عصر خوزستان: دزفول – ایرنا – زمان زیادی تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی نمانده و با توجه شرایط حساس کشور باید راهبردهایی نظیر اعتمادسازی، بهبود وضع معیشتی، آگاه سازی مردم نسبت به نقش اجتماعی آنها و دیگر عوامل برای افزایش مشارکت در انتخابات مدنظر قرار گیرند. به گزارش ایرنا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره […]

عصر خوزستان:

اعتمادسازی از راهبردهای اصلی مشارکت حداکثری در انتخابات

دزفول – ایرنا – زمان زیادی تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی نمانده و با توجه شرایط حساس کشور باید راهبردهایی نظیر اعتمادسازی، بهبود وضع معیشتی، آگاه سازی مردم نسبت به نقش اجتماعی آنها و دیگر عوامل برای افزایش مشارکت در انتخابات مدنظر قرار گیرند.

به گزارش ایرنا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد ماه امسال برگزار می‌شود و هرچه به این رویداد سیاسی نزدیک‌تر می‌شویم، فضای کشور رنگ و بوی بیشتری از انتخابات به خود می‌گیرد.

نامزدهای انتخابات به ویژه انتخابات شوراهای شهر و روستا اگرچه تبلیغات انتخاباتی هنوز شروع نشده ولی از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی خود استفاده می‌کنند و آنها که تایید صلاحیت شده‌اند، این موضوع را در صفحات شخصی و گروه‌ها اعلام می‌کنند.

مردم نیز به چند گروه تقسیم می‌شوند آنها که قصد شرکت در انتخابات دارند و آنها که به هر دلیل تمایلی برای حضور در این رویداد مهم سیاسی ندارند.

مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ تا آنجا مهم است و اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب بخشی از سخنان نوروزی امسال خود را به موضوع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اختصاص دادند؛ ایشان در این سخنرانی عنوان کردند: آنچه بیش از توان دفاعی و قدرت دیپلماسی زمینه‌ساز اقتدار کشور است، خود مردم و هوشیاری و پرانگیزه و سرپا بودن آنها است و مظهر این حضور و اقتدار از همه مهمتر در انتخابات است.

مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت بالای انتخابات از ابعاد داخلی و بین المللی گفتند: انتخابات از لحاظ داخلی یک نوسازی و یک نفس تازه برای بخش اجرایی است زیرا افراد تازه نفس و پرانگیزه وارد کار می‌شوند و این موضوع بسیار مبارک است؛ آیت الله خامنه‌ای همچنین حضور و مشارکت مردم در انتخابات را از لحاظ بین المللی نشان‌دهنده اقتدار ملی دانستند.

با این تفاسیر و با توجه به اینکه کشور در شرایط حساسی است و با چند قدرت دنیا مذاکره می‌کند، به طور قطع مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و پشتیبانی آنها ضروری است.

برای تبیین راه‌های تحقق راهبرد مشارکت حداکثری در انتخابات با سه نفر از فعالان یا کارشناسان مسائل سیاسی شهرستان دزفول شامل علیرضا نوری منش، اسدالله سرافراز و امیرحسین رحمانی به گفت و گو نشستیم که در ادامه به بیان دیدگاه‌های آنها در این زمینه خواهیم پرداخت.

وجه تمایز انتخابات ۱۴۰۰

علیرضا نوری منش استاد دانشگاه و کارشناس ارشد رشته علوم سیاسی درخصوص وجه تمایز انتخابات ۱۴۰۰ با دوره‌های قبل می‌گوید: شرایط حساس مواجهه نظام جمهوری اسلامی ایران و استکبار جهانی در جنگ تمام عیار اقتصادی، عاملی است که انتخابات ۱۴۰۰ را از ادوار گذشته متمایز کرده است؛ بدون شک چگونگی مواجهه با دشمن در عرصه اقتصادی و مهار راهبرد تحریم، مهم‌ترین ماجرایی است که صف آرایی رقابت‌های انتخاباتی آتی را رقم خواهد زد.

