گــریزی به فضای انتخاباتی در شوشتر و گتوند / آیا ورژن جدید سادات ابراهیمی موفق به کسب آرای مردمی می شود؟ / از انتقاد به عملکرد سهراب گیلانی تا سناریو بازگشت به عقب با انتخاب سادات ابراهیمی/  بنی عگبه چهره ای که شاید رقیب جدی دو کاندیدای شاخص شود/ سهراب گیلانی، سادات ابراهیمی یا بنی عگبه کدام انتخاب مردم است؟
گــریزی به فضای انتخاباتی در شوشتر و گتوند / آیا ورژن جدید سادات ابراهیمی موفق به کسب آرای مردمی می شود؟ / از انتقاد به عملکرد سهراب گیلانی تا سناریو بازگشت به عقب با انتخاب سادات ابراهیمی/  بنی عگبه چهره ای که شاید رقیب جدی دو کاندیدای شاخص شود/ سهراب گیلانی، سادات ابراهیمی یا بنی عگبه کدام انتخاب مردم است؟

عصرخوزستان: حوزه انتـخاباتی شوشتر و گتوند یکی از حوزه‌های استان خوزستان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است و این حوزه به مرکزیت شوشتر یک نماینده در بهارستان دارد. سیدجواد شرافت نماینده دور اول مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی بود و پس از آن سید محمدکاظم امام‌موسوی به مدت دو دوره، ذبیح‌الله کریمی […]

عصرخوزستان: حوزه انتـخاباتی شوشتر و گتوند یکی از حوزه‌های استان خوزستان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است و این حوزه به مرکزیت شوشتر یک نماینده در بهارستان دارد. سیدجواد شرافت نماینده دور اول مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی بود و پس از آن سید محمدکاظم امام‌موسوی به مدت دو دوره، ذبیح‌الله کریمی یک دوره، محمدعلی شیخ سه دوره و سید محمد سادات‌ابراهیمی دو دوره نمایندگی این حوزه انتخابیه را در مجلس شورای اسلامی بر عهده داشتند که این جایگاه در حال حاضر در اختیار سهراب گیلانی قرار دارد.

به گزارش عصرخوزستان، به گفته حسین پنبه دانه پور فرماندار شوشتر،  ۲۹ نفر برای رقابت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌ انتخابیه شوشتر و گتوند ثبت نام کرده اند که از شاخص ترین آنها می توان به سهراب گیلانی نماینده فعلی این حوزه انتخابیه، سادات ابراهیمی نماینده دوره هشتم و نهم مجلس و علی بنی عگبه رئیس حفاظت محیط زیست اهواز  اشاره کرد.

سید محمد سادات ابراهیمی اولین کسی بود که راس ساعت ۸:۴۵ و در اولین ساعات ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد وزارت کشور شد و برای حضور در این رقابت ها ثبت نام کرد. او در حاشیه حضور در وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دوره هشتم مجلس در فراکسیون رهروان ولایت و در دوره نهم در فراکسیون اصولگرایان بوده ام اما این دوره به صورت مستقل در انتخابات حضور پیدا می کنم.

سردار سهراب گیلانی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی در حالی  با عنوان سرلیست جناح اصولگرایان در شوشتر و گتوند به بهارستان گــام نهاد که موفق شد دیگر کاندیداهای اصولگرای شهرستان شوشتر و گتوند مانند عباس نوری، بُوَرد و سرهنگ اسحاق عسگری را در رقابت برای سرلیستی کنــار بزند و به عنوان لیــدر در لیست ائتلاف اصول گرایان قرار بگیرد.

علی بنی عگبه نیز که دارای مدرک کارشناسی ارشد محیط زیست است در روز سوم ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم با حضور در فرمانداری شوشتر پروسه ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی را طی کرد و رسما کاندیدای انتخابات مجلس شد.

پس از آنکه سادات ابراهیمی با ۸ سال نمایندگی، صندلی بهارستان را در دوره دهم مجلس به سهراب گیلانی واگذار کرد، همگان فکر می کردند گیلانی می تواند وضعیت مردم شهرستانهای شوشتر و گتوند را نسبت به گذشته بهبود بخشد. اما اکنون بعد از گذشت حدود ۴ سال از دوران مجلس دهم، نقدها بر عملکرد گیلانی در حوزه شوشتر و گتوند بالا گرفته است و مردم کسی را می خواهند که تفکرات دایره اطرافیان گسترده تر و وسیع تر از اصول گرایــی باشد.

سهراب گیلانی در مدت چهار ساله نمایندگی خود سعی کرد رابطه خوبی با کارگزاران دولت در استان مانند عبدالحسن مقتدایی و غلامرضا شریعتی داشته باشد و بنا را بر آن گذاشت که بتواند در سایه تعامل و تفاهم با دولت تدبیر و امید امتیازاتی قابل توجه برای حوزه انتخابیه خود کسب کند اما این سیاست برای برون رفت از مشکلات به صورتی که مردم انتظار داشتند اجرایی نشد و هم اکنون مردم شوشتر و گتوند منتقد جدی عملکرد او به عنوان نماینده این شهرستان ها هستند. از نظر منتقدان، گیلانی نتوانست در چینش نیروهای کارآمد موفق عمل کند این عدم موفقیت باعث شد که فاصله بین او و کسانی که باعث شدند گیلانی به مجلس راه پیدا کند زیاد شود.

