نمایشگاه دستاوردها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی کشور همزمان با ایام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بیانگر”حس غرور، اعتماد به جوانان، خودباوری و ما می توانیم” بود. هفته گذشته نمایشگاه دستاوردها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی کشور در تهران برگزار شد، نمایشگاهی که با استقبال بسیار خوب از سوی مسئولان کشوری مواجه شد. مسئولانی که آمدند […]


نمایشگاه دستاوردها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی کشور همزمان با ایام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بیانگر”حس غرور، اعتماد به جوانان، خودباوری و ما می توانیم” بود.

هفته گذشته نمایشگاه دستاوردها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی کشور در تهران برگزار شد، نمایشگاهی که با استقبال بسیار خوب از سوی مسئولان کشوری مواجه شد. مسئولانی که آمدند و توانمندی های جهاددانشگاهی را دیدند و این مجاهدت های خاموش را مورد تمجید قرار دادند. مجاهدت هایی که برخاسته از یک تفکر و باور انقلابی و دینی است.

این نمایشگاه، این مهم را یادآور شد که با تکیه بر جوانان و دانش و فناوری می توان بیش از پیش ثابت کرد که ایران کشوری مستقل و خودکفا است. جوانان توانمندی که می توانند همیشه طلایه داران نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.

در این نمایشگاه یکی از غرفه های مورد توجه همگان، غرفه “مته حفاری” جهاددانشگاهی خوزستان بود؛ غرفه ای که محصول آن حاصل، تفکر، مدیریت صحیح و تلاشی جهادی و شبانه روزی بوده است.

در ادامه نیز گفت و گوی ایسنا را با رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان می خوانید.

دستاوردهای جهاد دانشگاهی با باور انجام وظیفه در قبال مردم

دکتر سید علیرضا علوی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در فرهنگ سازمانی جهاد دانشگاهی بر اساس روحیه برگرفته از باورها و ارزش های نسل اول جهاد، با یک پدیده ای چون پرهیز افراد جهاددانشگاهی از ارائه دستاوردهای شان و همچنین عدم تمایل آن ها به بزرگنمایی یا انتشار دستاوردهای شان در حوزه های مختلف، مواجه هستیم که این نیز بیشتر به روحیه اعتقادی آن ها برمی گردد که نسل اول جهاد بر این  باور بود اگر کاری انجام می دهیم به دلیل ماهیت سازمانی بوده و جزو وظایف مان در قبال کشور، نظام و مردم است و کسی هم که وظیفه ای را انجام می دهد نیاز به تبلیغ آن ندارد. بر همین اساس نیز عموم مردم و حتی متخصصان از دستاوردهای جهاد آن طور که لازم است مطلع نیستند. در مجموع جهادی ها افرادی نیستند که تبلیغ کنند و بر همین اساس برگزاری نمایشگاه دستاوردها و  توانمندی های جهاددانشگاهی بعد از یک دهه، یک فرصت خوب و ایده آل بود تا همگان با آن چه در حوزه های مختلف فعالیت های جهاد دانشگاهی انجام شده است، آشنا شوند.

