عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر ظرفیت، متقاضی و استانداردهای علمی وجود داشته باشد، وزارت علوم از هرگونه پیشنهادی برای توسعه سرانه آموزشی و رشته در سطح دانشگاه های خوزستان حمایت خواهد کرد. به گزارش ایرنا مرتضی فرخی روز جمعه در نشست با […]

عصر خوزستان:

ظرفیت‌سنجی و استانداردهای علمی لازمه توسعه سرانه آموزشی است

اهواز – ایرنا – معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر ظرفیت، متقاضی و استانداردهای علمی وجود داشته باشد، وزارت علوم از هرگونه پیشنهادی برای توسعه سرانه آموزشی و رشته در سطح دانشگاه های خوزستان حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا مرتضی فرخی روز جمعه در نشست با مسئولان دانشگاه های آزاد و پیام‌نور مسجد سلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مسجدسلیمان اظهار داشت: وزارت علوم در دولت جدید نگاه متفاوتی نسبت به دوره های قبل دارد؛ در رویکرد جدید دولت انقلابی، دغدغه اصلی رفع مسایل و مشکلات دانشگاه و جامعه است.

وی افزود: برای تحقق اهداف مورد نظر دولت در حوزه آموزش عالی نیاز است ماموریت های جدیدی تعریف شود؛ در گام اول برای عملیاتی کردن برنامه ها، سامانه ای تحت عنوان “نظام ایده‌ها و نیازها” (نان) جهت رفع نیازهای متقابل دانشگاه، جامعه و صنعت طراحی و راه اندازی کرده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دغدغه ارتقای کیفیت سطح آموزش و همچنین برقراری ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت و جامعه نیز در نشست با استاندار خوزستان نیز مورد بحث واقع شد که این دغدغه نویدبخش آینده ای خوب در حوزه آموزش عالی خوزستان است.

وی افزود: در حوزه شهرستان ها ازجمله شهرستان‌های خوزستان، زمانی برای شکستن سد کنکور، مطالبه برای افزایش رشته و توسعه عمرانی دانشگاه ها بر اساس نیاز بالا بود اما اکنون حدود ۷۰۰ هزار صندلی خالی وجود دارد.

فرخی گفت: روسای دانشگاه ها باید به دقت بررسی کنند که با توجه به ظرفیت منطقه تا چه اندازه امکان افزایش رشته ها وجود دارد و در پنج سال آینده چه تعداد دانش آموز قصد ورود به دانشگاه ها را دارند.

وی افزود: باید برای توسعه ابتدا سرانه آموزشی را در نظر بگیریم؛ نمی گوییم استانداردها مانند دانشگاه‌های بزرگ گشور باشد اما نباید کیفیت هم فدای کمیت شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید ظرفیت‌سنجی و طرح آمایش به دقت صورت گیرد و از تجمیع واحدها هراس نداشته باشیم.  

وی افزود: اگر واحدهای پیام‌نور حوالی مسجد سلیمان همگی در این شهر تجمیع شوند بی شک فضای بهتری برای رونق رشته ها و خدمات رسانی به دانشجویان و اساتید فراهم می شود.

وی یادآور شد: ظرفیت کشاورزی در استان خوزستان بالا اما متقاضی این رشته پایین است؛ برای افزایش سرانه آموزشی و رشته باید شرایط مناطق به خوبی بررسی شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکلات دانشگاه‌های پیام‌نور اندیکا و لالی باید مورد بررسی قرار گیرند و اگر درمواردی ضرورت تجمیع بود، نیاز است که از ابزارهای تشویقی برای جابجایی اعضای هیات علمی و کارمندان استفاده شود.  

وی سیاست همیشگی وزارت علوم را نگاه مثبت به آموزش های مهارتی دانست و افزود: مسئولان خوزستان در مناطق روستایی و عشایری رشته های جذاب مهارتی را بررسی کنند تا پس از ارئه پیشنهاد، ما نیز بررسی می‌کنیم.

فرخی با اشاره به وجود ظرفیت خوب در منطقه در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت بیان کرد: پیشنهادات عملیاتی که منجر به ارتقای کیفیت شود به وزارت ارایه شود.

وی افزود: در سطح وزارت علوم نیز در راستای تقویت ارتباط جامعه، صنعت و دانشگاه اقدامات خوبی صورت گرفته و از ظرفیت جوانان برای ارتقای کیفیت آموزشی نیز به خوبی استفاده شده است.

نشست بررسی مسائل و مشکلات دانشگاه های آزاد و پیام‌نور شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا با حضور مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در دانشگاه آزاد شهرستان مسجد سلیمان برگزار شد.

منبع: ایرنا