مسایلی چون صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی و سیطره ویروس منحوس کرونا نیز با انتخابات ۱۴۰۰ گره خورده‌اند و بنا به گفته این کارشناس مسائل سیاسی انتخابات امسال را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نوری منش می گوید: چگونگی برگزاری انتخابات در شرایط شیوع کرونا از چالش‌های پیش روی متولیان است چراکه این نخستین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که چنین بیماری واگیردار خطرناکی، سلامت رای دهندگان را تهدید می‌کند.

ناگفته نماند رییس ستاد انتخابات کشور از پیش بینی تمهیدات بهداشتی موثر نظیر حذف اخذ اثر انگشت هنگام رای دادن و استفاده از مکان‌های روباز و یا دارای تهیه هوای مناسب برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ خبر داده است‌ که این موارد تا حدی می‌تواند نگرانی رای دهندگان را کاهش دهد.

اهمیت کنترل وضعیت اقتصادی در آستانه انتخابات

غائبان در انتخابات از دید نوری منش طیف‌بندی می‌شوند؛ بدین گونه که عده‌ای آگاهی چندانی از اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ندارند و عده‌ای حضور و رای خود را موثر نمی‌دانند و تصور می‌کنند بین مشارکت کردن و نکردن آنها تفاوتی نیست؛ عده‌ای آنچنان غرق زندگی هستند که شرکت در انتخابات برایشان مساله نیست و عده‌ای معتقدند هرکس انتخاب شود نمی‌تواند وضعیت فعلی اقتصادی را سامان‌دهی کند لذا تمایلی برای مشارکت در انتخابات ندارند.

ناکارآمدی برخی مسوولان و معضلات اقتصادی و اجتماعی از دید این استاد دانشگاه، عامل موثری در حاضر نشدن بخشی از مردم پای صندوق‌های اخذ رای است البته باید گفت این دسته مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند و چون از قشر آسیب پذیر جامعه هستند می‌خواهند با مشارکت نکردن در انتخابات، اعتراض خود را به ناکارآمدی برخی مسوولان نشان دهند.

کنترل وضع اقتصادی در آستانه انتخابات و افزایش خدمت رسانی به اقشار مختلف آسیب پذیر جامعه بدون منت و در جهت کسب رضایت الهی و مردم از نگاه این کارشناس مسائل سیاسی باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود.
اسدالله سرافراز یکی از فعالان سیاسی شهرستان دزفول نیز درخصوص مشکلات معیشتی و اقتصادی دیدگاهی نزدیک به نوری منش دارد و این موضوع را از نگرانی‌های مردم می‌داند؛ او می‌گوید درصورتی که در مدت باقیمانده اتفاقات امیدبخشی در کشور بیفتد می‌تواند تاثیر مهمی در اقبال مردم در صحنه انتخابات داشته باشد.

دکتر امیر حسین رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول نیز با بیان اینکه انتخابات یک مساله شعاری نیست، دلیل نگرانی و دلسردی برخی افراد جامعه برای شرکت در انتخابات را ناشی از نداشتن صداقت و مشکلات اقتصادی پیش آمده می‌داند و می‌گوید: مردم در سال‌های اخیر انتظار داشتند گشایش‌هایی در مسایل اقتصادی کشور ایجاد شود ولی نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مشکلات بیشتر شد ضمن اینکه کرونا هم شرایط را دشوارتر کرد.

او می‌افزاید: برخی افراد جامعه اعتقاد کامل به انقلاب و نظام دارند و در هر صورت در انتخابات شرکت می‌کنند حال آنکه برخی دیگر اینگونه نیستند و مسایل اقتصادی بر رای دادن یا ندادن آنها اثر دارد.

اهمیت آگاه‌سازی مردم نسبت به تاثیر رای آنها در سرنوشت کشور

به نظر می‌رسد آگاه سازی مردم نسبت به جایگاه اجتماعیشان در افزایش مشارکت در انتخابات تاثیر زیادی داشته باشد؛ نوری منش در این باره می‌گوید: مشارکت آگاهانه افراد در انتخابات باعث افزایش مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی و پیروزی قاطعانه مقابل استکبار جهانی می‌شود.

او انتخاب اصلح را در رفع معضلات اقتصادی و اجتماعی موثر می‌داند و تاکید می‌کند این وظیفه مهم یعنی آگاه سازی جامعه برعهده اصحاب رسانه است البته نقش معلمان، صاحبان تریبون و گروه‌های مرجع جامعه را نباید از یاد برد.

