عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – پهلوانان و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای خوزستان، روز دوشنبه در آیینی به مناسبت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی، با حضور پیشکسوتان، قهرمانان ورزش باستانی و جمعی از دوستداران این رشته در زورخانه حیدر کرار در اهواز تجلیل شدند. به گزارش ایرنا معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان گفت: پهلوانان […]

عصر خوزستان:

پهلوانان و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای خوزستان تجلیل شدند

اهواز – ایرنا – پهلوانان و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای خوزستان، روز دوشنبه در آیینی به مناسبت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی، با حضور پیشکسوتان، قهرمانان ورزش باستانی و جمعی از دوستداران این رشته در زورخانه حیدر کرار در اهواز تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان گفت: پهلوانان ورزش زورخانه‌ای با تاسی از امیرمومنان امام علی (ع) با توجه به روحیه پهلوانی و کمک به دیگران ضمن تقویت جسم خود به روحیه پهلوانی نیز اهمیت داده و این خصلت ارزشمند را در خود تقویت می‌کنند.

ابراهیم نصیری افزود: هیچ رشته‌ای به اندازه ورزش زورخانه با ارزش‌های اخلاقی، مردانگی و فتوت پیوند نداشته و معتقدیم ورزش زورخانه‌ای یک افتخار انحصاری برای ایرانیان است.

وی با تبریک فرا رسیدن هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی افزود: استان خوزستان توانسته در ورزش زورخانه‌ای و سایر رشته‌ها مدال‌های رنگارنگی کسب و  افراد شاخصی در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تربیت کند.

رییس هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه‌ای خوزستان نیز با بیان اینکه توسعه و گسترش ورزش زورخانه‌ای نقش مهمی در ارتقای سلامت روانی و جسمی جامعه دارد گفت: تلاش می‌کنیم مساجد و مدارس را بیشتر به سمت زورخانه‌ها بیاوریم تا این ورزش ملی و مذهبی را در جامعه رشد دهیم.

جهانبخش طیبی با بیان اینکه ورزش باستانی و زورخانه‌ای در خوزستان از سابقه دیرینه برخوردار است افزود: بیش از ۲ هزار ورزشکار در خوزستان مشغول انجام ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای هستند که حدود ۷۰۰ نفر آنها سازمان یافته هستند.

در این آیین هیات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای خوزستان از پیشکسوتان و قهرمانان این رشته با اهدای لوح، تجلیل کرد.

اجرای حرکات ورزشی توسط باستانی کاران و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای به مناسبت ترویج فرهنگ‌ پهلوانی از دیگر بخش های این مراسم بود.

ورزش‌های باستانی به مجموعه‌ای از حرکات فیزیکی برای پرورش جسم و آموزه‌های معنوی برای ارتقای روح گفته می‌شود که با اصول اخلاقی در هم آمیخته و از افراد معمولی، پهلوان می‌سازد. آیین پهلوانی و ورزش‌های باستانی یا زورخانه‌ای توسط یونسکو به نام ایران به ثبت جهانی درآمده است.

منبع: ایرنا