نمایشگاه جهاددانشگاهی مملو از نکات مثبت

وی با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه جهاددانشگاهی از بُعد درون سازمانی و برون سازمانی، گفت: از نظر بعد درون سازمانی، بر اساس گردهمایی هایی که جهاددانشگاهی به صورت ادواری در طول سال برگزار می کرد، تبادل نظر صورت می گرفت و تجارب به دست آمده نیز در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار می گرفتند و تبادل اطلاعات می شد و دانش موجود به اشتراک گذاشته می شد و سپس زمینه مشترک همکاری بین واحدی اتفاق می افتاد. اما از دی ماه ۹۸ به بعد، یعنی بعد از گردهمایی که در اهواز برگزار شد، به دلیل شرایط کرونایی دیگر شرایط برگزاری گردهمایی حضوری مهیا نشد و گردهمایی ها به صورت مجازی بود که طبیعتا در چنین گردهمایی هایی آن طور نمی شد تبادل اطلاعات صورت بگیرد ولی برگزاری نمایشگاه جهاددانشگاهی یکی از مهمترین دستاوردهای درون سازمانی بود که بعد از حدود دو سال باعث شد، همکاران بخش های مختلف جهاد دانشگاهی این فرصت را به دست آورند که تبادل اطلاعات و تجربیات صورت بگیرد و این نیز از نکات مثبت نمایشگاه بود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: در بخش دستاوردهای درون سازمانی علاوه بر این که فرصت تبادل نظر به صورت حضوری برای  افراد جهاد در بخش های مختلف فراهم شد، یکی دیگر از دستاوردها این بود که بخش های مختلف جهاد با دستاوردهای سایر حوزه ها آشنا شدند. مثلاً برخی افراد که در بخش های فناوری و پژوهش جهاد مشغول به فعالیت هستند، اطلاع نداشتند که در بخش هایی مثل حوزه آموزش و کارآفرینی یا اشتغال جهاددانشگاهی چه اتفاقاتی در حال رقم خوردن است و دستاوردها چیست. اما یکی از نکات خوب و  مثبت این نمایشگاه این بود که همکارانی که در یک بخش تخصصی در جهاد دانشگاهی در حال فعالیت هستند با دستاوردهای بخش های دیگر جهاد آشنا شدند. حتی همکارانی که در یک زیرنظام جهاد با هم همکاری می دارند، در همین نمایشگاه مشاهده شد که با دستاوردهای حوزه خود نیز آشنایی کامل را ندارند. همچنین به طور  مثال در حوزه آموزش عالی جهاد در بخش آموزشی فرصتی پیش آمد که بیشتر با هم و نیز دستاوردها آشنا شوند و خود ما در جهاددانشگاهی خوزستان توانستیم با یکی، دو مؤسسه آموزش عالی جهاد در همین نمایشگاه تبادل اطلاعات داشته باشیم و مسائلی را به اشتراک بگذاریم. یعنی علاوه بر این که همکاران با حوزه های بین بخشی آشنا شدند، همکاران درون حوزه ای نیز توانستند با هم ارتباط بگیرند و تبادل اطلاعات صورت بگیرد که واقعا جای این مورد نیز در جهاد دانشگاهی خالی بود و به نظر من این مهم نیز یکی دیگر از دستاوردهای این نمایشگاه به شمار می رود.

“امید، ما می توانیم و خودباوری”؛ از دستاوردهای مهم نمایشگاه

وی بیان کرد: در بخش دستاوردهای درون سازمانی، این نمایشگاه به نظر من یک ریکاوری روحی یا یک توان بخشی مجدد به اراده همکاران جهاد دانشگاهی بود که باعث ایجاد یک حس غرور در همکارانی شد که در نمایشگاه شرکت داشتند؛ به این دلیل که آشناشدن همکاران بخش های مختلف جهاد دانشگاهی و ارائه دستاوردها و توانایی ها در روزگاری که خیلی از واحدها با سختی های اقتصادی دست و  پنجه نرم می کنند، نشان داد که جهاددانشگاهی با وجود تمام سختی های اقتصادی که با آن مواجه است، همچنان هم جهادی و هم دانشگاهی است. حتی در مذاکراتی که با همکاران در این نمایشگاه داشتیم، نکته قابل توجه این بود که جهادی ها با حس غرور و یک انگیزه مضاعف نمایشگاه را ترک کردند و “روحیه امید، ما می توانیم و خودباوری” که در افراد مختلف بخش های جهاد دانشگاهی بود نیز تقویت و مضاعف شد و این یکی دیگر از دستاوردهای مهم نمایشگاه جهاددانگشگاهی بود.

نمایشگاه جهاددانشگاهی، مانوری برای تمرین انجام یک کار گروهی

علوی عنوان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای نمایشگاه که در طول برگزاری آن بسیار قابل توجه بود، این بود همکارانی که از واحدهای مختلف در این نمایشگاه حضور داشتند، فارغ از سلسله مراتب اداری تمام تلاش خود را داشتند تا میزبان خوبی باشند. همکاری که متخصص و دارای مدرک دکتری بود در جریان این برگزاری این نمایشگاه از انجام هر کاری با تواضع و فروتنی مثال زدنی جهادی در نمایشگاه، دریغ نمی کرد. به نظر من این نمایشگاه یک مانور بسیار خوب برای تمرین انجام یک کار گروهی بود.

