عصر خوزستان: دزفول – ایرنا – رئیس دادگستری دزفول گفت: ۲ شعبه شورای حل اختلاف ویژه حوزه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با امضای تفاهم نامه همکاری با این ادارات در دزفول ایجاد شد.   به گزارش ایرنا محمدیار ممبینی روز شنبه در آیین امضای تفاهم نامه تشکیل شعبه‌های شورای حل اختلاف صنعت […]

عصر خوزستان:

۲ شعبه شورای حل اختلاف ویژه حوزه صنعت و کشاورزی در دزفول ایجاد شد

دزفول – ایرنا – رئیس دادگستری دزفول گفت: ۲ شعبه شورای حل اختلاف ویژه حوزه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با امضای تفاهم نامه همکاری با این ادارات در دزفول ایجاد شد.

 

به گزارش ایرنا محمدیار ممبینی روز شنبه در آیین امضای تفاهم نامه تشکیل شعبه‌های شورای حل اختلاف صنعت و معدن و جهاد کشاورزی در دادگستری دزفول افزود: دستگاه قضایی پشتیبان تولید است و از هیچ تلاشی برای رونق تولید دریغ نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخل بسیاری از مشکلات از جمله اشتغال را برطرف می‌کند، ادامه داد: برخی از دعاوی مربوط به شکایات ادارات از افراد است که با استفاده از تخصص کارشناسان در شعبه‌های ویژه‌ای رسیدگی می‌شوند.

رئیس شوراهای حل اختلاف شهرستان دزفول با بیان اینکه پرونده قضایی ادارات همانند مکاتبه اداری نیست، اظهارداشت: برای رسیدگی و به نتیجه رسیدن این نوع پرونده‌ها باید پیگیری مستمری از سوی نماینده حقوقی و رئیس اداره مورد نظر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار پرونده در حال اقدام در دادگستری دزفول وجود دارد، افزود: متاسفانه برخی از شرایط ویژه کرونایی و مساعدت‌های در نظر گرفته شده، سوء استفاده می‌کنند برای مثال به محض برخورد با برخی واحدهای معدنی بدون مجوز بهره برداری، مسایلی نظیر کرونا و اشتغال را بهانه قرار می‌دهند.

رئیس دادگستری دزفول بیان کرد: به طور طبیعی در حوزه کاری صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی افرادی برای رفع اختلافات خود به دادگستری مراجعه می‌کنند که در نظر داریم با ایجاد شعبه‌های تخصصی، این اختلافات توسط خود ادارات و براساس قوانین و مقررات برطرف شوند.

وی با بیان اینکه صلح و سازش نیازمند افرادی دارای مقبولیت اجتماعی است، افزود: برای ایجاد شعبه‌های تخصصی حل اختلاف حوزه صنعت و معدن و کشاورزی از افراد کارشناس و دارای مقبولیت و وجهه اجتماعی و حقوقی که ادارات مربوطه معرفی می‌کنند، استفاده می‌شود.

ممبینی اظهارداشت: شورای حل اختلاف کشور برای رفع این اختلافات تفاهم نامه‌هایی آماده کرده است تا براساس آن کارها سریعتر انجام شوند و به نتیجه برسند.

وی با بیان اینکه ۱۷ شورای رایی و صلحی حل اختلاف در شهرستان دزفول وجود دارد، افزود: اکنون نیز ۲ شعبه تخصصی برای رسیدگی به امور صنعت، معدن و کشاورزی در دزفول ایجاد می‌شود ضمن اینکه پیش از این شعبه تخصصی امور زندان نیز ایجاد شده بود.

رئیس شوراهای حل اختلاف شهرستان دزفول بیان کرد: ایجاد شورای تخصصی حل اختلاف امور پزشکی نیز در حال انجام بوده و قرار است این شعبه‌ها برای سایر ادارات شهرستان دزفول نیز تشکیل شوند.

احمد زارعی رئیس اداره جهاد کشاورزی دزفول نیز در این آیین با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پرونده‌های قضایی این شهرستان مربوط به امور کشاورزی است، گفت: برای ساماندهی دعاوی کشاورزی آماده همکاری با دادگستری هستیم تا از حجم مراجعات در این زمینه کاهش یابد.

محمد غلامی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز با بیان اینکه ۱۴ هزار واحد صنفی، ۳۰۰  واحد صنعتی و ۷۰ واحد معدنی در این شهرستان وجود دارد، اظهارداشت: بخشی از پرونده‌های مرتبط با این اداره در تعزیرات رسیدگی می‌شوند ولی برخی دیگر به شعب دادگستری می‌روند.

وی افزود: بیشترین مشکلات، در حوزه معادن هستند که امیدواریم با ایجاد شعبه اختصاصی روند رسیدگی به آنها تسریع یابد.

یکی از صنعتگران شهرستان دزفول نیز در این آیین مشکلات صنایع شهرستان را مطرح کرد.

تفاهم نامه ایجاد شعبه‌های اختصاصی شورای حل اختلاف در پایان این آیین، بین دادگستری دزفول و ادارات صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دزفول امضا شد.

از جمله اهداف تفاهم بین دادگستری و اداره جهاد کشاورزی دزفول شامل انجام صلح و سازش در صورت حدوث اختلاف بین کشاورزان و ادارات دولتی در حدود و ثغور اراضی کشاورزی، صلح و سازش همجواران و مالکان زمین کشاورزی در نحوه اخذ حق آبه از کشاورزان و صلح و سازش عدم اجرای تعهدات بین فروشندگان ادوات کشاورزی و کشاورزان می‌باشند.

صلح و سازش فی مابین مالک و کشاورز، عامل و مستاجر راجع به قرارداد مزارعه، اجاره زمین، ادوات کشاورزی و یا هر نوع معامله صنفی کشاورزی، حل و فصل راجع به هرگونه معاملات خرید بذر و کود شیمیایی و سموم مصرفی در کشاورزی و حل و فصل و صلح اختلافات امور کشاورزی، دامداری، دامپروری و شیلات و هر نوع فعالیت و کارهای کشاورزی مرتبط و دارای پروانه صفی نیز از دیگر اهداف این تفاهم نامه بودند.

منبع: ایرنا