عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – استاد و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مدیریت بار و نظارت بر استخراج رمزارزها برای عبور از قطعی برق ضروری است ضمن آنکه مردم نیز باید با صرفه جویی ، مصرف برق خود را در این شرایط بسیار سخت خشکسالی مدیریت کنند. محسن صنیعی روز یکشنبه […]

عصر خوزستان:

مدیریت بار و نظارت بر استخراج رمزارزها برای عبور از قطعی برق ضروری است

اهواز – ایرنا – استاد و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مدیریت بار و نظارت بر استخراج رمزارزها برای عبور از قطعی برق ضروری است ضمن آنکه مردم نیز باید با صرفه جویی ، مصرف برق خود را در این شرایط بسیار سخت خشکسالی مدیریت کنند.

محسن صنیعی روز یکشنبه ، افزود: شرایط این روزهای صنعت برق ایران که نشان از رشد بی سابقه مصرف برق نسبت به سال گذشته دارد اگر چه می‌تواند عوامل متعددی همچون افزایش زودرس دما، افزایش بار سالانه و نیز افزایش بار ناشی از استخراج رمزارزها را در بر بگیرد شرایط بسیار سختی از بی برقی های مکرر را در سطح کشور بوجود آورده است.
وی با بیان اینکه میزان استخراج رمزارزها در ایران، ۴.۵درصد میزان استخراج رمزارزهای جهانی است و مصرف ‎برق ماینرهای رمزارز در ایران حدود ۲ هزار مگاوات است افزود:علت افزایش میل به استخراج رمزارزها را می‌توان قیمت پایین انرژی در ایران دانست اگرچه متاسفانه شرایط بوجود آمده حکایت از استخراج رمزارزها بدون نظارت شرکت های برق دارد.
این استاد دانشگاه شهید چمران با اشاره به افزایش بار بی‌سابقه امسال که با خشکسالی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، بسیار تشدید شده است افزود:شرایط بسیار سخت صنعت برق در تابستان ۱۴۰۰ می‌طلبد مدیریت بار و به خصوص نظارت بر رمرزارزها مورد توجه جدی قرار گیرد.
صنیعی افزود:عدم توجه جدی به گسترش انرژی های تجدیدپذیر، شرایط سخت صنعت برق را تشدید کرده  و شرایط امروز اقتصادی ایران، به نحوی است که امکان سرمایه گذاری های بزرگ بر روی توسعه نیروگاه‌ها و در نتیجه توسعه خطوط انتقال، بسیار سخت شده است.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ضرورت ورود بخش خصوصی برای گسترش صنعت انرژی را مورد تاکید قرار داد و افزود:سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند در گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و تولیدات پراکنده برق در نقاط محتلف کشور موثرباشد.
وی گفت:متاسفانه گسترش انرژی های تجدیدپذیر و تولیدات پراکنده در ایران، با بی توجهی رو به رو  شده است در حالی که گسترش انرژی های تجدیدپذیر در دنیا در اولویت اول صنعت انرژی قرار دارد به طوری که توسعه صنعت انرژی، عمدتا بر روی گسترش انرژی های تجدیدپذیر خصوصا انرژی باد و خورشیدی متمرکز است.
استاد دانشکده فنی مهندسی دانشگاه شهید چمران در ادامه افزود:همه کسانی که صنعت برق دنیا را پیگیری می کنند از نزدیک گسترش انرژی های تجدیدپذیر و از جمله نیروگاه های بادی و هم چنین نیروگاه های خورشیدی در جهان را می بینند مثلا از نزدیک می توان استفاده از سلول های خورشیدی را در همه مراکز مسکونی و تجاری و صنعتی و نیز گسترش بسیار زیاد مزارع بادی را مشاهده کرد ولی تاکنون گسترش انرژی های تجدیدپذیر در ایران، در اولویت اول توسعه انرژی نبوده است چنانچه تاکنون انرژی های تجدیدپذیر در ایران، حداکثر یک درصد ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور را شامل شده است.
صنیعی به معاهدات جهانی زیست محیطی همچون توافقنامه پاریس و الزام کشورها به کاهش تولید گازهای کربنی که عملا” گسترش انرژی با استفاده از سوخت های فسیلی را با محدودیت های فراوان روبرو شده است اشاره کرد و افزود:با توجه به گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، عملا پیش بینی های جهانی کاهش سهم نیروگاه های هسته‌ای و سوخت‌های فسیلی به خصوص نفت را در تولید انرژی الکتریکی و رشد شتابان انرژی های تجدیدپذیر را نشان می دهد در نتیجه، همه برنامه ریزی توسعه انرژی در جهان بر روی گسترش انرژی های تجدیدپذیر متمرکز است.
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:گسترش انرژی های تجدیدپذیر و تولیدات پراکنده را می توان با طرح هایی همچون الزام انبوه سازان به استفاده حداقل ۱۰ درصد برق خود از سلول های خورشیدی برای تامین انرژی الکتریکی مجتمع های مسکونی و تجاری ، الزام شرکت های بزرگ و متوسط صنعتی به تاسیس نیروگاه های خصوصی خصوصا انرژی های تجدید پذیرو تعهد شهرک های صنعتی به تامین انرژی خود با استفاده از تولیدات پراکنده و انرژی های تجدیدپذیر،عملیاتی کرد.
وی الزام مراکز مراکز تجاری بزرگ برای تامین تامین انرژی الکتریکی خود با استفاده از تولیدات پراکنده و انرژی های تجدیدپذیر ،  تشویق سرمایه گذاران خصوصی و سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در گسترش انرژی های تجدیدپذیر و تولیدات پراکنده ، استفاده رمزارزها  از از انرژی الکتریکی خود با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را از دیگر راههای تامین برق پایدار در بخش های مختلف کشور بیان کرد.

منبع: ایرنا