عصر خوزستان: اهواز-ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان گفت: یکی از بارزترین موضوعاتی که در جامعه به صورت محسوس مشاهده می شود، موضوع آموزش گریزی است، همچنین روش های آموزشی ما در همه ی حوزه‌ها قدیمی شده که این دو موضوع، چالشهای مهم فراروی مهارت آموزی هستند.  به گزارش ایرنا عبدالنبی سواعدی روز سه […]

عصر خوزستان:

آموزش گریزی و شیوه های قدیمی آموزش دوچالش مهارت آموزی ما هستند

اهواز-ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان گفت: یکی از بارزترین موضوعاتی که در جامعه به صورت محسوس مشاهده می شود، موضوع آموزش گریزی است، همچنین روش های آموزشی ما در همه ی حوزه‌ها قدیمی شده که این دو موضوع، چالشهای مهم فراروی مهارت آموزی هستند. 

به گزارش ایرنا عبدالنبی سواعدی روز سه شنبه در نخستین جلسه شورای مهارت شهرستان بندر ماهشهر هدف از تشکیل این شورا را سیاستگزاری کلان در حوزه هدایت و راهبری مهارت آموزی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه مهارت منابع انسانی فعال در صنعت یکی دیگر از رسالت‌های تشکیل این شوراست که در حوزه ارتقای بهره وری، کاهش هزینه های تولید و صیانت از منابع انسانی باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته، بر روی روش های مهارت آموزی در فنی و حرفه ای استان خوزستان اقداماتی انجام و طرح های بسیار خوبی در این خصوص اجرا شده است که طرح بسته مهارت شغلی یکی از این طرح ها بود. 

سواعدی افزود: در این طرح، آموزش های تک مهارته را به بسته ی مهارتی تبدیل کردیم که در منطقه ملاشیه اهواز نتایج بسیار خوبی از این طرح دریافت کردیم. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان تاکید کرد: در نشست شورای راهبردی شهرستان ۱۰ طرح ارائه کردیم که پنج طرح آن پذیرفته شد. اما تاکنون هیچگونه پشتیبانی از طرح های ما صورت نگرفته است که انتظار می رود برای ایجاد تحول در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی، این پشتیبانی صورت پذیرد. 

همچنین مدیرکل فنی و حرفه ای استان خوزستان در این نشست بیان کرد: توجه به اهمیت مهارت و مهارت آموزی، دغدغه خاطر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، دولت های مختلف و خانواده ها بوده است که در راستای تحقق این مهم، شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای تشکیل شده که امیدواریم در حوزه اشتغال ، منشا اثر واقع شود.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر  نیز دراین نشست گفت: بیشترین آمار مراجعات به فرمانداری، مراجعه افراد جویای کار است  ولی اکثر این افراد فاقد مهارت های فنی لازم هستند. در حالی که مهارت و مهارت‌آموزی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و موجب کیفیت بخشی و ارزشمندسازی کار ومی شوند از این منظر مقوله فنی و حرفه‌ای از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان بندر ماهشهر در ادامه خاطرنشان کرد: پایش‌ها نشان می‌دهد اکثر افراد جویای کار از داشتن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بی‌بهره‌اند و همین موضوع مانع مهمی برای اشتغال به کار جوانان منطقه است.

وی تصریح کرد: وجود منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و تأسیسات بندری آمار جامعه کارگری شهرستان را به رقم ۸۰ هزار نفر رسانده است، وجود این جامعه کارگری بزرگ، حلقه اتصالی به نام مهارت را می‌طلبد تا کارها کیفیت بیشتری پیدا کند.

بندری اظهار کرد: متأسفانه در شهرستان بندر ماهشهر آموزش مهارت و رغبت به مهارت‌آموزی درسطح مطلوبی نیست و مهارت‌گریزی بین جوانان مشهود است .

وی یادآور شد: همین مسأله به مانع بسیار مهمی برای حل مشکل اشتغال و بیکاری تبدیل شده است و باید برای ترغیب جوانان به مهارت‌آموزی تدابیر و اقدامات ویژه‌ای اندیشیده و اتخاذ شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان عنوان کرد: از سوی دیگر نیز باید نیازسنجی لازم صورت گرفته و رشته‌ها و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس نیازهای موجود منطقه تدوین و ارائه شوند.

منبع: ایرنا