تبدیل تهدیدهای زیست محیطی به فـرصت با بهره گیری از علم زیست فناوری / رفع معضل ریزگرد و آلودگی نفتی با بیوتـکنولوژی
تبدیل تهدیدهای زیست محیطی به فـرصت با بهره گیری از علم زیست فناوری / رفع معضل ریزگرد و آلودگی نفتی با بیوتـکنولوژی

عصرخوزستان: دکتر غلامرضا صالحی در حاشیه برگزاری نشست زیست فناوری در خوزستان اظهار کرد: زیست فناوری بیوتکنولوژی در رفع معضلاتی مثل ریزگردها، شن های روان، آلودگی های نفتی، فاضلاب و پساب های شهری و صنعتی کاربرد دارد. به گزارش پایگاه خبری عصـر خوزستان، دکتر غلامرضا صالحی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج در حاشیه […]

عصرخوزستان: دکتر غلامرضا صالحی در حاشیه برگزاری نشست زیست فناوری در خوزستان اظهار کرد: زیست فناوری بیوتکنولوژی در رفع معضلاتی مثل ریزگردها، شن های روان، آلودگی های نفتی، فاضلاب و پساب های شهری و صنعتی کاربرد دارد.

به گزارش پایگاه خبری عصـر خوزستان، دکتر غلامرضا صالحی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج در حاشیه برگزاری نشست “بررسی توانمندی ها و ظرفیت های بیوتکنولوژی استان خوزستان” که روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه ۹۸ در سالن شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با تشکر از برگزار کنندگان این نشست گفت: نشست زیست فناوری در خوزستان از معدود نشست هایی بود که در آن به صورت واقعی معضلات و چالش های محیط زیستی استان مطرح شد و راهکارهایی که زیست فناوری یا بیوتکنولوژی محیط زیست برای رفع این چالش دارد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه “اشتغال زایی و تبدیل تهدید به فرصــت” از کاربردهای علم زیست فناوری است، افزود: زیست فناوری بیوتکنولوژی در رفع معضلاتی مثل ریزگردها، شن های روان، آلودگی های نفتی، فاضلاب و پساب های شهری و صنعتی، پسماندهای شهری و کشاورزی و آلودگی هوا و خاک راهکارهای خیلی خوبی دارد که همه این راهکارها محیط زیست دوستانه هستند.

دکتر صالحی اضافه کرد: در این نشست پتانسیل های بیوتکنولوژی محیط زیست در استان به شکل کمی ارائه شد و این مسئله که چقدر استفاده از علم می تواند به صورت کمی به اقتصاد استان کمک کنند، مطرح شد. امیدواریم که از نتایج این علم در آینده برای رفع معضلات محیط زیست خوزستان، اشتغال زایی و تولید ثروت در این استان بهره گرفته شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کرج گفت: در حال حاضر در دنیا برای رفع چالش ها و تولید محصولات زیست فناوری ما دنبال راهکارهای مبتنی بر توسعه پایدار هستیم که یکی از راهکارها ایجاد پالایشگاه زیستی است که در آن از یک پساب همزمان فرآورده های زیستی متعددی مثل کودهای آلی، سوخت های زیستی، انواع کودهای مایع و … تولید می شود و می توانیم از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کنیم.

دکتر صالحی تصریح کرد: اگر یک کار علمی جامع بین ستاد زیست فناوری، دانشگاه شهید چمران، شرکت توسعه نیشکر و پژوهشگاه های تحقیقاتی متعدد در کشور صورت بگیرد می توان این طرح را به عنوان پایلوت شروع کرد. شرکت خمیر مایه و الکل راضی ظرفیت خیلی خوبی برای اجرای این طرح است و شرکت های خصوصی و استارتاپ ها می توانند این فعالیت ها را ببینند و در آینده از پسماند، محصولات دانش بنیان تولید کنند.