دادن پاسخ‌های اقناعی و مستدل به جوانان، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه در فضای مجازی و رسانه‌ای با حضور کارشناسان متدین، آگاه و دلسوز از دید نوری منش برعهده رسانه‌های عمومی و تریبون‌های مختلف است البته گروه‌های مرجع نیز در اقناع عمومی بسیار مهم هستند.

او بصیرت افزایی افراد دلسوز و رسانه‌ای در فضای مجازی را موجب شکست دشمن در فریب افکار عمومی می‌داند و بر لزوم اطلاع رسانی به موقع و دقیق در فضای رسانه‌ای کشور تاکید می‌کند.

دکتر رحمانی نیز با تاکید بر لزوم اصلاح ذهنیت برخی افراد جامعه می‌گوید: مشارکت نکردن در انتخابات به دلیل مسایل اقتصادی، مشکلی را از کشور حل نمی‌کند؛ او برای روشن شدن این موضوع فردی را مثال می‌زند که در اعتراض به یک موضوع در امتحان یا کنکور شرکت نمی‌کند؛ این واکنش نه تنها مشکلی از فرد حل نمی‌کند بلکه شرایط را برایش دشوارتر هم خواهد کرد.

مشارکت در انتخابات از دید این استاد دانشگاه باید ابتدا به عنوان یک وظیفه اجتماعی شناخته شود؛ برای مثال تا زمانی که در فرد ایمان زنده نشود، پیامبران و امامان را نمی‌پذیرد بدین منظور باید باورهای اجتماعی ایجاد شوند تا مشارکت در انتخابات بالا رود.

نوری منش تبلیغات موثر نامزدهای انتخاباتی و توجه آنها به نیازهای اصلی جامعه را  از عوامل اثرگذار برای مشارکت مردم در انتخابات عنوان و تاکید می‌کند: پرهیز از سیاه نمایی، امیدوار کردن ملت و کنار گذاشتن اختلافات بین مسوولان و قوای سه گانه در این ایام ضروری است.

سرافراز نیز در این باره می‌گوید: در شرایط کرونایی که کار تبلیغات هم دشوار است داوطلبان باید با استفاده از فضای مجازی شرایطی را مهیا کنند که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی خود را به خوبی به مردم معرفی کنند.

ایجاد ائتلاف قوی برای افزایش مشارکت در انتخابات

شهرستان دزفول در جریان انتخابات ۲ سال قبل مجلس شورای اسلامی تجربه چند ائتلاف را داشت به گونه‌ای که این ائتلاف‌ها در نتیجه انتخابات نقش تعیین کننده‌ای داشتند.

دکتر رحمانی در این باره می‌گوید: آمار مشارکت در انتخابات مجلس در دیگر شهرستان‌ها پایین بود ولی در دزفول به دلیل تقابل موجود بین ۲ طیف آمار بالا رفت البته علاقه‌ای به این نوع بالارفتن مشارکت در انتخابات ندارم و آن را اشتباه می‌دانم؛ آرا باید براساس شناخت باشد و نه تقابل؛ از این رو وفاق و اتحاد برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید بر مبنای درست باشد تا آسیبی متوجه جامعه نشود.

او معتقد است شرکت در انتخابات می‌تواند شرایط حاکم بر کشور را بهبود بخشد؛ گاه با اختلاف کم آرا یک نفر پیروز انتخابات می‌شود از این رو حتی یک رای هم در سرنوشت کشور تاثیر دارد البته ملاک رای دهی و اینکه به چه کسی رای دهیم هم مهم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول انتخاب براساس لج و لج بازی و اینکه به فلان کاندید رای دهیم تا دیگری پیروز نشود را نادرست دانست و به انتخاب خاتمی در انتخابات ۱۳۷۶ با هدف رای نیاوردن ناطق نوری و انتخاب احمدی نژاد برای رای نیاوردن رفسنجانی در سال ۱۳۸۴ اشاره کرد.

سرافراز نیز با تاکید بر اهمیت و تاثیر ایجاد ائتلاف قوی برای مشارکت مردم در انتخابات شوراها می‌گوید: تلاش نخبگان، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های بانفوذ حول یک محور در روی کار آمدن شورایی قوی و سالم موثر است ضمن اینکه چنین ائتلافی می‌تواند روی رای‌های خاکستری هم تاثیر داشته باشد. 

