عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- زینب دختری ۲۲ ساله اهل روستای سزار دزفول به دلیل عقرب زدگی و نبود امکانات جان باخت تا بار دیگر توجه‌ها به بخش محروم شهیون جلب شود.  زندگی در عصر ارتباطات در گوشه‌ای از شهرستان دزفول رنگ و بوی دیگری دارد اینجا سزار است نقطه‌ای در بخش شهیون که محرومیت حرف اول […]

عصر خوزستان:

زهر عقرب بر پیکر بی‌جان سزار

دزفول- ایرنا- زینب دختری ۲۲ ساله اهل روستای سزار دزفول به دلیل عقرب زدگی و نبود امکانات جان باخت تا بار دیگر توجه‌ها به بخش محروم شهیون جلب شود. 

زندگی در عصر ارتباطات در گوشه‌ای از شهرستان دزفول رنگ و بوی دیگری دارد اینجا سزار است نقطه‌ای در بخش شهیون که محرومیت حرف اول را می‌زند؛ هنوز هم برای تماس و امداد در زمان بحران موبایل آنتن نمی‌دهد.

عقرب ساعت چهار صبح دختر ۲۲ ساله سزاری قصه ما را نیش می‌زند؛ پدر معلول این دختر برای اطلاع‌رسانی موضوع به مراکز بهداشتی درمانی تلاش می‌کند؛ تلاشی نافرجام چراکه خطوط آنتن نمی‌دهند.
دختر بی‌پناه از درد به خود می‌پیچد و اهل منزل ۱۱ صبح موفق به تماس با مرکز بهداشت باغچه‌بان شهیون می‌شوند و شرح ماجرا را توضیح می‌دهند.
عموی دختر می‌گوید ساعت ۱۱ موضوع را به اطلاع مرکز بهداشت رساندیم ولی ساعت ۱۷ آمبولانس به روستای لیوس رسید؛ با توجه به مسیر ناهموار آمبولانس اعلام کرد تحویل بیمار از مقابل منزل در روستای سزار ممکن نیست، به ناچار اهالی دختر ۲۲ ساله را به آمبولانس در ۹ کیلومتری روستا تحویل دادند.
حمید اسماعیلی سزاری از این موضوع شکایت می‌کند که آمبولانس هیچ اقدام درمانی حین حرکت به سمت بهداشت باغچه بان انجام نداده است، او می‌افزاید: وقتی به بهداشت باغچه بان رسیدیم هم کاری از پیش نبردیم چراکه گفتند بیمار باید به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل شود.

درنهایت طبق گفته عموی این دختر، بیمار عقرب گزیده توسط بردار ۱۸ ساله‌اش با موتورسیکلت از بهداشت باغچه‌بان به بیمارستان بزرگ دزفول منتقل می‌شود ولی افسوس که زمان گذشته و زهر در تمام بدن دختر بیچاره پخش شده است. 
دختر ۲۲ ساله در عصر تکنولوژی و ارتباطات به علت اطلاع رسانی دیرهنگام جان می‌بازد و زهر عقرب بر پیکر روستای محروم سزار باقی می‌ماند اگر چه عموی دختر می‌گوید موضوع از طریق قضایی توسط خانواده‌اش در حال پیگیری  است اما چه سود!
موضوع از اورژانس شهرستان دزفول پیگیری می‌شود که می‌گویند هیچگونه کوتاهی درخصوص این ماموریت صورت نگرفته، با این وجود پرونده این بیمار توسط کمیسیون پزشکی بیمارستان بزرگ دزفول در حال بررسی‌ است و به دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، تمام زوایای ماموریت بررسی خواهند شد.

رضا پورآیین رییس مرکز بهداشت دزفول نیز درخصوص نحوه عملکرد بهداشت در این مورد با بیان اینکه تزریق پادزهر عقرب طبق دستورالعمل وظیفه بهداشت نیست، می‌گوید: گزش‌ها یک موضوع اورژانسی هستند و بیماران باید در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی منتقل شوند.

بنا به گفته او هنگام گزش‌ها، باید قبل از گذشت ۶ ساعت نسبت به تزریق پادزهر اقدام شود؛ خبردهی و اطلاع رسانی درخصوص این مورد دیر انجام شده و کاری از پرسنل بهداشت هم برنمی‌آمد.

کمبود امکانات در فصل‌های مختلف سال در مناطق کوهستانی و سخت گذر شهیون و سردشت دزفول رنج آور است البته خدمات رسانی به چنین مناطقی به علت مسیرشان دشوار است.

انتظار می‌رود اهالی از حداقل امکانات ارتباطی و اطلاع رسانی در عصر ارتباطات بهره مند باشند. محسن ارجمندیان مدیر مخابرات دزفول در این باره می‌گوید: اهالی روستای سزار از تلفن شبکه همراه استفاده می‌کنند که پوشش برخی نقاط به علت کوهستانی بودن، دشوار است و اهالی برای تماس باید به نقاطی بروند که شبکه بهتر آنتن می‌دهد. 

نبود جاده دسترسی نیز یکی از مهمترین مشکلات اهالی و مطالبه جدی آنها است؛ چه بسا اگر مسیر هموار بود اهالی مجبور نبودند مسیر ۹ کیلومتری روستای سزار تا جایی که آمبولانس مستقر بود را پیاده طی کنند و بیمار زودتر به آمبولانس می‌رسید.

اورژانس هوایی دزفول برای رسیدگی به موارد اورژانسی مناطق سخت گذر نیز فعال است ولی معلوم نیست چرا در مورد عقرب زدگی این دختر مورد استفاده قرار نگرفته است.
بیش از ۷۰ درصد وسعت شهرستان دزفول را بخش‌های سخت گذر و کوهستانی دزفول تشکیل داده که اهالی آن از کمترین امکانات بی‌بهره‌اند.

منبع: ایرنا