ها در کلیه واحدهای آموزشی دولتی و غیردولتی، مدارس استثنایی، مهدکودک ها و آموزشگاه های زبان علمی آزاد امروز در شهرهای اهواز و کارون تعطیل و به صورت غیر حضوری و برخط انجام شود ضمن اینکه امتحانات از قبل تعیین شده به قوت خود باقی است.

با پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان روند آلایندگی هوا در این استان در ساعت های آینده کاهشی خواهد شد.

در شرایط هوای پاک (۰ تا ۵۰) کیفیت هوا خوب است و پیامدی بهداشتی ندارد. در شرایط هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰) کیفیت هوا قابل قبول است؛ اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌ طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند.

در شرایط هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰) افراد گروه حساس از جمله افراد مبتلا به بیماریهای ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

در شرایط هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰) همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علایم تنفسی شوند همچنین افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند.

منبع: ایرنا