شهردار اهواز تاکید کرد: لزوم ایجاد گلخانه و نهالستان در مناطق هشتگانه اهواز
 
  شهردار اهواز تاکید کرد: لزوم ایجاد گلخانه و نهالستان در مناطق هشتگانه اهواز

عصر خوزستان: به گزارش اداره ارتباطات سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز؛ بعد از ظهر روز شنبه جلسه شورای سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز با حضور ابراهیم نوشادی شهردار اهواز، بابک محمدی معاون خدمات شهری، کورش کیانی، خدارحم امیری مدیر کل جهاد کشاورزی استان خوزستان، مصطفی شبه مدیر کل حفاظت آب سازمان […]

عصر خوزستان:

به گزارش اداره ارتباطات سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز؛ بعد از ظهر روز شنبه جلسه شورای سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز با حضور ابراهیم نوشادی شهردار اهواز، بابک محمدی معاون خدمات شهری، کورش کیانی، خدارحم امیری مدیر کل جهاد کشاورزی استان خوزستان، مصطفی شبه مدیر کل حفاظت آب سازمان آب و برق خوزستان و سید رشید شجاعی مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز در سالن جلسات شهرداری اهواز برگزار شد.

در ابتدای جلسه سید رشید شجاعی مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز ضمن خوش آمدگویی به اعضای شورای سازمان، گفت: منابع درآمدی سازمان به سه بخش تقسیم می شود. یکی از این بخش ها مربوط به وسایل بازی و غرفی هستند که در حوزه فضای سبز فعالیت دارند و دارای قرارداد با این سازمان می باشند.

وی با ابراز تاسف از اینکه پاندمی کرونا باعث تعطیلی برخی از این بهره برداران شده است، افزود: با شیوع کرونا و طبق مصوبات وزارت بهداشت و جهت پیشگیری از شیوع کرونا در مقطعی بهره برداران سازمان تعطیل شدند و با مشورتی که با اعضای محترم هیات مدیره در این خصوص انجام دادیم، مصوبه ای جهت بخشودگی اجاره بهاء وسایل بازی، غرف و گلفروشی ها گرفته شد، که البته این موضوع باعث کاهش منابع درآمدی سازمان گردید.

سید رشید شجاعی نژاد با بیان اینکه برنامه های راهبردی در این سازمان در حال برنامه ریزی و اجرا می باشد، تصریح کرد: درصدد هستیم تفاهم نامه ای با سازمان جهاد کشاورزی در خصوص پرورش و تکثیر گیاهان کشت بافتی منعقد گردد تا بتوانیم از وجود کارشناسان برجسته و آزمایشگاه های مکانیزه این سازمان بهره ببریم.

در ادامه این جلسه بابک محمدی معاون خدمات شهری شهرداری اهواز، گفت: خوشبختانه گلخانه و نهالستان های متعددی در سطح استان بخصوص شهرستان های باغملک و دزفول وجود دارد که می توان جهت کاشت گیاهان بومی از این نهالستان ها استفاده نمود.

وی ضمن اشاره به این نکته که خرید نهال را از بیرون استان خوزستان ممنوع می کنیم، اظهار کرد: چه لزومی دارد با وجود چنین نهالستان هایی در سطح استان که زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی فعالیت دارند، نهال از بیرون استان و از استان های بالادستی تهیه شود و این پول از استان خارج شود.

ابراهیم نوشادی شهردار منتخب اهواز و رئیس شورای سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز نیز با ابراز اینکه خوشحالم در جمع اعضای شورای سازمان پارکها و فضای سبز اهواز حضور دارم، بیان کرد: یکی از مشکلات عمده سازمان پارکها نداشتن یک نهالستان و گلخانه انحصاری می باشد و متاسفانه سالانه چندین میلیارد تومان بابت خرید نهال و گل های فصلی از این استان خارج می شود.

ابراهیم نوشادی یادآور شد: در روزهای اولی که به این سمت مفتخر شدم، به سازمان پارکها ابلاغ کردیم که باید در تمامی مناطق هشتگانه گلخانه و نهالستانی مجزا ایجاد شود و زمین هایی که کاربری آنها فضای سبز می باشد را از طریق فراخوان عمومی جهت احداث گلخانه و نهالستان به بخش خصوصی واگذار نماید.

