عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: خرید تضمینی گندم در خوزستان توسط شبکه تعاون روستایی و غله به یک میلیون و ۵۰هزار تن رسید. امید جهان نژادیان روز سه‌شنبه ، افزود: برداشت و خرید تضمینی گندم در بسیاری از مناطق جنوبی ، جنوب غرب و غرب و مرکز […]

عصر خوزستان:

خرید تضمینی گندم در خوزستان از یک میلیون تن گذشت

اهواز – ایرنا – مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: خرید تضمینی گندم در خوزستان توسط شبکه تعاون روستایی و غله به یک میلیون و ۵۰هزار تن رسید.

امید جهان نژادیان روز سه‌شنبه ، افزود: برداشت و خرید تضمینی گندم در بسیاری از مناطق جنوبی ، جنوب غرب و غرب و مرکز خوزستان به پایان رسیده و هم اکنون کار برداشت و خرید در هفت شهرستان شوش ، شوشتر ، اندیمشک ، ایذه ، دزفول و باغملک و ایذه متمرکز شده است.
وی پیش بینی کرد خرید تضمینی گندم در خوزستان به ۱/۱میلیون تن برسد که حدود ۱۰۰هزار تن از برآورد اولیه سازمان جهادکشاورزی استان فاصله دارد.
جهان نژادیان بروز خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در زمستان و بهار در کاهش تولید گندم در استان موثر خواند و افزود: بیش از ۱۰۰هزار هکتار از دیمزارهای گندم استان از مجموع ۵۸۰هزار هکتار سطح زیرکشت این محصول بر اثر خشکسالی از بین رفت و بخش دیگری از مزارع دیم در خوزستان نیز برداشت قابل توجهی نداشتند.
به گزارش ایرنا برداشت گندم در خوزستان از ۲۰ فروردین شروع شد و تا اواسط خرداد ادامه می‌یابد ولی پیک خرید گندم در خوزستان حدود ۴۰روز است.
امسال قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم معمولی۴۰هزار ریال ولی دولت قیمت این محصول راهبردی را به ۵۰هزار ریال افزایش داد تا انگیزه کشاورزان برای تولید محصولات راهبردی افزایش یابد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، شیلات و عسل و عمل آوری ۱۳۸ نوع محصول در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.
جهادکشاورزی خوزستان اعلام کرده است تا پایان خرداد امسال در مجموع ۵.۵میلیون تن محصولاتی که در پاییز در استان کشت شده‌اند برداشت خواهد شد.
گندم ، کلزا ، جو ، نیشکر ، چغندرقند ، مرکبات ، صیفی و محصولات جالیزی ، خرما و برنج مهمترین تولیدات بخش کشاورزی خوزستان هستند.

منبع: ایرنا