سهراب گیلانی در تقسیم قدرت بین اقوام و سیاسیون بانفوذ حوزه خود با اشتباهاتی رو به رو شد که پیش بینی می شود این خطاها بر رای آوری مجدد او در انتخابات مجلس یازدهم تاثیر گذار باشد.

گیلانی سعی کرد مشکلات شهری و منطقه ای خود را به شیوه ای اصلاح کند تا مردم را راضی نگه دارد هر چند عده ای نظر دارند او در هسته مرکزی شهر شوشتر خوب و کیفی و عمل کرد ولی در حوزه شهری گتوند و کشت و صنعت کارون نتوانست مردم را راضی نگه دارد. در عین حال از مدیریت نخبگان نیز نتوانست در مدیریت شهری بهره ببرد و به جای آن میــدان عمل را در اختیار افرادی از دیگر حوزه های انتخابیه مثل مسجد سلیمان قرار داد.

مردم گتوند گلایه مندی خود را زمانی را از گیلانی ابراز کردند که نخبگان این شهرستان و کسانیکه حامی بی چون چرای اوبودند را نتوانست به جایگاه واقعی برساند و به گونه ای با کنار زدن جامعه فکری این شهرستان، محلی برای عرض اندام نیروهایی از شهرستان های مجاور را فراهم کرد.

سادات ابراهیمی یکی از رقبای سهراب گیلانی در انتخابات مجلس یازدهم است. او بعد از آنکه از کسب آرای مردمی برای حضور در مجلس دهم بازماند، بلافاصله فعالیت برای شرکت در رقابت های انتخاباتی مجلس یازدهم را با دیدارهایی که با کارگزاران کلان نظام و استان انجام داد، آغاز کرد و سعی کرد که مشکلات گذشته و سیاست های ماقبل خود را اصلاح کند. سادات ابراهیمی در عین حال با بهره گیری از فرصت های بر زمین مانده، خود را به مردم جا مانده از سیاست های گیلانی نزدیک کرد تا “ورژن تــازه ای” از  یک  سادات ابراهیمی جدید که توانایی رفع مشکلات را بیش از گذشته دارد، در پیش دیدگان مردم شوشتر و گتوند به نمایش بگذارد.

برخی منتقدان می گویند که انتخاب سادات ابراهیمی بازگشت به عقب است و بازگشت به عقب برای مردم شوشتر و گتوند یک سیاست نافرجام به شمار می آید چرا که افکار عمومی بر این باورند شخصی که در گذشته ۸ سال امتحان خود را پس داده است دیگر نمی تواند مجددا بر جایگاه نمایندگی مردم بنشیند.

از جمله مشکلاتی که سادات ابراهیمی در شهرستان گتوند و خصوصا در صالح شهر به عنوان حومه این شهرستان با آن روبرو است، رقابت با عباس نوری از طیف اصولگراست که در دوره گذشته آرای قابل توجهی را به دست آورد و این در حالی است که سادات ابراهیمی استراتژی جدید و قابل توجهی برای این منطقه ندارد و بیشتر تمرکزش بر منطقه شعیبیه و بختیاری های مقیم شهر شوشتر است که این مسئله ممکن است آرای او را آسیب پذیر سازد.

از نظر برخی منتقدان انتخاب سادات ابراهیمی بازگشت به عقب است بازگشت به عقب برای مردم شوشتر و گتوند یک سیاست نافرجام تلقی می شود و توده مردم بر این باورند شخصی که در گذشته ۸ سال امتحان خود را پس داده است نمی تواند مجددا بر جایگاه نمایندگی مردم بنشیند. 

طرفداران سادات ابراهیمی با گسیل خود به فضای مجازی و ایراد نوشته هایی سعی دارند این موضوع را برای مردم جا بیاندازد که سادات می تواند در فرصتی مجدد به جبران مافات بپردازد و مردم را ترغیب به رای دادن دوباره به وی را بدهند‌.

در کنار این دو داوطلب، علی بنی عگبه نیز از کاندیداهای شاخص این دوره از انتخابات است. علی بنی عگبه در چند دوره پیشین نیز آرای بالایی را به خود اختصاص داد و در انتخابات گذشته با فاصله کمی با گیلانی در حال رقابت بود اما در لحظات آخر نتوانست بر رقیب خود پیروز شود و به مجلس دهم راه پیدا کند. اتاق فکر بنی عگبه بر خلاف دو داوطلب شاخص دیگر کیفی تر است و او با شعار فرا جناحی و فرا قومی پا به عرصه انتخابات گذاشته است و عدم وابستگی او به جریان خاصی می تواند دو روی سکه “موفقیت یا عدم موفقیت” در این انتخابات را پیش روی او ترسیم کند. البته دیدگاه  دو استاندار دولت تدبیر و امید نسبت به عملکرد او به عنوان یک چهره اجرایی در محیط زیست اهواز نیز می تواند پشتوانه اجتماعی قابل قبولی برای بنی عگبه باشد.

حال باید دید انتخاب مردم شوشتر کدام از این داوطلب هاست و آیا شخص دیگری می تواند در رقابت از این کاندیداهای شاخص در شوشتر و گتوند پیشی بگیرد و بر صندلی سبز بهارستان تکیه بزند؟!