عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – یک منتقد ادبی گفت: جامعه ادبی دین خود را به طور کامل نسبت به ادبیات دفاع مقدس ادا نکرده‌ است و در حوزه داستان‌ نویسی و نمایشنامه نویسی نتوانسته‌ واقعیات را آنطور که بوده بیان کنند. مصطفی بوعذار روز دوشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جذابیت‌های […]

عصر خوزستان:

جامعه ادبی دین خود را به ادبیات دفاع مقدس ادا نکرده است

اهواز – ایرنا – یک منتقد ادبی گفت: جامعه ادبی دین خود را به طور کامل نسبت به ادبیات دفاع مقدس ادا نکرده‌ است و در حوزه داستان‌ نویسی و نمایشنامه نویسی نتوانسته‌ واقعیات را آنطور که بوده بیان کنند.

مصطفی بوعذار روز دوشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جذابیت‌های جنگ در داستان‌های ایرانی نشان داده نمی‌شود در دنیا آثاری چه در زمینه جنگ‌های بین‌المللی و چه در زمینه جنگ‌های منطقه‌ای وجود دارند که به طور کامل شناخته شده هستند و جزء آثار کلاسیک قرار می‌گیرند و این امر به دلیل قوت ساختار ادبیات آن کشورهاست.

وی افزود: ادبیات دفاع مقدس خط جدا از ادبیات ما نیست و اگر مقوله ادبیات تقویت شود به دنبال آن ادبیات دفاع مقدس ما نیز قوی خواهد شد.

این منتقد ادبی ادامه داد: مورد مهم دیگر اینکه برخی از مسایل و مشکلات ما در حوزه دفاع مقدس مربوط به کل ادبیات است که دفاع مقدس هم در این مسیر مسایل خاص خود را دارد مسئله اول اینکه سطح ادبیات ما مورد توجه جهانیان نیست.

وی با اشاره به ویژگی های یک اثر ادبی برای جهانی شدن افزود:یکی از زمینه های موثر بر جهانی شدن اثر، اخذ جایزه جهانی است که باعث مطرح شدن نویسنده در جهان می‌شود، اما نویسندگان ما به دلایل مختلف اعم از فرهنگی و ضعف ادبیات داستانی به خصوص در حوزه داستان مورد توجه جهانی قرار نمی‌گیرند.

بوعذار گفت: علت دیگر این امر عدم‌ ترویج گسترده زبان فارسی در سایر کشورها است؛ کشورهایی مانند هند و پاکستان و غیره که زبان رسمی آنها انگلیسی است، اکثرا ادبیات خود را به زبان انگلیسی می‌نویسند و یا نویسندگانی که از این کشورها مهاجرت و در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند آثار خود را به زبان انگلیسی می‌نویسند که در این صورت آثار آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی عوامل از قبیل ترجمه نشدن آثار ایرانی و برخی ملاحظات فرهنگی، سیاسی و ضعف در ساختار ادبی داستان‌های ایرانی باعث می‌شود، ایران در روند جهانی شدن قرار نگیرد.

این منتقد ادبی خاطرنشان کرد، تصرف و آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم خوزستان دارای ابعاد جهانی است که متاسفانه از سوی نویسندگان داخلی اغلب به صورت سطحی به آن پرداخته شده است.

سوم خرداد ۱۳۶۱ یکی از بارزترین جلوه‌های پیروزی حق بر باطل است.در چنین روزی خرمشهر که در چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن بعثی در آمده بود پس از ۵۷۸ روز بار دیگر با جانفشانی رزمندگان اسلام از دشمن متجاوز آزاد شد و پرچم ایران اسلامی بار دیگر بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز در آمد.

منبع: ایرنا