تعجب همگان از تنوع و عمق فعالیت های جهاددانشگاهی

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای برون سازمانی نمایشگاه، گفت: یکی از این دستاوردها این است که حداقل آن بخش ازمهمان هایی که من با آن ها مواجه بودم تقریبا به صورت عمومی بیشتر آن ها یک وجه اشتراک در صحبت های شان بود؛ “ما نمی دانستیم که جهاد دانشگاهی این قدر فعالیت های متنوع دارد و این قدر توانسته به فعالیت های خود عمق بدهد و به دانش و مهارت های خوبی در حوزه های مختلف دست پیدا کند”. نکته دوم این است که  مخاطبان نمایشگاه این نگاه را از این نمایشگاه کسب کردند که می شود به جهاد دانشگاهی برای حل مشکلات دستگاه های شان تکیه کنند. به طور مثال وقتی افرادی از شرکت مترو تهران به غرفه جهاد دانشگاهی خوزستان افرادی مراجعه کردند و از مته حفاری بازدید داشتند، این سؤال برایشان پیش آمد که آیا شما می توانید در بحث دستگاه حفاری مترو با توجه به نیازی که در کشور برای استفاده از این ابزار وجود دارد به ما کمک کنید؟ حتی آن ها معتقد بودند که جهاددانشگاهی خوزستان قطعا می تواند به آن ها کمک کند و به نظرم این نمایشگاه تلنگری بود برای مسئولان بازدیدکننده که می توانند مشکلات سازمان  خود را با تکیه بر جهاد دانشگاهی برطرف کنند و این نیز نکته قابل توجهی بود.

باورِ “تکیه و اعتماد به جوانان” در جهاددانشگاهی

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین کسانی که از نمایشگاه بازدید داشتند در صحبت هایشان یک نکته بارز وجود داشت؛ آن هم “تکیه و اعتماد به جوانان” در این نمایشگاه. آن ها در صحبت هایی که داشتند یکی از رموز موفقیت جهاد را دادن فرصت به جوانان در حوزه های مختلف می دانستند و اذعان داشتند شاید به کمتر بخشی از کشور مراجعه کنند که این سطح از جوانان با این سطح از دانش وجود داشته باشد و معتقد بودند که جهاددانشگاهی توانسته است همچنان به روحیه جوان گرایی و اعتماد به جوانان را در سطوح مختلف توجه کند و بعضا عنوان می کردند که در بخش های دیگر کشور کمتر با چنین سازمان نسبتا جوانی مواجه هستند.

وی بیان کرد: “حس غرور، خودباوری و ما می توانیم”، موضوع مهمی بود که بازدیدکنندگان از نمایشگاه با خود از این نمایشگاه به بیرون بردند و حاکی از این بود که این نمایشگاه توانسته است یک حس غرور، خودباوری و خوداتکایی  در مخاطبان مختلف به وجود بیاورد.

ارائه محصولات ۹ گانه جهاددانشگاهی خوزستان در نمایشگاه تهران

وی با اشاره محصولات ۹ گانه ای که در نمایشگاه توسط سازمان جهاددانشگاهی خوزستان معرفی شدند، افزود: مته حفاری PDC، مته حفاری Rock Bits، فیلتر الکترواستاتیک، فیلترهای صنعتی ( کاترپیلار و …)، انتقال داده روی خطوط زیرزمینی فولادی، پایش پارامترهای محیطی، مواد ضدخوردگی محلول در آب، ایزوتون و ژل سونوگرافی، در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند. همچنین در بخش آموزش عالی جهاد دانشگاهی، مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی استان خوزستان خودش را معرفی کرد و فیلم هایی در نمایشگاه به نمایش گذاشتیم. در بحث انتشارات جهاد دانشگاهی نیز آخرین کتبی که در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان منتشر شده بود، به نمایش گذاشته شد. در معاونت آموزش و کارآفرینی نیز دستاوردهای طرح های ملی در جهاد دانشگاهی در بحث طرح “سربازمهارت”، “توانمندسازی زنان سرپرست خانوار” و “طرح ملی توسعه ی مشاغل خانگی”، جهاد دانشگاهی خوزستان به عنوان یکی از سازمان های فعال، نمونه ای از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.