شهردار منتخب اهواز با اشاره به لزوم تنوع گیاهی در سطح کلانشهر اهواز، تاکید کرد: تنوع گیاهی موضوعی مهمی است که باید بیشتر به آن پرداخت شود. درختانی مانند سه پستان، برهان گلی، انجیر معابد، نخل و گل کاغذی باید به وفور در شهر کاشته شود و از کاشت درخت کنوکارپوس خودداری گردد و حتی برای کاشت آن در سطح شهر ممنوعیت ایجاد شود.

رئیس شورای سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز در ادامه توضیح داد: نقاط ضعفی در طراحی فضای سبز وجود دارد که نیاز است دقت نظری در این خصوص صورت بگیرد و در انتخاب نهال و درخت کاشته شده در فضای سبز ریز بینی بیشتری شود. بطور مثال لزوم کاشت درختانی از قبیل شب بو در ساحل رودخانه کارون باعث طراوت و شادابی شهروندانی می شود که در آنجا حضور دارند.

این مقام ارشد شهرداری اهواز خاطرنشان شد: تهیه یک دستور العمل واحد جهت کاشت درختان در بلوارها، رفیوژها، میادین، پارکها و فضاهای سبز از سوی سازمان پارکها ضرورت دارد و این موضوع ظرف ده روز آینده به مناطق هشتگانه ابلاغ گردد.

شهردار اهواز با ذکر اینکه فضاهای سبز باید احیاء شوند، عنوان کرد: 20 میلیارد تومان برای احداث پارک ربیع هزینه شده ولی بعلت عدم نگهداری صحیح و نظارت دقیق، فضای سبز این پارک از بین رفته است. سازمان پارکها بعنوان یک سازمان مادر تخصصی و ناظر فضای سبز باید عدم همکاری مدیران مناطق هشتگانه را گزارش دهد تا در اولین فرصت با خاطیان برخورد قانونی صورت بپذیرد.

نوشادی نظارت دقیق بر آبیاری فضای سبز و نگهداری از نخل های کاشته شده را خواستار شد و ادامه داد: شرکت فولاد خوزستان آمادگی خود را جهت کاشت 140 هکتار فضای سبز در سطح شهر اعلام نموده است، مهندس شجاعی موضوع را پیگیری و قطعات فضای سبز مورد نظر را شناسایی و به آنها معرفی نمایید.

وی به شناسایی چهل بحران مختص کلانشهر اهواز اشاره کرد و توضیح کرد: چهل بحران در کلانشهر اهواز شناسایی شده که مختص این شهر است. از مهمترین های آنها دفع آب های سطحی و محل دفن زباله های صفیره می باشد که روزانه هشتصد تن زباله در آنجا رها و به یک بحران زیست محیطی تبدیل شده است. خوشبختانه با تعاملی که میان ارگان های استانی صورت گرفته، ماشین آلاتی از شرکت های فولاد خوزستان، مناطق نفتخیز جنوب و نورد و لوله اهواز جهت همکاری به محل اعزام شده اند.

ابراهیم نوشادی شهردار اهواز در پایان خطاب به مدیر عامل سازمان پارکها مطالبی را بصورت تیتر وار بیان کرد و خواستار شد: فضای سبز اهواز آنچه که باید باشد نیست، جهت احیای آن اقدام نمایید، از کسانی که تعدی به فضای سبز می کنند به دادگاه شکایت کنید و اگر به حضور بنده نیاز بود اعلام کنید تا از طریق دادستان موضوعات را پیگیری کنم. درختکاری در پارک شهروند را بصورت جدی ادامه بدهید و نگذارید درختان آن توسط افراد سود جو قطع شود. با عنایت به پایین آمدن دبی آب رودخانه کارون، لایروبی ایستگاه های پمپاژ آب خام به مناطق هشتگانه ابلاغ و موضوع در اسرع وقت پیگیری شود.