رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: بسیاری از مسائل کنونی ناشی از نبود نگاه همه‌جانبه و سیستمی است در حالی که صرفا از طریق پژوهش و تحقیق می‌توانیم ابعاد مختلف جامعه را ببینیم و بعد برای آن چاره‌اندیشی کنیم. مهرداد نیکو در اختتامیه هفته پژوهش استان خوزستان که امروز (۱۴ دی‌ماه) برگزار شد، اظهار […]


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: بسیاری از مسائل کنونی ناشی از نبود نگاه همه‌جانبه و سیستمی است در حالی که صرفا از طریق پژوهش و تحقیق می‌توانیم ابعاد مختلف جامعه را ببینیم و بعد برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

مهرداد نیکو در اختتامیه هفته پژوهش استان خوزستان که امروز (۱۴ دی‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: بخشی از اهمیت هفته پژوهش به دلیل انجام حرکت نهادین یادآوری نیاز به توجه به پژوهش است.
به گزارش ایسنا، وی گفت: شاید بسیاری از معضلات کنونی کشور برگرفته از عدم توجه به پژوهش باشد در حالی که کارها نباید بدون تحقیق و پژوهش انجام شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: با گذشت زمان، موضوعات در حال پیچیده شدن هستند و دیگر هیچ موضوعی صرفا یک بعد ندارد. هر موضوع ابعاد همه‌جانبه دارد و به نگاه همه‌جانبه و سیستمی نیاز دارد.
نیکو ادامه داد: اگر هر مدیری بخواهد به فراخور نگاه خود چاره‌اندیشی و سیاست‌گذاری کند، طبیعتا ممکن است یکی از وجوه بهبود یابد و وجوه دیگر مورد آسیب قرار بگیرند.
وی بیان کرد: بسیاری از مسائل کنونی ناشی از نبود نگاه همه‌جانبه و سیستمی است در حالی که صرفا از طریق پژوهش و تحقیق می‌توانیم ابعاد مختلف جامعه را ببینیم و بعد برای آن چاره‌اندیشی کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در سال‌های اخیر توجه خوبی به بحث پژوهش شده است. طبیعتا اکنون فرصت نگاه به اقدامات گذشته و توجه به اقدامات در آینده است و باید در این هفته این موضوع مد نظر قرار بگیرد.
وی افزود: خوزستان یکی از کانون‌های اصلی جمعیت و فعالیت در کشور است. ۶ درصد جمعیت کشور در خوزستان است و ۱۵ درصد اقتصاد کشور در این استان جا دارد. این دو مقوله گویای اهمیت استان خوزستان هستند و متناسب با این اهمیت، خوزستان مسائل و ظرفیت‌هایی دارد.
نیکو بیان کرد: نمی‌توانیم بدون کارهای تحقیقاتی و پژوهشی از ظرفیت‌ها استفاده کنیم یا بر مسائل فائق شویم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: استان خوزستان ۳۱۳ کیلومتر مرز دریایی دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود. هر چند کارهای جسته گریخته‌ای انجام شده اما برای استفاده از این ظرفیت به نحو احسن، به تحقیق همه‌جانبه نیاز است.
وی بیان کرد: کارگروه پژوهش و فناوری نهادی است که قرار است این ظرفیت‌ها را در کنار هم قرار دهد و مسائل را خوب شناسایی کند تا ظرفیت پژوهشی و دانشگاهی را به هم وصل کند. سالانه در هفته پژوهش باید کارهای انجام‌شده در این زمینه گزارش شود.
نیکو افزود: در صورت تبدیل معضل به مساله، در ارائه راه حل و سیاست‌گذاری در این زمینه موفق می‌شویم.  
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: چگونگی شناسایی فناوری، معرفی محصول تولیدشده به شرکت‌ها و مشخص شدن استانداردها نیز اهمیت بسیاری دارد. برای استفاده از توان سایر فناوران و دانشگاه‌ها باید این افراد را به هم متصل کنیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه فناوری شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در زمان مواجهه با مسائل به تدریج باید یاد بگیریم دنبال راه حل فی‌البداهه نباشیم؛ عمده مشکلات کشور از این راه حل‌ها است.
نیکو با اشاره به اینکه تغییر فرهنگ سازمانی برای نهادینه شدن پژوهش لازم است، افزود: زمانی که با یک مساله مواجه می‌شویم به دلیل نداشتن فرصت برای فکر کردن، تصمیم‌گیری می‌شود و این کار موجب ایجاد مشکلات و تبعات آن گریبانگیر کشور و استان می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: اگر به نهادینه شدن پژوهش در سازمان‌ها توجه شود بسیار تاثیرگذار است.  
نیکو با بیان اینکه به فراتحلیل موضوعات نیاز است، افزود: در صورتی که در مورد یک موضوع تحقیقات زیادی انجام شده است، باید این تحقیقات در کنار هم بررسی و به یک مساله معطوف شوند؛ در این زمینه کاستی زیادی وجود دارد که باید این خلاء نیز رفع شود.
وی افزود: باید از هم‌اکنون در مورد این موضوعات برنامه‌ریزی شود تا علاوه بر برگزاری هفته پژوهش، این کارها انجام شوند.
انتهای پیام