استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امروزه این یک موضوع اثبات‌شده است کشورهایی می‌توانند در تمامی سطوح علمی و صنعتی پیشرفت کنند که در زمینه علوم پایه پیشتاز باشند و به علوم پایه به عنوان پیشران دیگر رشته‌ها توجه کنند. دکتر منصور فربد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت علوم پایه […]


استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امروزه این یک موضوع اثبات‌شده است کشورهایی می‌توانند در تمامی سطوح علمی و صنعتی پیشرفت کنند که در زمینه علوم پایه پیشتاز باشند و به علوم پایه به عنوان پیشران دیگر رشته‌ها توجه کنند.

دکتر منصور فربد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت علوم پایه در توسعه کشور، اظهار کرد: رشته‌های پایه شامل رشته‌های شیمی، فیزیک، ریاضی و آمار، زیست‌شناسی و علوم زمین هستند؛ موضوع این رشته‌ها اصول بنیادین علوم است و هدف آن‌ها گسترش مرزهای علم و صنعت و کشف یافته‌های جدید است.
وی ادامه داد: در واقع اساس نظریِ بسیاری از دیگر رشته‌های دانشگاهی، برگرفته از علوم پایه است و طبیعتا تولید و توسعه علم مرهون وجود این رشته‌ها است و کشورهای توسعه‌یافته، افراد نخبه علمی را در این رشته‌ها به کار می‌گیرند؛ کشورهای توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در علوم پایه می‌کنند.
نبود بازار کار مناسب باعث انزوای علوم پایه شده است
استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وضعیت علوم پایه در ایران، گفت: در کشور ما به دلیل عدم توسعه مراکز علمی و نبود بازار کار مناسب برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، دانشجویان برجسته علمی به دیگر رشته‌ها مانند فنی مهندسی و پزشکی تمایل پیدا می‌کنند و این مساله موجب انزوای این علوم می‌شود.
انزوای علوم پایه در نگاه سنتی و ارجحیت دادن پزشک و مهندسی
فربد با بیان اینکه از علل کم‌توجهی به علوم پایه در کشور می‌توان به نگاه سنتی حاکم اشاره کرد که در این نگاه مهندس بودن و پزشک بودن بر هر رشته دانشگاهی ارجح است، افزود: البته نظام آموزش عالی نیز برنامه‌های جدی برای گسترش این علوم و یا تشویق افراد نخبه علمی به منظور گرایش به این رشته‌ها نداشته است.
وی بیان کرد: از دلایل دیگر بی‌توجهی به علوم پایه، نبود آشنایی صحیح با این رشته‌ها و دشوار بودن دروس مربوط به آن‌ها است.
کشورهای پیشتاز در علوم پایه، پیشرفت می‌کنند
استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: امروزه این یک موضوع اثبات‌شده است کشورهایی می‌توانند در تمامی سطوح علمی و صنعتی پیشرفت کنند که در زمینه علوم پایه پیشتاز باشند و به علوم پایه به عنوان پیشران دیگر رشته‌ها توجه کنند.
وی با اشاره به راهکارهایی برای توجه به علوم پایه در کشور گفت: به هر حال برای رشد علوم پایه و ایجاد نهضت تولید علم راهکارهایی پیشنهاد شده است که بعضی از آنها عبارتند ا: قرار دادن این رشته‌ها در جایگاه واقعی خود در نظام آموزشی، ایجاد بازار کار برای فارغ‌التحصیلان علوم پایه، اصلاحات جدی در شیوه‌ها و روش‌های تدریس و تکنیک‌های آموزشی و ترکیب و برنامه‌ریزی واحدهای درسی مفید و جذاب.
فربد افزود: آشنایی دانش‌آموزان دبیرستانی با پژوهش‌های میدانی و جاذبه‌های این رشته‌ها از طریق ایجاد پارک‌های علم و فناوری، برپایی نمایشگاه‌های علمی و یا ایجاد روز علم در دانشگاه‌ها و دعوت از دانش‌آموزان، ایجاد رقابت علمی در حوزه‌های نوآوری، خلاقیت و ابتکار در قالب مسابقات علمی با جوایز عالی به منظور تشویق جوانان و تغییر رویکرد آنان به سمت علوم پایه  از دیگر پیشنهادها در این خصوص است.
انتهای پیام