عصر خوزستان: اهواز- ایرنا – مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:با خرید تضمینی و توافقی ۸۸هزار ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا ، خرید این محصول راهبردی در خوزستان پایان یافت. امید جهان نژادیان روز پنجشنبه  ، افزود:خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در خوزستان از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ شروع و به مدت ۴۰روز به […]

عصر خوزستان:

خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در خوزستان پایان یافت

اهواز- ایرنا – مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:با خرید تضمینی و توافقی ۸۸هزار ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا ، خرید این محصول راهبردی در خوزستان پایان یافت.

امید جهان نژادیان روز پنجشنبه  ، افزود:خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در خوزستان از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ شروع و به مدت ۴۰روز به صورت فشرده توسط غله ، تعاون روستایی استان و بخش غیردولتی انجام شد.
به گفته وی با وجود خشکسالی و نارسایی بارندگی‌ها به خصوص در فصول زمستان و بهار ، خرید تضمینی و توافقی دانه روغنی کلزا درمقایسه با سال زراعی گذشته حدود ۵۰درصد افزایش داشت.
جهان نژادیان با اشاره به اینکه ۶۰درصد دانه روغنی کلزا در خوزستان توسط ۲ کارخانه روغن کشی ماهیدشت و نوید خلیج فارس به صورت تضمینی و توافقی خریداری و به کارخانه‌ها حمل شده است افزود:امسال برای نخستین باربخش خصوصی به صورت منسجم و هماهنگ وارد کشت قراردادی و خرید تضمینی و توافقی کلزا شد و با خرید نقدی ، باری از دوش دولت برداشت.
در سال زراعی جاری حدود ۷۴هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیرکشت دانه روغنی کلزا قرار گرفت که نسبت به سال زراعی ماقبل آن حدود ۶۰درصد افزایش داشت.
قیمت خرید هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا ۱۱۰هزار ریال و بهای توافقی آن اندکی بیش از قیمت تضمینی آن بود.
همه ساله کشاورزان خوزستانی به علت قیمت و سودآوری مناسب ، استقبال بیشتری برای کشت دانه روغنی کلزا می کنند از این رو برآوردها نشان می دهد در سال زراعی آینده سطح زیرکشت این محصول راهبردی به ۱۰۰هزار هکتار برسد.
پیش تر سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده بود امسال حدود ۱۱۷ هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان تولید شود ولی به علت خشکسالی و آسیب رسیدن به دیمزارهای کلزا ، این میزان تولید محقق نشد.

میزان وابستگی روغن خوراکی کشور به واردات حدود ۹۰درصد است که با توسعه سطح زیرکشت دانه های روغنی به خصوص کلزا ، هر سال میزان اتکا به واردات روغن خام خوراکی کمتر می‌شود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، شیلات و عسل و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.
جهادکشاورزی خوزستان اعلام کرده است تا پایان خرداد ماه سال جاری در مجموع ۵.۵میلیون تن محصولاتی نظیر گندم ، چغندرقند و کلزا که در پاییز  کشت شده‌اند برداشت شود.

منبع: ایرنا