تلاش هایی که دیده شد

علوی با اشاره به بازدید یکی از بخش های وزارت نفت از غرفه جهاددانشگاهی خوزستان، گفت: اکنون در مرحله تدوین یک قرارداد مهم با یکی از بخش های مهم وزارت نفت هستیم که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی می شود. همچنین مته حفاری مورد استقبال خاصِ بازدیدکنندگان قرار گرفت و با حضور ما در این نمایشگاه همه متوجه شدند که نقش مته های حفاری در این نمایشگاه یک نقش برجسته بود. چند نکته در خصوص این که مته مورد اقبال عموم قرار گرفت وجود داشت؛ یکی بحث دانش و تکنیک در ساخت مته بود که برای همگان قابل توجه بود که جهاد دانشگاهی خوزستان توانسته است از مرحله طراحی این مته ها تا تولید انبوه را طی کند. برای همگان این سوال هم وجود داشت که ما چگونه توانسته ایم به این موفقیت دست پیدا کنیم؟ که باید بگویم حدود ۱۱ سال است سازمان جهاد دانشگاهی به موضوع مته توجه داشته است و در ۱۱ سال گذشته چهار بار شاهد تغییر مدیریت در جهاد دانشگاهی خوزستان بودیم اما در این چهار تغییر مدیریتی، پروژه مته حفاری هیچ زمانی از اولویت جهاد دانشگاهی خوزستان خارج نشد و هر رئیسی که آمد تلاش کرد زحمات مدیران قبلی را تکمیل کند و موفقیت سازمان در این موضوع بود که دچار سیاسی کاری و نگاه غیرفنی و غیرکارشناسی در پروژه مته نشدند.

وی ادامه داد: نکته دوم، تمرکز تیم فنی مته روی یک موضوع خاص بود. یعنی همکاران ما در گروه مکانیک پژوهشکده تکنولوزژی تولید، تمرکز اصلی شان در این بیش از یک دهه روی مته های حفاری بود و نتیجه یک کار تیمی و اعتماد به جوانان متخصص و بومی استان نیز باعث شد که همگان به مته افتخار کنند و مته حفاری به معنای واقعی کلمه محصول مشترک صنعت و دانشگاه باشد که می توانیم به عنوان یک سمبل در کشور به آن اشاره کنیم.

تولید “مته حفاری”، حاصل یک کار جهادی

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان عنوان کرد: تیم فنی جهاد دانشگاهی خوزستان با اعتقاد و روحیه تیمی و باور مذهبی و به عنوان یک تکلیف برای برداشتن یک بار مهم از روی دوش  صنعت نفت و با بی واسطه گری به بیگانگان به این پروژه پرداخته است و خوشبختانه لطف خدا شامل حال مان شد تا در خیلی از روزهای سخت، درهای رحمت الهی بر روی پروژه باز شود و تاکنون نیز توانسته ایم این پروژه را ادامه دهیم و به نتیجه برسانیم که مورد توجه و تشویق مدیران بخش های مختلف هم قرار گرفت. به هر حال مته به عنوان یک کار جهادی یعنی هم جهاد علمی و هم علم جهادی، تبدیل به محصولی به نام مته های حفاری شد.

وی در پایان نیز بیان کرد: در پروژه مته، هماهنگی ستاد مرکزی جهاد دانشگاهی با استان خوزستان و حضور مستمر و نظارت دکتر طیبی و همراهی های دکتر پورعابدی معاونت پژوهش فناوری جهاددانشگاهی، نقش کلیدی در این پروژه داشت و زمانی که با مشکل نقدینگی مواجه می شدیم نیز حمایت مالی خوبی از سوی دفتر مرکزی جها دانشگاهی صورت گرفت که تمام این ها جای تشکر دارد.

انتهای پیام