عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – طرح پایلوت کشت گیاه دارویی- صنعتی نیل درهنرستان کشاورزی شهید باهنر شوشتر اجرا شد . مجری این طرح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : پرورش گیاه دارویی- صنعتی نیل در استان خوزستان و شهرستان شوشتر به عنوان یکی از محل اصلی کشت این گیاه […]

عصر خوزستان:

کشت گیاه دارویی- صنعتی نیل در شوشتر از سر گرفته شد

اهواز – ایرنا – طرح پایلوت کشت گیاه دارویی- صنعتی نیل درهنرستان کشاورزی شهید باهنر شوشتر اجرا شد .

مجری این طرح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : پرورش گیاه دارویی- صنعتی نیل در استان خوزستان و شهرستان شوشتر به عنوان یکی از محل اصلی کشت این گیاه در ایران ظرفیتی برای جهش تولید ، اشتغالزایی و سرمایه‌ای برای احیای مراتع استان خوزستان است .

محمدر ضا زرگران خوزانی افزود : نیل یا وسمه با نام علمی Indigofera tinctoria.L گیاهی دارویی- صنعتی و فراموش شده یک ، ۲ و چند ساله متعلق به خانواده بقولات می باشد.

وی ادامه داد : این طرح با هدف توسعه مهارت های عملی هنرجویان ، تحقق رونق تولید و اشتغال در سطح شهرستان و همچنین استان در ۲ هزار متر مربع از زمین هنرستان کشاورزی شهید باهنر شهرستان شوشتر اجرا شد .

مجری  طرح کشت نیل در شوشتر افزود :  با برنامه ریزی انجام شده در فاز اول در سال جاری در صورت حصول موفقیت بذر گیری از این گونه فراموش شده استان خوزستان انجام و در سال آینده سطح زیر کشت این محصول  افزایش می یابد.

وی افزود : هنرستان های کشاورزی بستر مناسبی برای رونق تولید و اشتغال می باشند و  قطعا هنرستان کشاورزی در زمینه آموزش همراه با تولید پیشتاز خواهد بود.

مجری  طرح کشت نیل در شوشتر گفت : هنرستان کشاورزی شهید باهنر شوشتر با توجه به برنامه ریزی خوب مدیریت در تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی ظرفیت معرفی به عنوان الگو در کشور را دارد و کاشت گونه های مختلف گیاهی  در محوطه هنرستان برای آموزش عملی بهتر دانش آموزان متناسب با سرفصل های درسی انجام می شود.

وی افزود : استفاده از نیل در صنعت رنگرزی است که رنگ آبی آن از ثبات بسیار بالایی برخوردار بوده و در رنگرزی پارچه و اشیاء کاربرد فراوان دارد و جایگزینی رنگ های طبیعی با رنگ های مصنوعی یکی از دلایل فراموش شدن کشت این گونه گیاهان می باشد .

به گزارش ایرنا کشت این گیاه دارای قدمت زیادی در استان خوزستان است و به دلیل داشتن رنگدانه‌های آبی و بنفش  عصاره گیاهی آن در رنگرزی مصرف می‌شد.

از بهترین زراعت های دنیای قدیم ، کشت گیاه وَسْمَهْ یا نیل بود که از آن رنگ نیل به دست می آمد .

گیاه نیل نخست در استان خوزستان  در شهر شوشتر کشت می شد و در حدود دویست سال پیش ، کشت آن در دزفول نیز رواج یافت .

 صنعت فرآوری نیل در حدود یک قرن در استان خوزستان رواج داشت ، آن هم به گونه ای که در نیمة اوّل قرن نوزدهم میلادی این صنعت در خوزستان به اوج خود رسید.

در گذشته های نه چندان دور ، در کناره رودخانه دز حوضچه های متعددی برای تبخیر رنگ نیل ( لاجورد ) وجود داشت که به مرور زمان پس از ورود رنگ های صنعتی و شیمیایی و منسوخ شدن صنعت نیل سازی در خوزستان ، در حال حاضر اثری از این حوضچه ها در ساحل رودخانه دز وجود ندارد.

منبع: ایرنا