عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از راه‌اندازی ایستگاه سنجش و پایش مستمر گرد و غبار در خوزستان خبر داد و گفت: سه پایگاه مهار آتش منابع طبیعی در خوزستان باید تا یک ماه آینده تجهیز شوند. مسعود منصور روزپنجشنبه در حاشیه نشست با مدیران منابع طبیعی خوزستان […]

عصر خوزستان:

تجهیز سه پایگاه مهار آتش در جنگل‌ها تا یک ماه آینده در خوزستان

اهواز – ایرنا – رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از راه‌اندازی ایستگاه سنجش و پایش مستمر گرد و غبار در خوزستان خبر داد و گفت: سه پایگاه مهار آتش منابع طبیعی در خوزستان باید تا یک ماه آینده تجهیز شوند.

مسعود منصور روزپنجشنبه در حاشیه نشست با مدیران منابع طبیعی خوزستان در این اداره کل، در جمع خبرنگاران بیان کرد: ایستگاه سنجش و پایش مستمر گرد و غبار در خوزستان به منظور نشان دادن وضعیت در دوره‌های مختلف تا پایان شهریور راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سه پایگاه مهار آتش جنگل و منابع طبیعی در بهبهان، اندیمشک و باغملک، گفت: این پایگاه‌ها غیر از بالگرد، باید تا یک ماه آینده تجهیز شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر اساس مصوبه معاون اول ریاست جمهوری، قرار بود وزارت دفاع در چهار نقطه بالگرد دایم مستقر کند اما اکنون این وزارتخانه اعلام کرده که با درخواست ما پرواز را انجام می‌دهد و فارغ از اینکه بالگرد در کجا مسقر است آن را از نزدیکترین محل تامین می‌کند برهمین اساس، طبق مصوبه دولت درخواست اعزام بالگرد و هزینه‌ها برعهده سازمان جنگل‌هاست اما محل استقرار و نحوه تامین آن با وزارت دفاع است.

وی با تاکید بر پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و منبع طبیعی ، بیان کرد: به همه استان‌ها از جمله خوزستان ابلاغ شده که جوامع محلی را بسیج و تشکل‌های مردمی را ساماندهی کنند تا عرصه‌ها را رصد کنند، به این ترتیب آتش سوزی اتفاق نمی‌افتد و یا در ابتدای رخداد قابلیت مهار را دارد.

منصور، یکی دیگر از رویکردها را تامین تجهیزات انفرادی آتش نشانی برای جوامع محلی دانست و افزود: در برخی نقاط کشور از جمله خوزستان شاهد آتش سوزی عمدی، در اثر اختلاف افراد با یکدیگر یا بی‌مبالاتی و آتش سوزی بقایای زراعت هستیم.

وی اضافه کرد: پارسال بیش از ۶۰ نفر به دلیل آتش سوزی عمدی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند که از دستگاه قضایی درخواست داریم اگر عمدی بودن آن اثبات شد برخورد لازم را برای جنبه بازدارندگی داشته باشد.

بیابان‌زایی ۸۰۰ هزار هکتار را تهدید می‌کند

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین یکی از مشکلات خوزستان را همچون سایر نقاط کشور، پدیده شوم بیابان‌زایی و به تبع آن گرد و غبار دانست که اقداماتی برای مقابله با این پدیده صورت گرفته است.

وی افزود: از ۸۰۰ هزار هکتار زمین خوزستان که در معرض بیابانی شدن و یا واجد تعریف بیابان هستند، ۳۵۰ هزار هکتار آن به کانون داخلی گرد و غبار تبدیل شده است.

منصور، با اشاره به طرح مهار کانون‌های گرد و غبار در خوزستان، گفت: در قالب این طرح ۷۰ کیلومتر کانال اصلی و ۶۰ کیلومتر کانال فرعی برای آبرسانی به کانون‌های گرد وغبار و ۱۶۰ هزار هکتار عملیات مهار و تثبیت صورت گرفته است که تاحدودی کانون‌ها را مهار می‌کند.

وی ادامه داد: نگرانی از برخی اقدامات نیمه تمام و تکمیل آنها همچنین نگهداری نهالکاری‌ انجام شده با توجه به خشکسالی و شدت گرمای امسال وجود داشته، از سوی دیگر سازمان تحقیقات جنگل‌ها به عنوان ناظر و مشاور طرح مقابله با گردو غبار اتمام یک کانال آبرسانی به کانون‌های گرد و غبار را ضروری می‌داند، در غیراینصورت احتمال وقوع گرد و غبار وجود دارد.

منصور بیان کرد: در نشستی که امروز با حضور دستگاه‌های مرتبط در اهواز تشکیل شد، مصوباتی برای ادامه طرح گرد و غبار تصویب شد که راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ آبرسانی و مرطوب‌سازی کانون‌های گردو غبار و تکمیل کانال آبرسانی تا پایان تیر امسال از جمله آنهاست.

به گفته وی، عملیات مقابله با بیابان زایی در خوزستان امسال ادامه می‌یابد و امیدواریم با اهتمام دستگاه‌ها به ویژه وزارت نیرو این نهال‌ها و کارها پایدار شود.

وی در ادامه از پاسخ به پرسشی درباره علت تغییر مکرر مدیران منابع طبیعی خوزستان، خودداری کرد و گفت: این افراد بیشتر سرپرست بودند و مدیر جدید پایدار خواهد بود.

بر اساس این گزارش، از سال ۹۵ و آغاز طرح مهار کانون‌های بحرانی گرد و غبار در خوزستان تاکنون، چهار مدیرکل منابع طبیعی خوزستان منصوب شده که آخرین آنها محمدتقی سجادی است که پیش از این مدیرکل منابع طبیعی قم بوده و چهارم اردیبهشت به عنوان مدیرکل منابع طبیعی خوزستان منصوب شد.

نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع طرح احیای کانون‌های گرد و غبار و آبرسانی به کانون‌های آن و نخیلات شادگان در استانداری خوزستان، از دیگر برنامه‌های سفر روز پنجشنبه منصور ،رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به خوزستان بوده است.

در پی توفان‌ شدید گرد و غبار در بهمن سال ۱۳۹۵ و وارد شدن خسارت به خوزستان به دلیل قطع همزمان برق و آب و تلفن استان، عملیات مهار کانون‌های گردو غبار در هیات دولت به دستور رییس جمهوری مصوب شدآغاز شد. اولویت این طرح کانون شماره چهار در شرق و جنوب شرق اهواز بوده که ۱۱۲ هزار هکتار وسعت دارد.

منبع: ایرنا