عصرخوزستان: شهردار اهواز در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که  به ریاست غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان برگزار شد، گفت: ما در شهرداری اهواز می دانستیم که برای بارش ۶۰ میلیمتری که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود در شهر اهواز با بحران جدی رو به رو می شویم اما […]

 

 

عصرخوزستان: شهردار اهواز در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که  به ریاست غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان برگزار شد، گفت: ما در شهرداری اهواز می دانستیم که برای بارش ۶۰ میلیمتری که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود در شهر اهواز با بحران جدی رو به رو می شویم اما میزان بارش طی روز گذشته به حدود ۹۰ میلیمتر و بیش از حد انتظار رسید.

 

به گزارش عصرخوزستان،  وی با بیان اینکه در حال حاضر پمپاژی که برای دفع آب های سطحی صورت می گیرد به هیچ وجه پاسخگو نیست، گفت: هم اکنون در یکی از ایستگاه های پمپاژ پمپ های ۱۲ اینچ و سه پمپ ورتیکال کار می کند و اگر به این صورت ادامه پیدا کند حدود ۵ روز طول می کشد تا آب تخلیه شود. در جلسه ای که یک روز قبل از بارش در همین سالن برگزار شد من درخواست کردم تمام ظرفیت های موجود را برای مقابله با این بحران به کار بگیریم که در جلسه عنوان شد که همه چیز آماده است و هیچ مشکلی وجود ندارد!

 

شهردار اهواز گفت: چیزی که به شهرداری مربوط می شود و بضاعت ما هست این است که تقریبا همه امکانات شهرداری را برای برطرف کردن مشکل به کار گرفته ایم. در حال حاضر در منطقه کیان شهر وضعیت بحرانی است و در برخی جاه ها نیز گفتیم اگر با  شکافتن جاده مشکل حل می شود این کار را به سرعت برای تخلیه آب انجام می دهیم.

 

شاعری افزود: در حال حاضر ایجاد یک خط لوله موقت در بلوار اکباتان برای تخلیه مستقیم آب که حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد نیز در دست اجرا داریم تا فعلا آب های سطحی تخلیه شود.

 

حاجی زاده در پاسخ به شاعری گفت: در جلسه ای که قبل از این بحران برگزار شد باید نقاط آسیب پذیر را شناسایی می کردید. قبلا هم این مسئله را گفتیم و شما گفتید که این نقاط مشخص است. شهرداری و اداره آب و فاضلاب باید نقاط آسیب پذیر در شهرستان اهواز را لوله بندی می کرد. ما همه این ها را می دانیم. نباید مسائل را به همدیگر پاس کاری کنید. بالاخره متولی آبهای سطحی کیست؟ شهرداری یا آب و فاضلاب؟ این دو دستگاه باید جواب دهند بقیه هم باید پشتیبانی کنند. اگر فکر می کنید متولی استانداری است بگویید! ما الان در میدان هستیم اما بعضی از شهرداران مناطق در میدان نبودند! بروید از دوستانی که با آنها تماس گرفتند بپرسید.

 

شاعری گفت: ما این مسئله ای که شما گفتید را پایش می کنیم. ما در بارش های قبل این اتفاق را تجربه کردیم. در بارش قبل که ۶۰ میلیمتر بود تمام مدیران و معاونین ما در میدان بودند و خود من و استاندار هم تا ۴ صبح بودیم. البته صبح مدیران نیاز به ساعت استراحت داشتند برای همین در این بارش تقسیم بندی و برنامه ریزی صورت گرفت و در بعضی مناطق شهردار آن منطقه تا صبح در میدان بود و در برخی مناطق مدیر خدمات شهرداری منطقه تا صبح فعالیت کرد.

 

وی گفت: ما نقاط بحرانی شهر را مشخص کردیم و مناطقی که در آنها پمپاژ کم صورت می گیرد نیز مشخص شده اند و یا برخی جاه ها مثل کیان شهر که قرار بود آبفا به ما لوله بدهد تا ما خودمان لوله گذاری را انجام دهیم. خب تا به حال انجام نشده است. البته برای برخی مناطق نیز انجام شده است.

 

شهردار اهواز گفت: بارش ۹۰ میلیمتر در سه ساعت که تمام زیر گذرها را به زیر آب ببرد تا به حال اتفاق نیفتاده است. به هر صورت زیر ساخت ها دارای مشکل است و هم اکنون هم موردی وجود ندارد که برنامه ریزی شده باشد و ما انجام نداده باشیم. یعنی کارهایی که باید پیش بینی می شد انجام داده بودیم. لایروبی هم حتی بیشتر از بودجه ای که در اختیار داشتیم انجام دادیم. در حال حاضر در بعضی زیر گذر ها  مثل زیر گذر کیان آباد، دغاغله و شریعتی  نیاز به ماشین آلات حفاری داریم تا آب را از منطقه خارج کنیم.