اعتمادسازی در جامعه از عوامل اثرگذار در مشارکت سیاسی

نوری منش اعتمادسازی را از عوامل اثرگذار در افزایش مشارکت سیاسی مردم می‌داند و در این باره می‌گوید: اعتماد به نظام جمهوری اسلامی بالاترین سرمایه‌ای است که دشمنان با جنجال آفرینی رسانه‌ای سعی در کاهش هرچه بیشتر آن دارند؛ عده‌ای به دلیل همین جنجال آفرینی‌ها، بی‌اعتمادی‌ها و تجربیات تلخ انتخابات گذشته قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند که باید برای این موضوع برنامه ریزی کرد.

از دید این کارشناس علوم سیاسی حضور مردم پای صندوق‌های رای به معنای رضایتمندی از وضع موجود نیست ولی چون ملت ایران، بصیر و دارای فهم سیاسی بالایی هستند در راستای ایران قوی پای کار می‌آیند تا حق مشارکت سیاسی خویش را با رزمایش انتخابات تمدن ساز به نمایش بگذارند.

جلب اعتماد مردم برای شرکت در انتخابات از دید سرافراز نیازمند یک تصمیم و حرکت ملی است؛ او به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و دست یافتن ایران به بخشی از حقوق خود را در بازگشت اعتماد مردم موثر می‌داند.

سرافراز مهمترین مساله درخصوص نامزدهای انتخابات شوراها را رعایت مقررات و ضوابط قانونی تعیین شده عنوان و بیان می‌کند: تعیین صلاحیت‌ها و نظارت دقیق بر کل فرآیند انتخابات مهمترین مسئله از حیث قانون است که می‌تواند به مشارکت بیشتر مردم بیانجامد.

وعده‌های غیرعملی برخی نامزدها در جریان انتخابات هم از ترفندهایی است که باعث ایجاد هیجان در جامعه می‌شود ولی از دید دکتر رحمانی این وعده‌ها درصورت عملی نشدن باعث دلسردی مردم از انقلاب می‌شوند و باید از آنها دوری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با بیان اینکه همه افرادی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند، حداقل‌های ممکن را دارند، ادامه داد: اگرچه از آینده افراد آگاهی نداریم ولی باید شرایط و توانمندی‌های نامزدها را بسنجیم و براساس شایستگی‌ها به آنها رای دهیم؛ برخی افراد در یک برهه پشت رهبری بودند ولی بعدها مقابل ایشان ایستادند همین اتفاق در دوره امام خمینی(ره) نیز رخ داد.

ایجاد انگیزه برای مشارکت رای اولی‌ها

ایجاد انگیزه برای مشارکت رای اولی‌ها در انتخابات نیز از مباحثی است که همواره مطرح بوده؛ سرافراز در این باره می‌گوید: رای اولی‌ها انگیزه بیشتری برای شرکت در انتخابات دارند و باید با آگاهی و شور بیشتر برای انتخاب بهترین گزینه‌ها در انتخابات شورای شهر در صحنه حاضر شوند.

رای رای اولی‌ها از دید دکتر رحمانی نیز به همان اندازه در سرنوشت کشور اهمیت دارد که رای مقام معظم رهبری و تمام بزرگان کشور اهمیت دارد لذا باید با شرکت در انتخابات از این فرصت استفاده کنند.

آگاه سازی جامعه توسط رسانه‌ها و صاحبان تریبون‌ها، اعتمادسازی در جامعه، دادن پاسخ‌های اقناعی و مستدل به جوانان، تبلبیغات موثر نامزدهای انتخاباتی به دور از وعده‌های غیرعملی، امیدبخشی به جامعه با کنترل اوضاع اقتصادی و ایجاد انگیزه در رای اولی‌ها از مهمترین مباحثی بودند که کارشناسان و فعالان سیاسی در این گزارش به اهمیت آنها اشاره کردند.

امید است مردم فهیم ایران اسلامی با توجه به شرایط موجود با مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا گامی محکم برای توسعه کشور بردارند و دشمنان نظام را در رسیدن به اهداف شوم خود مایوس کنند. 

منبع: ایرنا